اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

کتابخانه تخصصی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه امام صادق افتتاح شد

  • دی ۵, ۱۴۰۰

مراسم افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه و مسؤولان دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

آئین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه و مسؤولان دانشگاهی و حوزوی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

امامی معاون پژوهش دانشگاه امام صادق (ع) در این مراسم اظهار داشت: سومین دوره‌ای است که این جشنواره با شکل جدید خودش با تمرکز بر آثار پژوهشی برتر برگزار می‌شود. هر چند پژوهشگران برتر الگوهای ارزشمندی برای سایرین هستند اما در زمانه‌ای قرار داریم که نیازمند طرح الگوها در تک تک آثار علمی هستیم. بر همین اساس لازم است گونه محتوایی یک کتاب، مقاله، رساله و یا پایان نامه برتر را به دانشجو و اساتیدمان معرفی کنیم.

وی افزود: با توجه به آسیب شناسی که در فعالیت‌های پژوهشی دو دوره قبل صورت گرفت اصلاحاتی در جشنواره اعمال شد. پس از جمع آوری فعالیت‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان در قالب‌های مختلف، هر دانشکده فرآیند و ضوابط بومی خود را برای داوری طراحی و اجرا کرد و در نهایت ۵ اثر را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد. این آثار در جلسه اختصاصی هر دانشکده و مرکز زبان به صورت تفصیلی با حضور اساتید و دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفتند تا سایر پژوهشگران با آثار و پژوهشگران آشنا شوند و همکاری‌های پژوهشی بین اساتید و پژوهشگران شکل بگیرد.

امامی گفت: متأسفانه جامعه علمی ما اهتمام اندکی به مطالعه آثار یکدیگر دارند همین سال تحصیلی گذشته مجموعه اعضای هیات علمی دانشگاه ۵۰۰ اثر علمی را از سامانه گلستان اعلام کردند بدون مطالعه این آثار بین اعضای علمی و نقد و بررسی آنان نمی‌توان بنای علمی مستحکم ساخت.

وی بیان کرد: در نهایت در اختتامیه از هر دانشکده ۳ اثر را مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

معاون پژوهش دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه ۶۵ درصد آثار رسیده در بخش علوم انسانی اسلامی بوده است، گفت: این دانشکده‌ها حرکت ارزشمندی به سوی علوم انسانی اسلامی را آغاز کردند. همچنین بیش از یک سوم آثار برتر نهایی مدل همکاری پژوهشی اساتید و دانشجویان است، لازم است از مرحله فراخوان بگذریم و باید برای پژوهش‌های مستعد بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان مستعد جستجو کنیم و زمینه را برای بهره برداری از آنان فراهم شود.
در ادامه حجت الاسلام حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق (ع) نیز گفت: با توجه به شرایط پیچیده کرونایی از قلم‌ها و افکاری که در این فرصت معطل نماند و تهدید را به فرصت تبدیل کردند تشکر می‌کنم؛ دانشگاه در تولید علم، مقاله و تألیف کتاب خوش درخشید و شاهد برگزاری مراسم تقدیر نمادین از پژوهشگران برتر سال گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه امروز افتتاحیه فیزیکی کتابخانه قدرتمند دانشگاه امام صادق (ع) است، بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه به حل مسائل مهم نظام ورود پیدا کند؛ تأسیس یک پژوهشگاه قدرتمند راهبردی و ناظر بر حل مسائل نظام در راستای تحقق این مطالبه است. مسائل جدی در ساختار، نوع و نحوه این پژوهشگاه وجود داشت برای همین تأسیس آن زمان بر بود، برای همین مطالعات بسیاری صورت گرفت و آئین نامه تصویب شد تا این پژوهشگاه تأسیس شود و ناظر بر مسائل نظام فعالیت کند. امروز دانشگاه در فناوری‌های نرم ورود کرده به حوزه حکمرانی فضای مجازی وارد شده و در ابرچالش های فضای مجازی ورود داشته است.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: حوزه علمیه یک حرکت ارزشمندی را چندین سال است که آغاز کرده است. مساله تحول علوم اجتماعی بحث مهمی است که در دانشگاه امام صادق (ع) به آن پرداخته شد. امروز که حوزه علمیه به حق در این حوزه ورود کرده هندسه و نقشه تحول علوم اجتماعی باید طراحی شود، ظرفیت مجموعه‌ها شناسایی و در نهایت چالش‌ها هم مشخص شود.

سعدی بیان کرد: اگر یک نگاه اجتهادی وجود نداشته باشد نگاه ژورنالیستی حاکم می‌شود و این امر علوم اجتماعی را با چالش مواجه می‌کند و این مهم تنها از سوی حوزه می‌تواند محقق شود. دانشگاه مسأله‌ای را که باید حل کند مدل حکمرانی است و می‌طلبد دانشگاه امام صادق (ع) و حوزه علمیه قم با هم افزایی به سوی قله تحول علوم اجتماعی حرکت کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *