فروردین ۹, ۱۴۰۳

معاون وزیر علوم: ضرورت تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه ها

  • آبان ۲۵, ۱۴۰۰

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یکی از راهکارها برای جبران کمبود بودجه دانشگاه‌ها را تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها عنوان کرد.

علی خطیبی با تاکید بر تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها افزود: اقتصاد آموزش عالی در حال حاضر بیش از اندازه به بودجه دولتی وابسته است در دانشگاه‌های پیشرفته و مطرح دنیا وابستگی به بودجه عمومی کشور ندارند و بودجه خود را از درآمد ناشی از تحقیقات تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما آن بخشی هم که درآمد دارد، درآمد ناشی از آموزش است، افزود: دانشگاه در حوزه اشتغال به جامعه بدهکار است، این بدهی را باید با فعالیت‌های نوآورانه و با تبدیل تحقیقات به ثروت آن را جبران کند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه‌ها از ظرفیت مذکور به نحو مطلوب استفاده نمی‌کنند و بیشتر به بودجه عمومی کشور وابسته هستند.

وی یاد آورشد: این در حالی است که دانشگاه‌ها نباید این طور باشند، دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که تحقیقات آنها تبدیل به ثروت شود، ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که درصدی وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی کشور را کاهش دهیم. یعنی اگر بتوانیم در یک دوره میان مدت ۳ الی ۴ ساله ۱۰ درصد وابستگی را کم کنیم این کمک بزرگی به نظام جمهوری اسلامی و دانشگاه‌ها است.

خطیبی ادامه داد: تلاش ما در این دوره این است که منابع درآمدی آموزش عالی را تنوع بخشی کنیم.

وی درباره رفع مشکل کمبود بودجه و منابع اعتباری دانشگاه‌ها در حال حاضر نیز گفت: دراین خصوص نیز با سازمان برنامه بودجه کشور روزانه جلسه داریم و پیگیر موضوع هستیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *