فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

توسعه کمی و کیفی دوره های مهارت افزایی در دانشگاهها

  • بهمن ۲۲, ۱۴۰۰

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان خبر داد.

محمد سعید سیف با اشاره به تصویب نظام صلاحیت حرفه‌ای در دولت اظهار کرد: اخیراً شیوه نامه ایجاد شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان در وزارت علوم به تصویب رسیده و مجوز آن صادر شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم افزود: اصل موضوع این است که باید بازار کار و نیاز کشور با توانمندی‌های موجود متناسب شود و در همین رابطه هر دانشگاه کارنامه مخصوص به خود را دارد و رئیس آن دانشگاه می‌داند که در حوزه مهارت افزایی و رصد اشتغال چه شرایطی دارند.

وی ادامه داد: در دوره جدید قرار است فعالیت‌های جدی در حوزه مساله مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان داشته باشیم تا با متناسب سازی توانمندی‌های دانشجویان و دانش آموختگان با بازار کار از یک سو بهره وری بازار کار بالا برود و از سوی دیگر احتمال اشتغال و استفاده آنها در مشاغل مختلف افزایش یابد.

این مقام مسول وزارت علوم به اهداف و مأموریت این شورا اشاره کرد و گفت: بررسی و تصویب برنامه‌های اجرایی با هدف توسعه کمی و کیفی دوره‌های مهارت افزایی، ارتقا و اثربخشی دوره‌های کارآموزی، مشارکت و همکاری در تدوین چارچوب و نظام صلاحیت حرفه‌ای ملی و هم افزایی و هماهنگی میان مراجع و مراکز ذی ربط جهت ارتقای سطح همکاری از جمله اهداف تشکیل این شورا به شمار می‌رود.

وی در ادامه بر بررسی تناسب حرف و مشاغل موجود با رشته‌های دانشگاهی و پیگیری جهت ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای متناسب با آنها تاکید کرد و گفت: نظارت و پایش عملکرد مؤسسات همسو با برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و کارآموزی از دیگر ماموریت‌های این شورا است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: این شورا همچنین وظایفی دارد که از جمله می‌توان به سامان دهی و توسعه دوره‌های مهارت افزایی، سامان دهی، ارتقا و اثربخش کردن دوره‌های کارآموزی و همکاری در تدوین چارچوب و ساختار صلاحیت حرفه‌ای شناسایی و رفع موانع اجرایی اقدام‌های مربوط به مهارت افزایی، کارآموزی و صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرد.

سیف همچنین به ترکیب این شورا اشاره کرد و گفت: وزیر علوم تحقیقات و فناوری ریاست شورا و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نایب رئیسی را عهده دار است و معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی علمی و کاربردی، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت (دبیر شورا)، رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی از اعضای این شورا به شمار می‌روند و جلسات شورا دست کم هر سه ماه یک بار تشکیل می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *