فروردین ۹, ۱۴۰۳

ضرورت جذب منابع بخش خصوصی برای اجرای پژوهش های کاربردی

  • بهمن ۲۴, ۱۴۰۰

مدیرکل پژوهش وزارت علوم گفت: جذب منابع از بخش خصوصی برای اجرای پژوهش‌های متناسب با نیاز کشور یک نیاز ضروری است و باید توجه ویژه به بخش خصوصی صورت بگیرد. 

به نقل از وزارت علوم، محسن شریفی در جلسه ارتباط با مراکز پژوهشی غیر دولتی و بخش خصوصی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم تقویت پژوهش، تولید و توسعه دانش، نوآوری و فناوری بخش خصوصی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید این مهم در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم بازنگری در زمان بندی اجرای طرح‌های پژوهشی و کوتاه‌تر شدن مدت آنها تاکید کرد و ابراز داشت: طرح‌های پژوهشی مراکز پژوهشی بخش خصوصی باید با ماهیت تحقیقات نوآورنه و کاربردی و فناورانه باشد تا بتواند رافع نیاز و مسائل کشور باشد.

مدیر کل پژوهش وزارت عتف گفت: سرانجام پژوهش‌های بخش خصوصی بیشتر کاربرد محور و حلال مشکلات صنایع مختلف در کشور بوده و متناسب با نیازهای کشور تهیه و ماندگار خواهد بود که البته در کتابخانه ها نخواهد بود، بلکه برای روند حرکت اقتصادی و تکنولوژی محور و مورد استفاده قرار جامعه قرار می‌گیرند.

شریفی بر لزوم هدایت فعالیت های پژوهشی بخش خصوصی هر چند درصد کوچکی از پژوهش های کشور به حساب می آید اما به سمت حمایت پژوهش های از پایان نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: با این کار بخش قابل توجهی از موضوعات پژوهشی کاربردی در تعداد بالا از طریق روند مناسبی در مراگز پژوهشی بخش خصوصی پوشش داده می‌شود.

وی بر لزوم ضرورت جذب منابع از بخش خصوصی برای اجرای پژوهش‌های متناسب با نیازهای صنایع مختلف کشور اشاره کرد و ابراز داشت: در این حوزه اعتبارات ناچیز دولتی کافی نخواهد بود و گفت سرمایه گذاران می توانند به حمایت و پشتیبانی وزارت عتف برای اجرایی پژوهش های بخش خصوصی اعتماد کنند.

شریفی گفت: ضرورت دارد سرمایه گذاران با مراکز پژوهشی و بخش خصوصی دارای مجوز از شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی همکاری بیشتر داشته باشند. وزرات عتف تشویق می کند که پیوند این دو بخش سریع تر در نظر گرفته شود. همچنین نیاز است که طرح‌های منتخب پژوهشی در مدت زمان کمتری اجرا شوند تا سریع تر به فناوری تبدیل و درخدمت رشد اقتصادی کشور قرار گیرند.

مدیر کل پژوهشی وزارت علوم افزود: امروزه، که ایران واجد شرایط و ظرفیت استفاده از مزایای سیستم نوین فرادنیا Metaverse و بکارگیری آن در سیستم شبکه مجازی سه بعدی روی خط در نظام پژوهش، نوآوری و فناوری درجهت رشد اقتصادی فرهنگی و گسترش کسب و کار دانش بنیان را دارد و می تواند بطور حتم بهتر، آگاهانه تر و شفاف تر در صحنه رقابت جهانی قرار گیرد و فرصت های بیشتری دراختیار جوانان و اعضای هیات علمی کشور قرار دهد و نیز این حرکت را در یک سیستم فعال، موثر و کارا کانالیزه نمایند تا بتواند در آینده های متفاوت (ممکن، محتمل و مطلوب تحقق پذیر) نزدیک از این تجربه بدست آمده درخدمت توسعه یافتگی ایران بهره گیرد،

وی در پایان گفت: بنابراین، برای ارتقای پژوهش درخدمت توسعه صنعتی کشور و گسترش کسب و کار دانش بنیان، نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت ارتقای پژوهش های علمی، تحقیقات کاربردی، نوآور و فناوری های نوآورانه که بیشتر از خصوصیات رشته های نوین کاربردی که نقش میان رشته ای را در صنایع مختلف ایفا می نمایند، می باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *