فروردین ۹, ۱۴۰۳

دانشجویان با چه شرایطی می توانند وام نیمسال دوم بگیرند

  • بهمن ۱۱, ۱۴۰۰

نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها در شرایطی فعالیت خود را آغاز می‌کند که پس از دو سال تعطیلی آموزش حضوری به واسطه بیماری کرونا و غیبت دانشجویان در فضای دانشگاهی، حالا قرار است که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و آموزش‌ها به حالت قبل از کرونا برگردد.

به واسطه حضوری شدن دانشگاه‌ها و مشکلات رفاهی که دانشگاه‌ها و دانشجویان با آن مواجه هستند صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات رفاهی را برای حل این مشکلات در نظرگرفته است که یکی از این تسهیلات وام‌های دانشجویی است که با آغاز هر نیمسال تحصیلی از سوی صندوق رفاه به دانشجویان پرداخت می‌شود.

یکی از مزیت‌هایی که حضوری شدن دانشگاه‌ها با خود به همراه داشته پرداخت تسهیلات دانشجویی، ثبت نام وام‌های دانشجویی برای نیمسال دوم تحصیلی است که فرآیند آن نسبت به سال‌های گذشته زودتر و با سرعت بیشتری در حال انجام است.

بر همین اساس صندوق رفاه دانشجویان ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال دوم تحصیلی را آغاز کرده و دانشجویان متقاضی وام‌های دانشجویی می‌توانند برای ثبت نام تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ به سامانه صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنند.

وام‌های نیمسال دوم شامل وام تحصیلی، وام شهریه، وام ضروری، وام مسکن متاهلی، وام ویژه دکتری است که بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان وام‌های نیمسال دوم افزایش دو برابری داشته است.

دانشجویان دارای چه شرایطی می‌توانند وام دانشجویی بگیرند؟

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در بخشنامه ای به رؤسای دانشگاه‌ها، جدول، نوع وام، مبلغ و زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بر اساس آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که شرایط پرداخت وام های دانشجویی آمده است ، تاکید شده، جدول نوع وام، مبلغ و زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بر اساس آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی برای استحضار و بهره برداری ارسال می‌گردد. خواهشمند است به منظور تسریع در پرداخت وام‌ها به دانشجویان واجد شرایط دستور فرمائید ضمن رعایت دقیق نکات ذیل، نسبت به ثبت اطلاعات دانشجویان متقاضی و ارسال لیست‌های وام در بازه‌های زمانی تعیین شده اقدام لازم مبذول فرمایند.

نظر به اینکه صرفًا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی آنها به سامانه تبادل اطلاعات آموزشی وزارت عتف GSB ارسال شده باشد می‌توانند نسبت به تقاضای وام اقدام نمایند، به منظور بهره مندی حداکثری دانشجویان ضروری است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با قید فوریت نسبت به بروز رسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان خود در درگاه مذکور اقدام نمایند.

۱. سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) برای ثبت تقاضای دانشجویان به منظور دریافت وام تحصیلی، شهریه، و مسکن متاهلی از تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۰ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ فعال خواهد بود و ضرورت دارد تمامی دانشجویان متقاضی واجد شرایط نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه مذکور بر اساس جدول زمانبندی پیوست اقدام کنند.

۲. کاربران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ می‌توانند نسبت به بررسی و تأیید درخواست‌های وام در سامانه فاز ۲ اقدام نمایند. برای جلوگیری از برگشت وام خواهشمند است هنگام تأیید لیست و ارسال به صندوق نسبت به فعال و به روز بودن شماره حساب دانشجویان و شماره شبای دانشگاه‌ها (به ویژه مؤسسات غیرانتفاعی – غیردولتی، ترجیحاً در بانک طرف تعهد صندوق) اطمینان حاصل کنند.

۴ .به منظور تسـریع در واریز و تسـهیل در پیگیری وضـعیت لیست‌های وام و همچنین جلوگیری از طولانی شـدن فرآیند پرداخت، مقتضـی است ضـمن همـاهنگی برای پرهیز از ارسـال لیست‌های متعـدد برای هر نوع وام، کم‌ترین تعداد لیست با بیشترین تعداد نفرات به صورت دقیق و مستند در مدت زمان تعیین شده در جدول زمانبندی پرداخت وام‌ها تنظیم و پس از تأییـد معاون دانشـجویی از طریق سامانه فاز ۲ به این صـندوق ارسال گردد. بدیهی است لیست‌های ارسالی به ترتیب زمان ارسال به صندوق در اولویت پرداخت خواهد بود.

۵ .دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۹۹ و ما قبل در تمامی مقاطع تحصیلی که از وام‌های دانشجویی صندوق استفاده کرده و سند تعهد ارائه نموده‌اند، در صورت پر نبودن سقف ضمانت وام‌های دریافتی تاکنون، نیازی به ارائه سند تعهدنامه دانشجویی جدید در این نیمسال ندارند.
دانشجویان ورودی جدید نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ و دانشجویان ورودی سال‌های قبل که برای اولین بار تقاضای دریافت وام‌های صندوق را دارند، صرًفا با ارائه سند تعهد جدید امکان ثبت نام خواهند داشت.

۷ .در زمـان ثبت اطلاعات سـند تعهـد در پرونـده دانشـجویان ضـروری است مشخصات ضامن یا ضامنین از طریق وب سرویس سازمان ثبت احوال(توسط کاربران دانشگاه‌ها) استعلام و پس از تأییـد مراتب، تصاویر اسـناد تعهد به صورت خوانا بارگذاری شود.

۸ .برای مساعدت با دانشجویان اخذ گواهی کسر از حقوق ضامنین در نیمسال تحصیلی جاری نیز الزامی تیست.

۹ .اولویت‌های پرداخـت وام به دانشـجویان، ذیل شرایط اعطای هر وام در آئین نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی ذکرشده و شایسته است در تنظیم و ارسال درخواست‌ها مد نظر قرار گیرد.

 
۱۰ .دریافت مدارک و مستندات هر یک از وام‌ها و سند تعهد دانشجویی از جمله ضرورت‌های دریافت وام است. با توجه به تداوم وضعیت شیوع بیماری کرونا به منظور مساعدت با دانشجویان شایسته است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا مدارک و مستندات مورد نیاز در صورت لزوم به صورت غیرحضوری هم از دانشجویان متقاضی وام دریافت گردد.

۱۱ .توزیع اعتبار در نیمسال جاری برای وام‌های تحصیلی و شهریه همانند سنوات گذشته به صورت غیرمتمرکز بوده و به هر دانشـگاه به صورت مجزا تخصیص داده می‌شود و اعتبار سایر وام‌ها به صورت متمرکز در سامانه پیش بینی شده است

۱۲. پرداخت وام شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور (مطابق با شیوه نامه‌های مندرج در صفحه اصلی سایت صندوق، گزینه بخشنامه‌ها) صرفًا از طریق پورتال دانشجویی پس از ثبت تقاضا توسط دانشجویان (که اسامی آنان از سوی آن دو نهاد معرفی شده و قبًلا در سامانه بارگذاری شده است) در گزینه «شهریه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی»، انجام می‌شود.

همچنین ضرورت دارد کارشناس دانشگاه هنگام تأیید وام مبلغ کل شهریه مصوب دانشجو در نیمسال جاری را درج و سپس تصویر صورت حساب مالی دانشجو را در بخش الصاق سند تسهیلات در پرونده دانشجو پیوست نماید تا سامانه پس از کسر سهم پرداختی نهادهای حمایتی از کل شهریه مصوب دانشجو مبلغ قابل پرداخت وام مازاد شهریه را محاسبه و اعمال نماید.

به دلیل پرداخت کل مازاد شهریه دانشجو از طرف صندوق، پس از ثبت درخواست این وام توسط دانشجوی تحت پوشش امکان استفاده از وام شهریه صندوق و یا بانک در این نیمسال وجود نخواهد داشت. بدیهی است عدم ثبت تقاضای این وام در پورتال صندوق توسط دانشجوی تحت پوشش معرفی شده به منزله انصراف از دریافت وام مازادشهریه می‌باشد.

۱۳ .با توجه به اتصال سامانه‌ها به وب سرویس شاهکار و ضرورت احراز مالکیت شـماره تلفن همراه و تطبیق آن با شمارهه ملی کاربران در سامانه فاز ۲ با ارسال کد صحت سنجی از طریق پیامک، در صورت مواجهه با هرگونه مغایرت در این خصوص ضروری است برای اصلاح و تکمیل اطلاع موجود درسامانه نسبت به ارسال اطلاعات صحیح کاربران در قالب فرم پیوست در بخشنامه شماره ۵۷۷ سال ۱۳۹۸) از طریق مکاتبه) اقدام و نتیجه را از طریق اداره کنترل و تخصیص اعتبار صندوق رفاه پیگیری فرمایند.

 

وام هایی که دانشجویان می توانند در نیمسال دوم تحصیلی بگیرند

 

جدول نوع، مبلغ و زمان بندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ اعلام شد.
بر اساس این جدول ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از اول بهمن ماه آغاز شده است.

آخرین مهلت ثبت درخواست وام توسط دانشجو ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ و آخرین مهلت تأیید وام توسط کاربر دانشگاه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شده است.

شرایط، ضوابط و مبالغ وام‌های ضروری، وام ویژه دکتری از منابع صندوق و وام ویژه دکتری از منابع بانک طرف تعهد صندوق، در حال حاضر اعلام نشده و تا قبل از آغاز فرآیند ثبت نام ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ اطلاع رسانی خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *