فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

پیشرفت تکنولوژی منشا اقتدار ملی است/سهم ۱۰ درصدی پارک های علم و فناوری در تمام شرکت ها

  • آذر ۳۰, ۱۴۰۰

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: ارتباط دانشگاه به معنای عام با صنعت یکی از مطالبات رهبری است که نقش پارک‌های علم و فناوری در این زمینه کلیدی است و تاکنون پیشرفت چشم گیری در آن رخ نداده تا بتوانیم آن را به عنوان موفقیت عرضه کنیم.

وی افزود: بحث مرجعیت علمی و فناوری هم از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری است که متاسفانه شاهد هیچ واکنشی از مراجع ذیربط نبوده این و هیچ سیاست و برنامه‌ای در این زمینه از سوی نهاد‌های مربوط تدوین شده است.

سرکار تصریح کرد: بحث مهاجرت نخبگان از دیگر مطالبات نهاد مقام معظم رهبری که در جلسه اخیر به آن اشاره شد و باید دید که نقش ما در این مسئله چیست و چرا نخبگان علمی از ایران می‌روند؟ نیرو‌های انسانی متخصص و جوانان بزرگترین ثروت ملی هستند، اما ما فکر می‌کنیم که ثروت ملی در عمق زمین است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار داشت: جوانان ثروت ملی این سرزمین هستند که ما آن‌ها را نگاه می‌کنیم، اما نمی‌بینیم و این بین این دو تفاوت زیادی است. بزرگترین کفران نعمت در این مملکت بی‌توجهی به نخبگان علمی است اگر از فرآوری نخبگان ایران استفاده شود صد‌ها برابر ثروت ملی تولید خواهد شد.

سرکار بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی منشا اقتدار ملی است و باید برای شکل‌گیری آن برنامه داشته باشیم و به آن بپردازیم. مهمترین مسئله ما در دانشگاه‌ها تغییر نگرش و رفتار است هنوز دانشگاه‌های ما مبتنی بر آموزش و سنتی محور فعالیت می‌کنند و پژوهش هم در همین راستا کار می‌کند.

او اضافه کرد: برای رفع این معضل باید در ابتدا تغییر نگرش به ایجاد کنیم که بخشی به کار فرهنگی و بخشی به تبیین مطالبات بستگی دارد. وقتی شاخص‌های ارتقا مبتنی بر آموزش و مقاله شکل می‌گیرد همه افراد به همان جهت هدایت می‌شوند. ایلخان دانشگاه‌ها به وزارت علوم است که باید شاخص‌های علمی کشور را نشان دهد.

سرکار گفت: پارک‌های علم و فناوری ۱۰ درصد در تمام شرکت‌ها سهام دارند و باید این موارد را برای رشد و پیشرفتشان تسهیل کنیم و در بحث علمی رشد یافته ایم و مقاله بنیه شاخص علمی کشور است که بدون آن نمی‌توانیم در فناوری پیشرفت کنیم.

وی افزود: پتنت شاخص توسعه و فناوری کشور است و باید دید که کشور تا چه میزان پتنت بین المللی دارد؟ اینکه کشور‌ها در برزیل یا آفریقای جنوبی و … سرمایه گذاری می‌کنند با نگاه به بنیه علمی این کار را انجام می‌دهند.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو در پایان گفت: باید فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان را به ماموریت‌های عادلانه و فناورانه تبدیل کنیم تا پیشرفت و رشد همه جانبه کشور رقم بخورد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *