فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

در دیدار با رایزن فرهنگی چین؛ پروژه راه‌اندازی کتابخانه چین در دانشگاه علامه طباطبایی بررسی شد

  • آبان ۱۷, ۱۴۰۰

در دیدار رایزن فرهنگی چین از دانشگاه علامه و گفتگو با مسئولان دانشگاه، زمینه های گسترش همکاری‌های علمی در قالب پروژه های پژوهشی مشترک و راه‌اندازی کتابخانه چین در این دانشگاه بررسی شد.

در سال‌های اخیر همکاری‌های علمی دانشگاه علامه‌ طباطبائی با دانشگاه‌های چین گسترش یافته و نخستین مرکز مطالعات چین در غرب آسیا با همکاری دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای از سال ۱۳۹۸ در این دانشگاه راه اندازی شده است.

در دیدار رایزن فرهنگی چین از دانشگاه علامه طباطبائی و گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه، زمینه های گسترش همکاری‌های علمی در قالب پروژه های پژوهشی مشترک و راه‌اندازی کتابخانه چین در این دانشگاه بررسی شد.

معتمدی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه دانشگاه علامه‌طباطبائی تنها دانشگاه و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور در رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی است، افزود: یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه که در افق پنج ساله تعریف شده است، دیپلماسی علمی است. برای پیشبرد دیپلماسی علمی نیاز به ارتباط با جهان داریم و علاقه‌مند هستیم در حوزه علوم انسانی از دانش جهانی استفاده کنیم. نظریه ها و حرف های ما با رویکرد علمی و اسلامی می توانند به گسترش و توسعه دانش بشری کمک کند.

وی ادامه داد: روزآمدی یکی از محورهای تحول در دانشگاه علامه طباطبائی است. یک بخش از روزآمدی فهم این نکته است که مرزهای دانش در دنیا و در رشته های مختلف کجاست. همکاران هیئت علمی باید این مرزها را بشناسند. بخشی از اقداماتی که باید در این زمینه انجام داد همین دیپلماسی علمی در قالب برگزاری نشست های بین المللی، شرکت در مجامع علمی، برگزاری دوره های مشترک و برگزاری رشته های مشترک است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد: نظام جمهوری اسلامی در سال های اخیر با تاکید مقام معظم رهبری، توجه به شرق و به ویژه چین را در اولویت دیپلماسی علمی و سیاسی خود قرار داده است. این دیدارها برای ما فرصت خوبی است که بتوانیم با دانشگاه های چین به خصوص دانشگاه هایی که در زمینه علوم انسانی فعالیت می کنند، ارتباط داشته باشیم. علاقه مند هستیم که روابط نزدیکی در حد تبادل استاد، دانشجو و برگزاری دوره های مشترک با آنها داشته باشیم.

وی بیان کرد: دیپلماسی هر چه بیشتر توسعه پیدا کند، باعث فهم بیشتر مشترک دو تمدن بزرگ جهانی یعنی تمدن های ایران و چین می شود و این کمک می کند تا بتوانیم از طریق دیپلماسی علمی زمینه دیپلماسی سیاسی را نیز تقویت کنیم.

معتمدی با بیان اینکه این دیدار نخستین ملاقات من به عنوان سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با یک مجموعه خارجی است، گفت: هیچ محدودیتی برای گسترش فعالیت های علمی با دانشگاه های چین وجود ندارد، افزود: تفاهم نامه های مختلف همکاری که با برخی از دانشگاه های چین داریم در اصل یک قرار اولیه است تا از دل آن تفاهم نامه ها، فعالیت های مشترک بر اساس چارچوب های مشخص تعریف کنیم.

در ادامه جو زی هاو، رایزن فرهنگی چین، با قدردانی از سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی برای حضور در جلسه، اظهار کرد: حضور دکتر معتمدی در این جلسه نشان می دهد که این دانشگاه چقدر به همکاری های دانشگاهی اهمیت می دهد. بسیار خرسندیم که می توانیم از این دانشگاه زیبا و معتبربازدید کنیم. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در ایران به شمار می آید که در این سال ها پیشرفت چشمگیری داشته است به طوری که بسیاری از چهره های برجسته در ایران دانش آموختگان این دانشگاه هستند.

وی بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم نامه های بسیاری با دانشگاه های مختلف چین دارد. امیدوارم این همکاری ها گسترش و عمق بیشتری پیدا کند و همه بندهای تفاهم‌نامه‌ها بتواند اجرا شود تا آشنایی بین دو ملت افزایش یابد و همچنین پژوهش ها و فعالیت‌های علمی بیشتری به نفع دو طرف داشته باشیم.

رایزن فرهنگی چین در پایان گفت: هدف از این دیدار دریافت نظرهای مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبائی و بازدید از دانشگاه برای تاسیس کتابخانۀ چین بود تا بدانیم در آینده نزدیک چه کارهایی می توان در ذیل سیاست های سرپرست این دانشگاه و سفیر چین در ایران در حوزه های فرهنگی و آموزشی برای پیشبرد اهداف انجام دا‌د

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *