فروردین ۹, ۱۴۰۳

سند مطالبات، سیاست ها و برنامه‌های اقدامی رهبر انقلاب تهیه می‌شود

  • آذر ۲, ۱۴۰۰

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهیه سندی در زمینه مطالبات، سیاست‌ها و برنامه‌های اقدامی رهبر معظم انقلاب برای ارایه در صحن این شورا اشاره کرد.

سعیدرضا عاملی در اولین جلسه کارگروه بازنگری وظایف و مأموریت‌های این شورا با یادآوری اینکه این کارگروه ۱۲ عضو دارد، اظهار داشت: در این فضای طلایی و هماهنگی سه قوه در کنار دیدگاه رهبر معظم انقلاب فرصت چشمگیری است که فرایند و روند جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با یک تحول اساسی به مسائل مهم و واقعی فرهنگ و علم و فناوری بپردازد و یک بازنگری در خصوص اهداف، شرح وظایف و ماوریت‌ها و ساختارهای موجود خود داشته باشد.

وی با یادآوری نقش محوری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همه اعضای این شورا منصوبین رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و توقع می‌رود که با اختصاص وقت و زمان مؤثر در همه مراحل تحولی مشارکت داشته باشند و توفیقات ما نتیجه هم‌فکری و هم‌افزایی جمعی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهیه سندی در زمینه مطالبات، سیاست‌ها و برنامه‌های اقدامی رهبر معظم انقلاب برای ارائه در صحن این شورا اشاره کرد و گفت: در این سند به احکام و نظرات پیشین معظم‌له استناد شده است و یک ماده واحده ذیل مأموریت‌های محوله تدوین شده است. البته این سند نیازمند نقد و تکمیل است.

عاملی گفت: در اولین جلسه کارگروه بر تشکیل دو جلسه در هفته کارگروه بازنگری وظایف و مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید و توافق شد که در صورت لزوم پنج شنبه و جمعه‌ها به صورت کامل به این مهم اختصاص پیدا کند.

در بخش اول این جلسه ابتدا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نکات مهمی را در خصوص روش کار کارگروه تحول بیان و جمع بندی شد که تمرکز در زمینه تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف به نظام مسائل و اولویت‌های فرهنگی و علمی کشور با رویکرد تحول آفرینی، نوآوری و توجه به چالش‌ها باشد.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه کارگروه بازنگری وظایف و مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و مباحثی چون، تنظیم نقشه راه، تعریف روش اجرایی کار کارگروه، «فاز بندی خروجی جلسات کارگروه از سهل به مشکل، چالش‌های حوزه علم و فرهنگ، ضریب تأثیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ضمانت اجرایی مصوبات، پیشنهاد ایجاد کمیته فرعی در کارگروه، بر اساس حکم رهبری در خصوص تحول انقلابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث و بررسی قرارگاه فرهنگی در سخنان رهبری و تعریف شاخص‌های آن، ترسیم مراحل کار گروه، برنامه و اهداف آن، پیشنهاد طرح اقدام با روش‌های پژوهشی کوتاه مدت همزمان با تشکیل کارگروه، تاکید بر چهار مأموریت مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی که در حکم اخیر رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، مطرح کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ساماندهی وضعیت فرهنگی و دانش در کشور، سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و دانش، هدایت دستگاه‌های متصدی به سمت ارزش‌ها و هدف‌های انقلاب و برآوردن نیازهای فکری این دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور، مجموعه ملاحظات احکام گذشته رهبری در زمینه شورا، بحث و بررسی اصل متن حکم رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساماندهی فرهنگ و دانش، و سیاست گذاری در این مقوله؛ از بندهای پیوست حکم رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: هدایت دستگاه‌های متصدی و برآوردن نیازهای فکری و تبدیل شدن به یک قرارگاه، مرجع قرارگاهی بودن و عدم اختیار و ضمانت اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کاهش اعضای کارگروه به تعداد محدود پنج نفره، موانع قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیشنهاد راهکارهای اجرایی آن، طراحی مفهومی و مأموریت‌های شورا در بحث دانش و فرهنگ، آسیب‌ها و چالش‌های شورای عالی در کشور و عدم ذکر شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی و ضرورت ابلاغ حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نسبت آن با قوای سه‌گانه از دیگر بندهای پیوست حکم رهبر معظم انقلاب است که از سوی اعضای این کارگروه مطرح شد.

عاملی ادامه داد: از دیگر بندهای مطرح شده در این جلسه شبهه در تداخل وظایف شورا با سایر نهادهای قانون گذار، مانع در ایفای مأموریت‌های شورا و کمبود ابزارهای مالی و نیز عدم تضمین اجرای مصوبات، تبدیل وضع موجود به مطلوب با کانال بهینه‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس اسناد ملی، الزامات کارکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع کارگروه با مرکزیت تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور کارگروه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، طراحی اهداف جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعبیر و تفسیر قرارگاه مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استخراج اهداف عملیاتی بود.

در این جلسه ارائه اولیه‌ای از نقشه راه اجمالی کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه با جدول زمان‌بندی اقدامات در بازه دو ماهه صورت گرفت که در جلسه آتی این روند بیشتر بررسی می‌شود و نیز مفهوم قرارگاه فرهنگی کشور تعریف مفهومی و عملیاتی شد و مورد توافق جمع قرار گرفت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *