فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی

  • بهمن ۱۴, ۱۴۰۰

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت:توجه به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استادان دانشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است، انشاالله از ظرفیت استادان دانشگاه در این زمینه بیش از پیش بهره ببریم.

به نقل از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در جلسه هم‌اندیشی با استادان دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه شیراز باید معین دانشگاه‌های منطقه باشد و به کارهای آنها جهت بدهد و به نوعی نقش ستادی خود را در این عرصه به خوبی ایفا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حوزه فرهنگ حوزه پیچیده‌ای است. در تعریفی که از فرهنگ دارند گاهی به سخت‌ترین لایه‌ای ارجاع داده می‌شود که می‌تواند هسته تمدنی جوامع باشد یا سطحی که به رفتار ارجاع داده می‌شود.

کلانتری عنوان کرد: تمام کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم از جمله باورها، لباس پوشیدن، اسطوره‌ها، لالایی‌ها و …هر کدام لایه‌هایی از فرهنگ هستند و وقتی می‌گوئیم کار فرهنگی می‌خواهیم انجام دهیم باید در نظر بگیرم که کدامیک از این لایه‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: مقوله تأثیرگذاری همواره در میان اهالی فرهنگ مطرح بوده است. اما دوگانگی‌ها باتلاقی است که به سادگی نمی‌توانیم از آن نجات پیدا کنیم ما سعی کردیم از این دوگانگی‌ها فراتر برویم.

کلانتری گفت: باید از ظرفیت کنش‌گران مؤثر در لایه‌های مختلف مقوله پیچیده فرهنگ استفاده کنیم و از ثمرات کارهای دانشجویان و استادان در این عرصه بهره ببریم.

وی اضافه کرد: ما بحث صنایع خلاق فرهنگی را داریم و فناوری‌ها به شدت در باورها، رفتارها و اعتقادات ما تأثیرگذار است.

کلانتری گفت: سبک زندگی به نوعی فرا رفتن از دوگانه‌ها است و شیوه زندگی در واقع رفتارهای نزدیک به باور را دارد که ادبیات دینی این موضوع را تأیید می‌کند. در واقع ادبیات دینی ما به رفتارها اهمیت می‌دهد چراکه رفتارها باور ساز هستند.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: باید از این چندگانگی‌ها فراتر برویم اما این نگرانی وجود دارد که به نتیجه نرسیم. می‌بایست متناسب با ظرفیت‌هایی که در این عرصه وجود دارد فضاهایی را فراهم کنیم. در واقع دانشگاه شیراز در لایه‌های مختلف پتانسیل و استاندارهای لازم را برای نقش آفرینی در این عرصه دارد.

کلانتری اعلام کرد: توجه به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استادان دانشگاه هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید فعالیت‌های استادان در این زمینه دیده شود. وزیر علوم هم عنایت ویژه‌ای به این موضوع دارند و انشاالله از ظرفیت استادان دانشگاه در این زمینه بیش از پیش بهره ببریم و تنها به برگزاری دوره‌های مهارت افزایی اکتفا نکنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *