اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی : مرکز رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی راه اندازی می شود

  • دی ۴, ۱۴۰۰

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از تأسیس مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور تا سال۱۴۰۱ خبرداد.
حسین میرزایی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم دیدار معاون فرهنگی وزارت علوم از مؤسسه اظهار داشت: مجموعه تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که طی ۱۷ سال گذشته در پژوهشکده انجام شده و گسترش دامنه مطالعات ما با تأسیس دو گروه جدید مطالعات علم و فناوری و مطالعات ارتباطات و فضای مجازی در کنار چهار گروه پیشین در موافقت شورای گسترش با ارتقای ساختار این مؤسسه مؤثر بوده است.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به طرح مؤسسه برای تأسیس مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی کشور تا سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: با توجه به اینکه پایان نامه‌های دانشجویی از مهمترین منابع تحقیق در حوزه دانشگاه و آموزش عالی هستند، توافقاتی در زمینه دسترسی به این پایان نامه‌ها با مؤسسه ایرانداک صورت گرفته است.

وی از معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درخواست کرد با پیگیری این مسأله در شورای معاونین وزارت عتف، دسترسی بهینه به این اطلاعات را تسهیل کند.

میرزایی در ادامه با اشاره به رویکرد محوری مؤسسه به دو حوزه فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: رویکردهای مختلفی مثل دانشگاه کارآفرین و … وجود دارد که به نوبه خود ارزشمند و اثربخش هستند؛ اما به اعتقاد من، دانشگاه اجتماعی، رویکردی فراتر از آنهاست و اگر بتوانیم با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی این رویکرد را در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دهیم، اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود.

کلانتری با استقبال از طرح راه‌اندازی مرکز رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی بر تجمیع همه ظرفیت‌ها و یکپارچگی سامانه‌های رصدی و دیتاسنتری در این حوزه تأکید و تصریح کرد: در ایجاد سامانه‌های رصدی باید به حوزه‌هایی نظیر داده‌کاوی و کلان داده‌ها هم توجه کرد.

وی در پایان با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص مشکلات و موانعی تأمین اعتبارات لازم برای برگزاری جشنواره تحقیقاتی فارابی که دبیرخانه آن در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مستقر است، اظهار داشت: با بازاندیشی در مدل جذب اعتبارات این جشنواره و اتخاذ تدابیری مثل واگذاری تأمین اعتبار جوایز به برخی نهادهای متولی آن حوزه‌ها- البته نهادهایی که قصد دخالت در روند ارزیابی و انتخاب برگزیدگان را ندارند- می‌توان هزینه‌های برگزاری جشنواره را تأمین کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *