فروردین ۹, ۱۴۰۳

رونمایی از ۴ دستاورد پارک فناوری سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی

  • دی ۲, ۱۴۰۰

 به نقل از وزارت علوم، با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی و دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همراهی دکتر علیرضا عشوری رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایراناز ۴ دستاورد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رونمایی شد.

جزئیات این دستاورد‌ها به این شرح است:

تصفیه آب و فاضلاب مجهز به فیلتر سرامیکی پیشرفته این سیستم با توانایی حذف کدورت و آلودگی‌های آب‌ها و فاضلابها، ویژگی‌هایی شامل مقاومت در برابر سیستم‌های اسیدی و بازی، سازگاری با سیستم‌های پیش تصفیه، رسوب و لخته‌سازی و همچنین طول عمر مفید زیاد در مقایسه با دیگر سیستم‌های فیلتراسیون را دارا است. از جمله کاربرد‌های این سیستم، تصفیه آب‌های زیرزمینی و سطحی، پیش تصفیه و آماده‌سازی آب دریا، جداسازی فلزات سنگین از آب‌های زیرزمینی، سطحی و آب‌های شور، کاهش BOD و COD در فاضلاب شهری، پساب صنعتی و آب‌های سطحی، تصفیه فاضلاب شهری و پساب صنعتی برای آبیاری و رسیدن به پارامتر‌های مجاز می‌باشد.

وزیر علوم با حضور در یک شرکت فناوری از پروژه توسعه دانش فنی و تکنولوژی ساخت دمنده‌های سانتریفیوژ رونمایی کرد. بر اساس مصوبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مهم به مرحله اجرا رسیده است و پایلوت اولیه تجهیز آن برای استفاده در واحد‌های بازیافت گوگرد مجتمع گاز پارس جنوبی ارائه خواهد شد.

این دستگاه مذکور در طبقه‌بندی ماشین‌های حساس نفت گنجانده شده است و جزء تکنولوژی‌های پیشرفته در بین چند کشور خارجی به شمار می‌رود که بومی‌سازی آن نقش مهمی در ایجاد بستر توسعه صنعت نفت دارد که این مهم از وابستگی به شرکت‌های خارجی کاسته و صرفه جویی ارزی سالانه تا ۳۰ میلیون دلار را در پی خواهد داشت.

رونمایی از دو اقدام شرکت‌های دانش بنیان مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در حوزه صنعت هوایی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که شامل اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای طراحی متعلقات موتور‌های جت هواپیما‌های مسافربری و راه‌اندازی مرکز تعمیرات تخصصی متعلقات موتور هلی کوپتر‌های فعال در بخش امداد هوایی با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری است.

در ادامه از دستگاه تصفیه و پالایش مذاب سیلیکون با استفاده از روش‌های اکسیداسیون ترکیبی در شرکت شمیم شریف رونمایی شد. این تجهیزات که برای یکی از کارخانه‌ها ساخته شده است، رونمایی شد. این کارخانه اولین تولید کننده سیلیکون در خاورمیانه است که سیستم تصفیه و باز فراوری آب دور ریز برج‌های خنک کننده و تصفیه و پالایش مذاب سیلیکون را طراحی کرده و ساخته است.

در حال حاضر تمامی نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و کارخانجات فولاد دور ریز آب در برج‌های خنک کننده دارند که با این تکنولوژی می‌توان در مصرف آب در بخش صنعت صرفه جویی کرد. با انجام این طرح بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

در این بازدید هم‌چنین وزیر علوم از محصول «نانو نی» به عنوان یک فیلتر بسیار سبک و قابل حمل بازدید کرد.

با استفاده از این فیلتر قابل حمل می‌توان در مسافرت و یا کمپ به طور مستقیم از آب دریاچه و یا آب در محفظه استفاده کرد. این محصول امکان چند بار استفاده را دارد.
همچنین وزیر علوم و هیات همراه از یک شرکت حوزه زیستی نانو با فعالیت در حوزه نانوهیدروکسی آپاتیت بیومیمتیک با کاربرد دندانی، پودر استخوان، خمیردندان، کرم ضد آفتاب هیدروکس آپاتیت کلسیم مکمل دارویی و دارو بازدید کرد.
در انتهای این برنامه وزیر و همراهان از دستاورد‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نمایشگاه جنب سالن برگزاری نشست روسای پارک‌های علمی و فناوری بازدید کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *