فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

اعتراض به تقسیم ناعادلانه بودجه تغذیه دانشگاه‌ها

  • آذر ۲۲, ۱۴۰۰

معاون دانشگاه تهران از تخصیص تبعیض آمیز بودجه دانشگاه های وزارت علوم و بهداشت انتقاد کرد و گفت: چرا تبعیض باید میان دانشجویان این دو وزارتخانه رخ دهد.

علیرضا وجهی با بیان این مطلب که اگر سال آینده آموزش حضوری به ۱۰۰ درصد برسد، بودجه تغذیه دانشگاه تهران با توجه به تورم ها ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود، اظهار داشت: بودجه تغذیه سال ۱۴۰۰، امسال ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. نکته جالب اینجاست که به دلیل افزایش هزینه ها، در حال حاضر بودجه تغذیه ۱۰ هزار نفر صرف تغذیه هزار و ۷۰۰ دانشجو می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با انتقاد تخصیص تبعیض آمیز بودجه تغذیه به دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت، گفت: ۹۲ درصد دانشجویان کشور مربوط به دانشگاه های وزارت علوم و حدود ۸ درصد نیز مربوط به دانشگاه های وزارت بهداشت می شود. حال سوال این است که بودجه تغذیه بین این دو وزارتخانه چگونه تقسیم می شود؟

وجهی افزود: با مسئولان سازمان برنامه صحبت کردم و پرسیدم امسال ۴۶۰ میلیارد تومان برای تغذیه بودجه داشتید چقدر به وزارت علوم داده اید؟ گفتند ۲۶۰ میلیارد تومان. پرسیدم مابقی را کجا دادید؟ گفتند وزارت بهداشت. آیا نسبت تقسیم بودجه عادلانه است؟

وی خاطرنشان کرد: چرا تبعیض باید دانشجویان این دو وزارتخانه رخ دهد؟ مگر خونشان رنگین تر است؟ فکر می کنند به آنها باید بیشتر برسند اما باید بدانند از این طرف آسیب خواهیم خورد؛ فکر مسئولان ما تبعیض آمیز است و یک جوری القا شده که همه فکر می کنیم به آن طرف بیشتر برسیم در حالی که اینطوری نیست.

معاون دانشگاه تهران ادامه داد: من به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران و معاون دانشگاه اعتراض خودم را رسما اعلام می کنم. معتقدم در چنین شرایطی بچه ها آسیب می بینند بعد می گویند چرا اینگونه شد؟

وی ادامه‌ داد: به چه اجازه ای از ۴۶۰ میلیارد ۲۶۰ میلیارد تومان را به وزارت علوم تخصیص داده اند و مابقی را به وزارت بهداشت؟ تازه می گویند ما بودجه خوبی را به شما تخصیص داده ایم.

وجهی ضمن بیان این مطلب که اوضاع بودجه ای دانشگاه تهران خوب نیست، گفت: هزینه ها بالا رفته است به طوری که در گذشته قیمت تمام شده غذا مثلا حدود ۸ هزار تومان می شد و الان قیمت تمام شده هر پرس غذا برای ما ۳۷ هزار تومان تمام می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره کیفیت غذا و اینکه دانشجویان اخیرا نسبت به آن اعتراض کرده اند، گفت: ابتدا بگویم که سیاست ما این است که به هیچ عنوان برنج ایرانی ندهیم‌. مسائل رفاهی انتها ندارد و معتقدم شب های عید می توان برنج ایرانی اضافه کرد. به نوعی شب های عید تنوعی به غذا بدهیم. اما این اشتباه است که هر روز از گوشت گرم استفاده کنیم، کجا این استاندارد وجود دارد؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر ۱۰ برابر چیزی که از دانشجو بابت هر غذا می گیریم، سوبسید می پردازیم، گفت: نرخ غذای دانشجویی در دانشگاه تهران ۲ هزار و ۱۰۰، ۲ و هزار ۵۰۰ تومان و ۳ هزار تومان است که ما برای هر غذا ۳۷ هزار تومان می دهیم.

وجهی خاطرنشان کرد: من از زمانی که معاونت را برعهده گرفتم حداقل ۱۵ بار ناهار یا شام از همین برنج خوردم. سلایق و ذائقه دانشجویان متفاوت است و این طبیعی است که دانشجویان به غذا اعتراض کنند و یا رضایت نداشته باشند. اشتباه است که فکر کنیم باید ۱۰۰ درصد از غذا رضایت داشته باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *