فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون وزیر بهداشت خواستار شد؛ هیات علمی جوان در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب شوند

  • دی ۲۱, ۱۴۰۰

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رفع کمبود شدید هیات علمی در رشته دندانپزشکی، خواستار توجه ویژه به جذب هیات علمی جوان در دانشگاه های علوم پزشکی در همه رشته ها شد.

دکتر ابوالفضل باقری فرد در نامه ای خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواستار توجه ویژه به جذب هیات علمی جوان در دانشگاه های علوم پزشکی شد.

در این نامه آمده است: «از آنجا که نقش ویژه، بی بدیل و تاثیرگذار اعضای هیات علمی دانشگاه ها در حوزه آموزش علوم پزشکی نه فقط انجام وظیفه شریف و ذاتی معلمی در امر آموزش و انتقال دانش به دانشجویان است، بلکه با درجه اهمیت بالاتری رسالت واقعی این فرهیختگان همانا انسان سازی در قالب تربیت، پرورش پزشکان و دانش آموختگانی متعهد و اخلاق مدار و درد آشنا برای کمک به بشریت است.

یکی از مهمترین سیاست های راهبردی روسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تقویت و ارتقاء جایگاه اعضای هیات علمی در عرصه های مختلف دانشگاه است.

متاسفانه در طی چند سال اخیر با توجه به فضای اقتصادی سخت ناشی از تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، دانشگاه های علوم پزشکی نتوانسته اند که به نحو شایسته ای نسبت به تقویت بنیه ساختار بخش هیات علمی خود همت گمارند.

در بسیاری از مواقع به جهت محدودیت های مالی و بودجه ای، دانشگاه ها کمبود نیروی انسانی مورد نیاز خود در این حوزه را به کمک جذب نیروهای غیر مقیم و متعهد خدمت نظیر ضریب K و یا مدرسین حق التدریسی مرتفع ساخته اند.

در این راستا ضمن تقدیر از اعضای هیات علمی علیرغم تلاش های فراوان آنها در عرصه آموزش ضرورت ارتقای ضریب ماندگاری اعضای هیات علمی دانشگاه ها که امکان سرمایه گذاری کلان و هدفمند بر روی افزایش مهارت های تدریس برای آنها را توجیه پذیر می سازد و نظام جانشنین پروری را تقویت می کند، ضروری است.

تاکید بر توسعه نیروی انسانی ماندگار سبب می شود که فرایند تبیین و تحکیم اصالت روحیه مسئولیت پذیری و هدفمندی مبتنی بر فضای اخلاقی و علمی دانشگاه شکل گرفته و مدام تقویت یابد.

بدین لحاظ به عنوان یک راهبرد بنیادین ضروری است که شاخص های مهمی نظیر افزایش انگیزه حضور در دانشگاه در کسوت معلمی و همچنین ضریب ماندگاری آنها از گام نخست شناسایی و جذب دانش آموختگان جوان، نخبه و مستعد، جهت پیوستن به ناوگان وزین و گرانبهای هیات علمی دانشگاه ها به صورت خاص مدنظر مدیران ارشد دانشگاه ها قرار گیرد و سیاست های تشویقی لازم در این حضور به دقت تبیین و اعمال شود.

تکریم اساتید باتجربه و پیشکسوت در کنار جذب اساتید جوان، متعهد و مستعد، سبب تقویت نظام پسندیده الگوسازی و جانشین پروری شده و در عین حال ریشه های هویت دانشگاه هر دانش آموخته ای را مستحکم می کند.

از همه همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی این توقع می رود که به این مهم به صورت ویژه اهتمام ورزند.

با توجه به گزارش دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی مبنی کمبود شدید تعداد اعضای علمی غالب دانشکده های دندانپزشکی کشور ضروری است دانشگاه های دارای دانشکده دندانپزشکی در راستای مرتفع کردن این ضعف ساختاری، کمک به حفظ استانداردهای آموزشی و جلوگیری از نزول سطح کیفی آموزش دانشجویان، برنامه جدی جهت حفظ اساتید خود کرده و در فرآیند اعلام فراحوان جذب هیات علمی پیمانی سهم مناسبی را به این دانشکده ها اختصاص دهند. »

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *