فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

طراحی پروتکل برای همکاری مشترک دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

  • دی ۲۸, ۱۴۰۰

نشست مشترک دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران برگزار و مقرر شد دو دانشگاه پروتکل هایی را برای همکاری مشترک طراحی کنند تا نقشه راهی برای فعالیت های آینده باشد و اولویت ها در آن مشخص شود.

 به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین نشست مشترک دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در دوره جدید مسئولیت روسای دانشگاه برگزار شد.

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه گفت: فلسفه تشکیل دانشگاه در سال ۱۲۳۰ به همت امیرکبیر به خوبی عملی و در سال ۱۳۶۴ تصمیم بر جداسازی رشته های پزشکی از سایر رشته ها گرفته شد. این مسئله موجب شد تا حوزه پزشکی علاوه بر آموزش و پِژوهش، مسئله درمان و مسائل پیرامون آن را نیز شامل شود.

جداسازی رشته های پزشکی موجب آموزش بهتر دانشجویان است

وی جداسازی رشته های پزشکی را موجب آموزش بهتر دانشجویان دانست و تاکید کرد: دانشجویان پزشکی تفاوت ملموسی با سایر دانشجویان دارند چرا که از همان ابتدا هر چه در دانشکده می خوانند در بالین بیماران به خوبی تمرین می کنند و این مسئله موجب شده تا آنها بسیار توانمند باشند. این روش می تواند الگوی سایر دانشگاهها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر خلاقیت و تداوم در تمرین تاکید کرد و گفت: امیدواریم که بحث «علم نافع» در کشور گسترش پیدا کند و دانشجویان بتوانند در عرصه و فیلد نیز مفید باشند و پس از انجام مستمر مهارتها به خلاقیت برسند.خلاقیت در واقع محصول سال ها تلاش در یک زمینه است و امیدوارم که دانشجویان بتوانند این مسیر را به درستی طی کنند.

وی به موضوعات مشترک همکاری اشاره کرد و گفت: بحث محیط زیست، هوای سالم، آب سالم و IT از جمله مواردی است که می توان به طور مشترک از سوی دو دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

قناعتی اظهار داشت: متاسفانه از نظر IT سلامت، در کشور بسیار عقب هستیم اما اتفاقات بسیار خوبی هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفته که اکنون نتایج آن به صورت محصولاتی همچون گاما کمرا، نورو ناویگیشن و ربات جراح بروز کرده است. در زمینه تولید دارو نیز کارهای بسیار خوبی انجام می شود و زمینه بسیار خوبی برای همکاری های مشترک وجود دارد.

طراحی برنامه های مشترک دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران برای درآمدزایی

وی طراحی برنامه های مشترک برای درآمدزایی و ارزآوری بیشتر را ضروری خواند و یادآور شد: اگر به درستی برنامه ریزی کنیم، قطعا می توانیم زمینه های درآمد زایی را ایجاد کنیم و حتی پایه های درآمدزایی ارزی را نیز پی ریزی کنیم. در این چهار ماه تفاهم نامه های مهمی را برای همکاری های بین المللی منعقد کرده ایم و در حال رایزنی برای عقد تفاهم نامه های دیگر هستیم. برای این مهم می توانیم از همکاری دانشگاه تهران نیز بهره بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، همگن سازی ساختمان های دانشگاه را موجب تسهیل در برنامه ها دانست و افزود: برخی از زمین های قسمت جنوبی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و ساختمان های شمالی متعلق به دانشگاه تهران است. این در حالی است که اگر جابجایی صورت گیرد بسیار کاراتر و بهتر خواهد بود. راه اندازی کارگروهی در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

وی برای تحقق دانشگاه نسل چهارم و فعال در عرصه اجتماعی ابراز امیدواری کرد و گفت: دوست داریم که دانشگاه را در عرصه اجتماع ببریم و دانشگاهی بدون دیوار داشته باشیم و اگر با تغییرات روز دنیا تطبیق نداشته باشیم نمی توانیم موفق عمل کنیم.

همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مباحث فنی و اخلاق پزشکی

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، اولین جلسه مشترک در دوره جدید مدیریت را به فال نیک گرفت و گفت: مجموعه دو دانشگاه به عنوان نماد آموزش عالی کشور همواره مورد الگو گیری سایر دانشگاه ها بودند و هرگاه توانستند کارهای مشترک انجام دهند، این جایگاه نمود و بروز بیشتری داشته است.
وی خواستار تشکیل کارگروه های مشترک برای پیشبرد بهتر امور شد و گفت: امیدواریم در این جلسه و کارگروه های آینده کارهای جدید را تعریف کنیم و از ظرفیت تفاهم نامه های قبلی که تا کنون به درستی استفاده نشده، بیشتر بهره مند شویم و راه کارهایی پیدا کنیم که راهگشا باشند.

رئیس دانشگاه تهران، جهاد علمی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی را شعار محوری دانشگاه و سرلوحه کار عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم مسئولیت اجتماعی را در دانشگاه محقق کنیم، قطعا مسیر آن از رشته های میان رشته ای می گذرد. تعامل میان رشته ای ها می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را پوشش دهد. تا کنون در این زمینه کارهای خوبی انجام شده اما همواره جای حوزه های پزشکی در این فضای میان رشته ای خالی است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مباحث مطرح شده بتواند زمینه را به صورت عملیاتی فراهم کند، خاطر نشان کرد: باید مشخص شود که مکانیزم های همکاری مشترک چگونه می تواند اتفاق بیافتد. به عنوان مثال راه اندازی دانشکده میان رشته ای یکی از پیشنهادات مطرح شده است؛ همچنین همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مباحث فنی و یا اخلاق پزشکی می تواند راهگشا باشد.

مقیمی همکاری مشترک در زمینه گردشگری سلامت را موجب تقویت این مسئله خواند و تصریح کرد: دانشگاه تهران، دانشکده گردشگری را راه اندازی کرده و در بخش گردشگری سلامت، که یکی از مزیت های خوب در کشور است، می تواند از طریق همکاری های مشترک تقویت شود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: هیچ زمینه ای را نمی توان پیدا کرد که رد پایی از علوم پزشکی در آن وجود نداشته باشد و امیدوارم که کمک کنید که فراتر از موضوعات تئوری برای عملیاتی کردن مباحث گام برداریم.

در ادامه جلسه، هر کدام از اعضای هیات رئیسه دو دانشگاه به معرفی خود و بیان نقطه نظرات پرداختند. دکتر مقیمی ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده گفت: به نظر می رسد معرفی کمیته مشترک می تواند موجب تسریع در کارها شود. همچنین لازم است ساختمانی برای کمیته مشترک در نظر گرفته و تجهیز شود.

رئیس دانشگاه تهران خواستار برگزاری جلسه مشترک میان معاونت ها با همتایان خود شد و افزود: معاونان می توانند پروتکل هایی را برای همکاری مشترک طراحی کنند تا نقشه راهی برای فعالیت های آینده باشد و اولویت ها در آن مشخص شود. همچنین لازم است اقدامات، مجریان و اولویت ها در قالب جداولی مشخص شود تا گام به گام بر اساس اولویت ها پیش رویم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *