فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون آموزشی وزارت بهداشت: حق الزحمه دستیاران پزشکی به حقوق تغییر می کند

  • آبان ۱۷, ۱۴۰۰

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به منظور بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی دو مسیر پرداخت کارانه ها از منابع دانشگاه های علوم پزشکی و تغییر حق الزحمه به حقوق در دستور کار وزارت بهداشت است.

دکتر ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری وزارت بهداشت با تشریح فعالیت‌های وزارت بهداشت در زمینه بهبود وضعیت دستیاران پزشکی گفت: آموزش در زمان کرونا نه تنها در حوزه‌های بهداشت و درمان بلکه در کل دنیا دچار مخاطره شد و ما سعی کردیم در آموزش گروه پزشکی با استفاده از زیرساخت مجازی این صدمه به حداقل برسانیم.

وی افزود: در دوران کرونا هم سلامت و هم آموزش دستیاران پزشکی دچار مخاطره شد. به خصوص در رشته‌هایی مانند عفونی و داخلی دستیاران دچار مشکلات بیشتری شدند. برای رفع این مسئله تغییراتی در برنامه‌های آموزشی و کوریلکولوم ها و همچنین ارائه آموزش‌های تکمیلی و رفع نواقصی که ایجاد شد، ایجاد می‌کنیم.

مسیرهای بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره بهبود وضعیت معیشتی دستیاران پزشکی گفت: همه گروه‌ها در این زمینه مطالبه گر هستند اما از زمان دولت جدید به طور ویژه به این موضوع پرداخته این و برای بهبود وضعیت معیشتی باید به دو صورت کمک شود.

وی افزود: یک مسیر پرداخت کارانه ها است که از منابع وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها باید انجام شود که وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ می‌کند. مسیر دوم این است که حق الزحمه دستیاران پزشکی به حقوق باید تغییر کند. این افراد پزشک عمومی هستند اما این کار نیاز به همراهی مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد و در دستور کار وزارت بهداشت است.

باقری فرد خاطرنشان کرد: تغییرات ساختار آموزشی و سلسله مراتب در آموزش دستیاری هم دستورالعمل‌هایی دارد که باید اجرا شود.

جزئیات درخواست وزیر بهداشت از معاون اقتصادی رئیس جمهور

وی درباره نامه وزیر بهداشت به محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور درباره حقوق اعضای هیأت علمی علوم پزشکی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بند الف تبصره ۱۲ آمده است که حقوق اعضای هیأت علمی از حداقل ۲۱ برابر به حداقل ۱۵ برابر کاهش یابد که وزیر بهداشت خواسته است این موضوع به همان حداقل ۲۱ برابر برگردد. در فضای مجازی و رسانه‌ها عنوان شده است که این به معنایی این است که مبلغ دریافتی از ۴۰ میلیون به ۸۰ میلیون می‌رسد که این موضوع صحت ندارد.

هیچ استادی بیشتر از ۴۰ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که از این تعداد تنها ۲ هزار و ۸۰۰ نفر استاد تمام هستند که اگر این مبلغ هم اعمال شود بازهم هیچکس بالای ۴۰ میلیون تومان حقوق نمی‌گیرد ضمن اینکه این استادان شامل افرادی هستند که پایه ۲۰ دارند و در اواخر خدمت خود بسر می‌برند و این جنجال و هجمه ای که ایجاد شده است درست نیست.

وی گفت: در مورد تمام وقتی و درصد پلکانی هم وزارت بهداشت درخواست دارد که این اتفاق نیافتد.

نظر وزارت بهداشت درباره طرح اصلاح نظام آموزش پزشک مجلس شورای اسلامی

باقری فرد درباره طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش ظرفیت پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی یادآور شد: در این طرح آمده است که آموزش و پژوهش پزشکی از وزارت بهداشت منتزع شود و به وزارت علوم منتقل شود که این موضوع در مغایرت صریح با سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری است و در این رابطه با مجلس مکاتباتی کردیم. دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هم در نامه‌ای تاکید کرده ست که انتزاع آموزش پزشکی بر اساس قوانین امکان پذیر نیست و با آن مغایرت دارد.

وی یادآور شد: در مورد ضعف امکانات و کمبود پزشک گزارش‌هایی داده می‌شود که نشان می‌دهد ضعف اطلاعات وجود دارد. اگر معیار ما آمار سازمان بهداشت جهانی است بازهم وضعیت ایران مطلوب است. هم اکنون به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت عراق ۷ نفر، پاکستان ۱۲ نفر، سوریه ۱۳ نفر، ایران ۱۶ نفر و ترکیه ۱۸ نفر پزشک دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: نکته این است که این آمار بر اساس خوداظهاری کشورها است و بسیاری از کشورها این ترن‌ها و رزیدنت‌ها را جز پزشکان محاسبه می‌کنند. کشور چین بهروزها را هم جز پزشکان می‌داند.

افزایش ظرفیت با یک شیب لازم تا سال ۱۴۰۸ بر اساس سند آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت

وی گفت: ما در وزارت بهداشت سندی داریم که بر اساس آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا سال ۱۴۰۸ با یک شیب لازم، افزایش ظرفیت خواهیم داشت. ظرفیت رشته در یک بسته باید دیده شود و همزمان با افزایش ظرفیت دانشجو باید تعداد استاد، دانشکد، بیمارستان و آزمایشگاه هم زیاد شود. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ دانشجو باید یک استاد داشته باشیم که این موضوع به تنهایی قابل احصاءنیست. افزایش ظرفیت ساده‌ترین بخش یک کار است.

باقری فرد گفت: افزایش ظرفیت رشته پزشکی حتماً باید با برنامه ریزی و هوشمندانه باشد و در غیر این صورت کیفیت درمان و آموزش شدیداً دچار مخاطره می‌شود. ما به کمبود دسترسی به پزشک اذعان داریم و دلیل آن هم نبود سیستم ارجاع به طور کامل، لزوم اصلاح فرآیند پرداخت و اصلاح درآمد پزشکان است.

وی افزود: مسئله خروج نخبگان و دلایل و مشکلاتی که افراد تمایل پیدا نمی‌کنند تا بمانند باید حل شود. ما آموزش می‌دهیم و صادر می‌کنیم به کشورهای منطقه و این مسئله مهاجرت نخبگان را تشدید می‌کند. راه حل این موضوع افزایش ظرفیت نیست.

نمی‌توانیم تعدادی روپوش سفید بدون کیفیت بیرون دهیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سال ۹۳ ورودی گروه پزشکی ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. افزایش ظرفیت به صورت تدریجی داشته‌ایم و نمی‌توانیم ناگهانی بدون درست کردن زیرساخت‌ها و الزامات افزایش دهیم. طرح مجلس غیرکارشناسی است. ما معتقدیم افزایش ظرفیت باید کارشناسی شده باشد و رضایت وزارت بهداشت جلب شود.

وی گفت: برخی می‌گویند وزارت بهداشت به دلیل تعارض منافع با افزایش ظرفیت مخالف است. این طور نیست. چرا در مواقعی مانند سلامت و دارو بحث تعارض منافع مطرح نیست اما در زمینه ظرفیت رشته پزشکی که باید در وزارت بهداشت آموزش صورت گیرد بحث تعارض منافع مطرح می‌شود. سیاست وزارت بهداشت عاقلانه و با استفاده از خرد جمعی است. نمی‌توانیم تعدادی روپوش سفید بدون کیفیت بیرون دهیم. هم اکنون ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی در حال آموزش هستند که به تدریج به سیستم اضافه می‌شوند.

بررسی خودکشی در میان دستیاران پزشکی در وزارت بهداشت

باقری فرد در زمینه بررسی خودکشی در میان دستیاران پزشکی گفت: موضوع خودکشی دستیاران در کل دنیا وجود دارد و مقالات متعددی نیز در این زمینه در دنیا به چاپ رسیده است که حتی بررسی شده که ریسک خودکشی در برخی رشته‌ها به دلیل نوع کار بیشتر است. ما هم در کشور این موضوع را بررسی کردیم. خودکشی علل مختلفی دارد که کمرنگ‌ترین علت آن مسائل معیشتی است که هدف ما این است که این موضوع به حداقل برسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *