اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

سرپرست دانشگاه شریف مطرح کرد: لزوم بکارگیری نخبگان در پروژه‌های بنیادی

  • آذر ۲۵, ۱۴۰۰

 به نقل از دانشگاه شریف، در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه صنعتی شریف که به‌ مناسبت هفته پژوهش در محل سالن جابربن حیان برگزار شد، از پژوهشگران، طرح‌ها و مراکز پژوهشی برگزیده دانشگاه تجلیل شد.

رسول جلیلی سرپرست دانشگاه شریف ضمن تبریک هفته‌ پژوهش در سخنانی گفت: نگاهی به روند تغییرات در جهان نشان می‌دهد که رکن اصلی توسعه، نگاه ویژه و سرمایه‌گذار مستمر در حوزه تحقیق و پژوهش بوده است. دانشگاه صنعتی شریف در کنار ارائه آموزش با کیفیت به صورت متوازن، به حوزه پژوهش توجه ویژه دارد. معاونت پژوهش و فناوری در دو دهه گذشته با ایجاد تغییرات شگرف و تغییر نگاه از پژوهش صرف به پژوهش مسئله محور گام‌های بزرگی برداشته است.

وی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های دو دهه اخیر در دانشگاه گفت: ساماندهی پژوهشکده‌ها، ایجاد مراکز نوآوری و ایجاد ناحیه نوآوری شریف گوشه‌ای از فعالیت‌ها بوده که منجر به حرکت دانشگاه رو به سوی پیشرفت و ترقی شده است.

جلیلی در ادامه هدف اصلی پژوهش را پیش بردن مرزهای دانش و فناوری عنوان کرد و افزود: فناوری رکن اصلی پژوهش است.

تاکید بر بکارگیری نخبگان در پروژه‌های بنیادی

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در خصوص برخی چالش‌های موجود در کشور توضیح داد: یکی از چالش‌های کنونی کشور، ساز و کار حفظ استعدادهای برجسته کشور و استفاده از این ظرفیت عظیم و ایجاد فضایی است که نخبگان کشور به مهاجرت نیندیشند و خود را وقف آبادانی کشور کنند. ایجاد چنین فضایی مستلزم بکارگیری نخبگان در پروژه‌های بنیادی و یا طرح‌های توسعه فناوری کشور است. در این راستا دانشگاه شریف دارای رتبه اول قراردادها در بین دانشگاه‌های کشور است. این قراردادها در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن بیش از دو برابر افزایش یافته است که امید به حفظ و استمرار این شیب مثبت داریم.

سرپرست دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با تاکید بر مقابله با تحریم‌ها در کشور اظهار کرد: راه توسعه کشور و مسیر مقابله با تحریم‌های ظالمانه‌ای که اقتصاد کشور را هدف گرفته‌اند، توسعه اقتصاد دانش بنیان و طراحی و تولید محصولات با فناوری بالا است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی شریف، توسعه اثرگذاری اجتماعی و افزایش نقش دانشگاه در کمک به حل مسائل کشور از مسیر توسعه فناوری است.

وی افزود: بسیاری از چالش‌های اساسی پیش روی کشور نیازمند راه حل‌های فناورانه است، در این خصوص کشور مطالبه‌گر است و از دانشگاه انتظار جدی برای ارائه راهکار برای حل مشکلات را دارد.

جلیلی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه تحول آفرین صنعتی شریف، دانشگاه پیشرو در ایران، باید به استقبال رویکرد انقلاب صنعتی چهارم برود تا با روند جهانی پیشرفت همراه باشد و مزیت ممتاز خود را حفظ کند.

لزوم تاسیس و تقویت زیر ساخت‌های آموزش بین رشته‌ای

سرپرست دانشگاه شریف در ادامه افزود: برای تحقق این امر مهم چند راه حل و برنامه وجود دارد که می‌توان به مهم‌ترین آنها از جمله تاسیس و تقویت زیر ساخت‌های آموزش بین رشته‌ای، تعمیق پژوهش‌های مسأله محور و میان رشته‌ای در کنار تحقیقات بنیادی و پیوند آن با نظام آموزشی، پژوهشکده‌های مسأله محور و میان رشته‌ای و استمرار آن…اشاره کرد.

نقش استادان دانشگاه در حل مسائل

جلیلی در ادامه ضمن تاکید بر نقش استادان دانشگاه در حل مسائل گفت: تعمیق پژوهش‌های مسأله محور و میان رشته‌ای، شبکه‌ای پویا از کنار هم آمدن استادان دانشگاه است که با تمرکز بر مسائل اساسی کشور به شناخت عمیق و تجویز و توسعه راه حل‌های علمی بپردازند.

وی همچنین تاکید کرد: حل مسائل بدون بهره‌مندی از دانش‌ها و علوم بنیادی نمی‌تواند راهگشا و اثربخش باشد و این دو، دو بال مورد نیاز برای ارتقای دانشگاه است.

دغدغه‌های اساتید جوان دانشگاه شریف با حضور سرپرست جدید بررسی شد

ابتکار بسیج‌ دانشجویی دانشگاه شریف برای طرح سوال از رئیس جمهور

جلیلی ضمن اشاره به ایجاد توازن بین پژوهش‌های بنیادی و کاربردی گفت: مهم‌ترین توانایی استادان، ظرفیت شناخت و تحلیل مسأله و طراحی راه حل‌های کارآمد است، چرا که رشته‌های جدید از بطن فرآیندهای حل مسئله متولد می‌شوند.

تمرکز بیش از حد بر تجاری سازی آسیب زاست

وی ادامه داد: غفلت از پژوهش به عنوان مقدمه فناوری و تمرکز بیش از حد بر خلق ارزش اقتصادی و تجاری‌سازی در بلندمدت آفت است و برای دانشگاه بسیار آسیب‌زا خواهد بود.

جلیلی در ادامه بر ایجاد توازن بین آموزش و پژوهش بنیادی و علوم پایه در کنار محصول‌سازی و ساختن شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید و اظهار کرد: موتور پویایی و به‌روزرسانی نظام آموزشی دانشگاه، پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مسأله محور است و باید توسعه نظام‌های نوآوری فناورانه، اجتماعی و سیاسی صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه شریف در ادامه در خصوص ناحیه نوآوری شریف توضیح داد: باید مشارکت در تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ ایران و منطقه وجود داشته باشد. باید بتوانیم ناحیه نوآوری را ارتقاء دهیم و برای تحقیق و توسعه شرکت‌های داخلی و نوآوری، محلی ایجاد کنیم. بخشِ طرح‌های توسعه شرکت‌های ملی و بین‌المللی در صورتی تکمیل می‌شود که به‌ سوی هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی پیش برویم و این با ارتباط بین‌المللی هدفمند میسر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *