اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

انتقاد معاون وزیر علوم از عدم تخصص ردیف بودجه برای امور فرهنگی

  • دی ۵, ۱۴۰۰

معاون وزیر علوم گفت: ردیف بودجه فرهنگی دانشگاه ها باید جدا شود تا مبادا کسانی بدون توجه به ضرورت های فرهنگی و دانشگاه، تصمیماتی بگیرند که منجر به تبعات فرهنگی زیان آور در کشور شود.

به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، عبدالحسین کلانتری در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک گفت: دانشگاه های منطقه یک در حوزه فرهنگی الگو هستند و کارهایی که انجام می دهند با سرعت بسیار زیادی برای سایر دانشگاه های کشور تبدیل به الگو می‌شود و به همین دلیل این دانشگاه ها، مهم و تاثیر گذار هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ضرورت هم افزایی دانشگاهی، افزود: دوره کارهای تک دانشگاهی گذشته است، اگر دانشگاهی بخواهد رویدادی را به صورت مستقل برگزار کند، به دلیل نیاز به نیروی انسانی، پشتیبانی فکری و پشتوانه مالی شاید نتواند آنچنان که شایسته است کار را انجام دهد اما به طور قطع با هم‌افزایی دانشگاهی می توان اتفاقات بزرگی را رقم زد. کارها زمانی دیده می شوند که جریان ساز باشند و در یک مقیاس بزرگ‌تر عمل کنند، این مقیاس اگر به مقیاس ملی نزدیک شود، جریان سازی بزرگی در دانشگاه‌ها انجام می شود.

کلانتری اظهار کرد: کرونا به طرز عجیبی تمام مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه را به هم ریخته است. اگر به صورت خاص، آموزش عالی را در نظر بگیریم، در این حوزه اتفاقات ناشی از همه گیری کرونا بسیار چشمگیر بوده است. زیست دانشجویی و فرهنگی در این دوران مختل شده است. بنابراین اولویت معاونت فرهنگی و اجتماعی باید بازسازی زیست فرهنگی در دانشگاه‌ها و به طور کلی زیست دانشجویی و دانشگاهی باشد.

وی با بیان ضرورت بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی به عنوان یک فناوری، بیان کرد: فضای مجازی دیگر فضای لوکس نیست بلکه بخشی از زندگی شده است و باید از این ظرفیت استفاده کرد. تمام حیات نسل جدید با این فضا پیوند خورده است. این مسئله را باید به عنوان واقعیت موجود بپذیریم و یکی از کارهای اساسی و فرهنگی ما باید بازسازی این فضا باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به نبودن ردیف بودجه مستقل برای کارهای فرهنگی، گفت: تخصیص بودجه در حوزه فرهنگ بسیار نگران‌کننده است و با این بودجه ها نمی توان کار جدی انجام داد. ردیف بودجه فرهنگی دانشگاه ها باید جدا شود تا مبادا کسانی به صورت مستقل و بدون توجه به ضرورت های فرهنگی کشور و دانشگاه، تصمیماتی را بگیرند که منجر به تبعات فرهنگی زیان آور در کشور شود.
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت دانشجویان در برنامه های فرهنگی، ادامه داد: باید از ظرفیت‌های عظیم، زلال، پاک و دغدغه مند دانشجویی که نسبت به مسائل کشور، ارزش‌ها و آرمان‌ها حساس هستند استفاده کرد. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر حضور جوانان و نقش آفرینی آنها تاکید دارند، باید از این ظرفیت های زلال استفاده کرد و به این سرمایه به عنوان آینده سازان کشور اتکا کرد تا آن ها بتوانند مسائل و مشکلاتی که پیش روی این کشور قرار دارد را با نگاه بلند خود حل و فصل کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *