اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

شهید سلیمانی در میدان های مختلف سربازی کارآمد و راهگشا برای اسلام و انقلاب بود

  • دی ۱۲, ۱۴۰۰

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: سردار سلیمانی نه فقط در میدان نظامی که در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز سربازی کارآمد و راهگشا برای انقلاب و اسلام بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در همایش بین‌المللی «شهید قدس؛ قهرمان مقاومت» که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (ص) گفت: امروز سالگرد شهادت سیدالشهدای مقاومت است، کسی که وجودش حلول مجاهدت‌های بی پایان ِ روحانی در کالبد جسمانی بود. کسی که جبهه‌ی مقاومت با اتکال به هوش، مجاهدت، تجربه و قدرت او به بالندگی امروز رسید. کسی که حدود و ثغورِ مقاومت اسلامی را به شرق و غرب عالم نزدیک کرد و به جهانیان نشان داد که جمهوری اسلامی حتی اگر در شعبِ ابی طالب (تحت تحریم) باشد، باز شعبِ (کشورِ) علی ابن ابی طالب می‌ماند.

وی تاکید کرد: زیّ ِ زاهدانه و مشیِ مجاهدانه در کنارِ صفای ِ وجود و دها (زکاوت) و جودِ (تکریم دیگران) ایشان، سردار سلیمانی را عزیز دل امّتی کرده است که اسلاف و آباءشان به دفعات در طول تاریخ کیان­وار از کیانِ اسلام با خون خود دفاع کرده اند.

مردانی یادآور شد: به درستی که ابعاد وجودیِ و آراء و تفکرات سردار سلیمانی در خورِ آن بود که از جانب مقام عظمایِ ولایت از آن به عنوان “مکتب سلیمانی” تعبیر شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد عظمت سردار سلیمانی سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم. بی‌گمان اساسِ مکتب سلیمانی، اوصافِ بی‌نظیرِ شخصِ سردار سلیمانی است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: صحبت از ابعاد شخصیتی و سجایایِ اخلاقی ِحاج قاسم سلیمانی خود مثنویِ بی‌پایانی است که شرح آن در محاوره­ کوتاه این‌چنینی نمی‌گنجد. ایشان فردی پرتلاش، فروتن، مردمدار، با­هوش، تحصیلکرده، نظامیِ مجرب، فرمانده دلسوز، جانباز، رزمنده، ایثارگر، دغدغه‌مند نسبت به کشور و امّت اسلام، سخنور، مقتدر و محبوب بود.

وی تاکید کرد: حقاً سردار سلیمانی مصداق این شعر بود که ” آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری”. بنده، اما از بین وجوه شخصیتی ایشان سه بُعد را به عنوان ابعاد محوری برای تذکّر به خودم و دوستان گرانقدر انتخاب کرده ام. باشد که این یادآوری، ما را در تأسی به شخصیتِ بی نظیرِ ایشان کمک کند.

مردانی یادآور شد: سردار دل‌ها پیش و بیش از هر چیز یک انسان خود ساخته، متعبّد و متقیّد بود. به زعم بنده سایر ابعادِ وجودیِ سردار دل‌ها مستقیماً متأثر از خلوص نیت و صفای باطن ایشان بود. ایشان خود را قبل از شهادت، فنایِ فی الله کرده بودند. تقوا، زهد و شب زنده داریِ ایشان حتی در میانه سخت‌ترین معرکه‌های رزمی کم فروغ نمی ­شد.

وی گفت: شاید خلاصه‌ترین توضیح از مشی و آرمان شهید سلیمانی در این باب در کلام خودِ ایشان متجلّی باشد، آنجا که می‌فرمایند: ” تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود! ” مقام عظمای ولایت (حفظه الله) ناظر به همین اصل، پس از شهادت سردار سلیمانی در تحلیل شخصیتِ خستگی ناپذیر و بی واهمه‌ی ایشان می‌فرمایند: “آن مردی که میرود جلوی دشمن و واهمه نمیکند و در همه میدان‌ها نه خستگی می‌فهمد، نه سرما می‌فهمد، نه گرما می‌فهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمی‌توانست جلوی دشمن برود.

مردانی اضافه کرد: سردار سلیمانی پیش و پس از هر نبردی در هر جبهه ای، پیشانی تعبد بر خاک بندگی می‌سائید و فتح و ظفر را فقط از ناحیه­ی قادرِ لایزال می‌دانست. ایشان ورایِ مرز‌های قراردادیِ جغرفیائی و سیاسی می‌اندیشید و نسبت به همه ابناء بشر علی الخصوص ساکنین در کشور‌ها و ممالک اسلامی دغدغه داشت.
وی افزود: تاریخ تشیّع زادگاهِ نام آورانِ جهان وطنی است که اگر چه مبداءشان از طائف (زادگاه مختار ثقفی) تا خانی آباد (زادگاه شهید نواب صفوی) و قنات ملک (زادگاه سردار سلیمانی) متفاوت است، اما مقصد همه آن‌ها یکی بوده و هست و آن چیزی نیست جز حفظ حریمِ اسلام و جوامع اسلامی و اعتلاء، هدایت و تکریم همه انسان ها.

مردانی با بیان اینکه چه تصویری زیباتر از اوصاف و شمایلِ سردار سلیمانی در زمانه ما می‌توانست انعکاسِ امتزاجِ عطوفت نبوی و اقتدار علوی باشد؟، گفت:، امّا وجه­ی دیگری از اوصاف ایشان که به نظر بنده از متقدّم‌ترین و مهمترین شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی است “انقلابی بودن” ایشان است. بحمدالله سردار سلیمانی آنچنان محبوب قلوب امّت اسلام و من جمله ایرانیان عزیز است که قطعاً معاندین اسلام از حربه­ تخطئه ایشان در چشم توده مردم طَرفی نخواهند بست.

رئیس بسیج اساتید کشور ادامه داد:، امّا در نوشته جات و اظهارنظر‌های مشکوک برخی سیاسیونِ داخلی و خارجی خط و رویهّ‌­ای دیده می‌شود که ظاهراً می‌خواهد با قاطب و غالب کردنِ وجه مدارایِ ایشان، روحیه انقلابی گری شهید سلیمانی را به مُحاق ببرد. در حالیکه ایشان در عین آنکه مراقب بودند تا محبوبیت و نفوذشان حتی تلمیحاً از جانبِ هیچ گروهی مصادره نشود، اما نه تنها از سیاست و دیپلماسی به دور نبودند که همیشه در بطن حوادث سیاسیِ روز جامعه بودند.

وی افزود: اظهار نظر وزیر امور خارجه دولت قبل در مورد دیدار‌های دائم سردار سلیمانی با مسئولین دیپلماسی کشور و ادعای تلویحیِ تعارض میدان و دیپلماسی خود ضمناً و مبرهناً اعتراف به دغدغه همیشگیِ سردار سلیمانی نسبت به همه وجوه لازم برای اعتلای مادی و معنوی جامعه و فرّ و عزت مردم، من جمله دیپلماسی و سیاست بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری در این ارتباط به درستی اشاره می‌کنند که: این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت و به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود و یا در جای دیگری معظم له با صراحت بیشتری در تشریحِ مشیِ سیاسی سردار سلیمانی می‌فرمایند: ” در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند این‌ها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود.

مردانی افزود: سردار سلیمانی نه فقط در میدان نظامی که در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز سربازی کارآمد و راهگشا برای انقلاب و اسلام بود. بی شک مکتب ِشهید سلیمانی و رویکرد مسئله محور و حل المسائلی ایشان در نگاه به “همه میادین” نقشه­ راهی بی بدیل برای حضور فعالِ همه متخصصینِ متعهد در سرتاسرِ گستره جبهه مقاومت برای فتح همه میدان‌های پیش رو در عرصه جهاد، سیاست، فرهنگ و علم است.

مردانی در پایان گفت: ان شاالله خداوند به همه ما توفیقِ التزام به وصایای همه شهدای گرانقدر اسلام من جمله وصایایِ بلیغ و نورانیِ شهید گرانقدر شهید سلیمانی عزیز را عنایت کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *