اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

“میزان استنادات” شاخص جدید رتبه بندی نشریات علمی

  • آذر ۱۰, ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم گفت: برای کمک به کیفی شدن نشریات علاوه بر شاخص هایی که در حال حاضر در شیوه نامه ذکر شده، میزان استنادات به نشریه نیز اضافه می شود.

محسن شریفی با اشاره به برگزاری وبینار و کارگاه آموزشی شیوه نامه امتیازدهی شاخص های ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی که امروز به صورت مجازی توسط کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم و موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری به صورت مشترک برگزار شد، اظهار داشت: در این وبینار بالغ بر ۷۵۰ نفر به صورت مجازی اعم از سردبیران و کارشناسان نشریات علمی از سراسر کشور، انجمن های علمی و موسسات پژوهشی و دانشگاه ها شرکت کردند.

شریفی ادامه داد: در آبان ماه ۱۴۰۰ وبینار ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی با تاکید بر رویکردها و برنامه ها برگزار شد که در آن سیاست های کلی برنامه های حمایتی وزارت علوم برای ارتقا کمی و کیفی نشریات علمی در سطح بین المللی اعلام شد. همینطور اقدامات لازم برای ترویج موضوع رتبه بندی علمی و توجه هیات های ممیزه، ارتقا و ترفیع و شوراهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در وبینار امروز اما شیوه امتیازدهی در شاخص هایی که قبلا اعلام شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و برخی شاخص ها نسبت به سال گذشته تغییر کرد. به طور مثال امتیاز برخی شاخص ها کمتر و برخی شاخص ها بیشتر شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در دوره جدید، وزارت علوم بر بحث بین المللی شدن نشریات و انتشار آنها به زبان بین المللی به ویژه به زبان فارسی تاکید بیشتری نسبت به گذشته دارد.

شریفی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰۰ نشریه علمی در وزارت علوم شامل انجمن های علمی، دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و بخش غیردولتی در حال فعالیت است، گفت: تمامی این نشریات هر سال یکبار ارزیابی می شوند و رتبه آن ها به صورت «الف»، «ب»، «ج» و «د» اعلام می شود. هر کدام از نشریات رتبه «د» بگیرند از فهرست نشریات خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آیین نامه ای تحت عنوان هزینه پردازش مقالات تعریف شده که در آن میزان دریافت وجه قانونی از نویسندگان تعیین شده است؛ نشریاتی که آیین نامه مربوطه را رعایت نکنند به محض دریافت گزارش و عدم رعایت آیین نامه برخورد می شود و از فرایند ارزیابی خارج خواهند شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه کیفی شدن نشریات و بین المللی شدن مورد تاکید وزارت علوم در دوره جدید است، تصریح کرد: برای کمک به کیفی شدن نشریات علاوه بر شاخص هایی که در حال حاضر در شیوه نامه ذکر شده، میزان استنادات به هر نشریه نیز اضافه خواهد شد؛ لذا نشریات باید بکوشند مقالات کیفی منتشر کنند که بیشتر مورد استناد و توجه قرار بگیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *