فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

باید نشریات علوم انسانی را به طور ویژه نمایه سازی کنیم

  • دی ۲۳, ۱۴۰۰

معاون پژوهشی وزارت علوم، گفت: باید نشریات علوم انسانی را به طور ویژه نمایه‌سازی کنیم تا علاوه بر حفظ جایگاه بین‌المللی، بتوانیم در این حوزه در دنیا اثرگذاری داشته باشیم.

 به نقل از وزارت علوم، پیمان صالحی در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اعطای پایه تشویقی به مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی نمایه شده در پایگاه‌های Web of Science و Scopus را از سیاست‌های جدی وزارت علوم عنوان کرد.

وی در این خصوص گفت: بر اساس دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی نمایه شده در پایگاه‌های Web of Science و Scopus، در صورت پذیرش و نمایه شدن نشریه به مدیر مسئول و سردبیر اصلی پایه تشویقی تعلق می‌گیرد که این پایه افزون بر سقف تعیین شده برای پایه تشویقی در آئین نامه داخلی مؤسسه است.

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، در نشریات غیرفارسی زبان یک پایه تشویقی و در نشریات فارسی زبان دو پایه تشویقی تعلق می‌گیرد؛ در صورتی که نشریه هم در WOS و هم در Scopus توسط یک مدیر مسئول و سردبیر نمایه شده باشد یکی از آنها مبنا قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تعداد نشریات علمی در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۲۶ نشریه علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی، علوم پایه و هنر و معماری مورد تأیید وزارت عتف است که تعداد ۷۸۸ نشریه در حوزه علوم انسانی است؛ به عبارتی ۵۵ درصد آنها مربوط به حوزه علوم انسانی است.

صالحی خاطرنشان کرد: باید نشریات علوم انسانی را به طور ویژه نمایه‌سازی کنیم تا علاوه بر حفظ جایگاه بین‌المللی، سهم کشورمان را در علوم انسانی افزایش دهیم و بتوانیم در این حوزه در دنیا اثرگذاری داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *