فروردین ۹, ۱۴۰۳

کاهش وابستگی دانشگاه‌هابه بودجه دولتی در اولویت برنامه‌های وزارت علوم

  • آذر ۴, ۱۴۰۰
عاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به ضرورت افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها،کاهش وابستگی آنها به بودجه دولتی را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: باید با سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت خلق ثروت از علم، به تدریج، این وابستگی را کم کنیم و بتوانیم کارنامه قابل قبولی در این زمینه ارائه دهیم.

دکتر علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از حضور در استان ایلام، به عنوان مهد حماسه و ایثار و قدمگاه شهداء و تبریک هفته بسیج، به وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در وزارت علوم وضعیت دانشگاه‌های بزرگ دنیا را در ۱۰ سال اخیر بررسی کردیم، که همگی کاهش وابستگی به بودجه دولتی را تجربه کرده و با تولید محصولات علمی بخش زیادی از بودجه خود را تأمین کرده‌اند.

وی افزود: در ایران برعکس، در حالی که وابستگی دانشگاه‌های کشور به بودجه دولتی در ۱۳۹۵ حدود ۷۲ درصد بوده، این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۸۲ درصد رسیده است که این میزان در طول پنج سال اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه ۱۰ درصد رشد هم داشته است.

دکتر خطیبی کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و یادآور شد: باید با سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت خلق ثروت، به تدریج، این وابستگی را کم کنیم و بتوانیم کارنامه قابل قبولی در این زمینه ارائه دهیم.

معاون وزیر علوم گفت: برنامه دکتر علی‌محمدی برای توسعه نوآوری و فناوری در سطح دانشگاه ایلام و اهتمام به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، یک برنامه مترقی و راهبردی است که اگر در عملی شود، نویدبخش رسیدن به بلوغ فکری در سطح دانشگاه‌های کشور است.

دکتر خطیبی با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری در آینده نزدیک در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌‌شود اظهار داشت: این مهم یکی از برنامه‌های پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی‌گل وزیر محترم، علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی بود که خوشبختانه با پی‌گیری‌های انجام شده، سازمان امور اداری و استخدامی کشور با ایجاد این معاونت موافقت کرد.

معاون وزیر علوم، افزود: قطعاً با ایجاد این معاونت، زمینه توسعه فناوری و نوآوری در سطح دانشگاه‌ها، بیشتر و بهتر فراهم ممی‌‌شود

دکتر خطیبی، اهتمام به رسالت اجتماعی دانشگاه را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت علوم عنوان کرد و بیان داشت: جامعه و صنعت به دانشگاه اعتماد کرد و اکنون نوبت نهاد علم است، که توانایی خود را به اثبات برساند و با ایفای مسئولیت اجتماعی در جهت حل مشکلات و معضلات جامعه گام بردارد، تا با ایجاد روح امید و خودباوری در بین مردم، زمینه تحول در کشور را فراهم شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با اشاره به مشکلات کنونی استان ایلام، همچون بیکاری گفت: علیرغم وجود منابع زیرزمینی، همجواری با کشور عراق و پتانسیل نیروی انسانی نباید در ایلام شاهد این سطح از مشکلات باشیم و لذا دانشگاه ایلام باید در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود برای حل این نوع معضلات، راهکار کاربردی ارائه دهد تا دِین خود را نسبت به جامعه ادا کند.

دکتر خطیبی، کشاورزی را یکی از زمینه‌های توسعه استان ایلام دانست و اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آب و در جهت ایجاد اشتغال، خودکفایی و توسعه صادرات، باید روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت را به کشاورزان آموزش داد و در این راستا دانشگاه ایلام می‌تواند با وجود دانشکده کشاورزی نقش چشمگیری داشته باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بر مزار شهدای گمنام دانشگاه ایلام حاضر شد و با نثار گل و فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و همچنین در ادامه سفر یک‌روزه خود به ایلام، با ححت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار، تقارن هفته بسیج، نزدیکی برگزاری کنگره ۳۰۰۰ شهید استان ایلام و شرفیابی دکتر علی‌محمدی در دیدار با مقام معظم رهبری در قالب عوامل اجرایی کنگره در آستانه روز معارفه، را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز ما، جهاد علمی است، که توسعه کشور در ابعاد مختلف را به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با انتقاد از فاصله میان دانشگاه و جامعه، گفت: انتظار است برای کمک بیشتر در روند توسعه کشور، فاصله میان دانشگاه و جامعه کم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی دکتر علی‌محمدی، گفت: آقای دکتر علی‌محمدی در استان ایلام به خوشنامی، پاکدستی و صفای باطن مشهور هستند و با توجه به تجربه مدیریتی که دارند، ان‌شاءالله خواهد توانست به‌صورت کارآمدی دانشگاه ایلام را مدیریت نمایند.

دکتر خطیبی با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت علوم در دولت سیزدهم، بیان داشت: اهتمام به رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها برای تأثیرگذاری در روند حل مشکلات و معضلات استان‌ها یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است.

معاون وزیر علوم، افزود: وزارت علوم در این خصوص جدیت و حساسیت دارد و یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران، نیز اهتمام در توسعه ارتباط با جامعه است.

مراسم معارفه دکتر طاهر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام و تکریم دکتر محمد علی‌اکبری رئیس پیشین این دانشگاه، با حضور دکتر خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فتاحی معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان ایلام، مسئولان دانشگاه و جمع زیادی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه، به صورت حضوری و برخط، در محل سالن آیت‌اله حیدری دانشگاه ایلام برگزار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *