فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان

  • بهمن ۱۷, ۱۴۰۰

وزیر علوم با بیان اینکه اشتغالزایی دغدغه اول کشور است، بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان و همچنین توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور تأکید کرد.

به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ محمدعلی زلفی گل در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه فنی حرفه‌ای که در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود افزود: بیکاری یکی از مشکلات کشور است که باید برطرف شود و باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است هر مسئول و مدیری که در مسیر غیر از شهدا را طی کند عاقبت به خیر نمی‌شود..

وی اضافه کرد: هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل بگیرد، گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

وی تاکید کرد: در قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کرد و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شده و این توسعه علمی برغم وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی گل همچنین به رتبه علمی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم و در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وزیر علوم افزود: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم باید بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

دکتر زلفی گل گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو و محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل بگیرد.

در پایان این مراسم از ۴ طرح مراکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری به صورت مجازی بهره برداری شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتابدهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح و در ادامه طی مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده، ضمن قدردانی از زحمات دکتر صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *