اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

رئیس جهاد دانشگاهی: ارتباط جهاد دانشگاهی و انجمن های علمی دانشجویی توسعه می یابد

  • آبان ۱۷, ۱۴۰۰

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه‌های فعالیتی خودمان به دنبال برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی دانشجویی هستیم زیرا ما نمی‌توانیم نماینده تمامی حوزه‌ها باشیم

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست هم‌اندیشی سازمان دانشجویان این نهاد با جمعی از فعالان علمی دانشجویی کشور که امروز (یکشنبه ۱۶ آبان ماه) با اشاره به اهمیت ارتباط با دانشجویانی که علاقه مند انجام فعالیت‌های حرفه‌ای هستند، گفت: در جهاد دانشگاهی همواره از معاونت فرهنگی خواسته می‌شود زمینه این ارتباط برقرار شود و یکی از انگیزه‌های تشکیل سازمان دانشجویان برقراری این ارتباط بود و نیاز داشتیم هرچه کار ما توسعه پیدا می‌کند ارتباط بیشتری با دانشجویان برقرار کنیم و به تدریج این دانشجویان جذب شوند.

وی افزود: به عنوان دانشجویان قبل انقلاب این تفکر بین همه دانشجویانی که به پیشرفت و توسعه کشور علاقه داشتند وجود داشت که کشور ما به لحاظ علمی نسبت به سایر کشورها با شرایط مشابه که کشورهای جهان سوم نامیده می‌شوند به عمد عقب نگه داشته می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه این فکر کاملاً درست بود، گفت: دلیلش هم این بود که توسعه علم و فناورانه باعث اقتدار اقتصادی و نظامی غرب شده بود و ارزش افزوده‌ای که بر کالاهای مورد استفاده کشورهای شرقی گذاشته می‌شد نسبت به مواد اولیه روز به روز افزایش می‌یافت و دیگر ضرورتی هم به استعمار مستقیم کشورها نبود. زیرا این ارزش افزوده قابل مقایسه با مواد مصرفی و قیمت تمام شده نبود و طبیعی بود که تمایلی نداشته باشند که سایر کشورها به منابع دست پیدا کنند، بلکه به دنبال جذب نخبگان آن‌ها نیز بودند.

طیبی تصریح کرد: پیروزی انقلاب باعث شد به این فکر کنیم چه کاری انجام دهیم تا بتوان اثبات کرد در کشور انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل جهاد سازندگی باعث شد به این نتیجه برسیم که ما هم می‌توانیم یک نهاد علمی تشکیل دهیم، ادامه داد: در سال ۱۳۵۹ در پی تغییراتی که در دانشگاه‌ها تحت عنوان انقلاب فرهنگی رخ داد، دیدیم فرصت مناسبی است که این ایده تحقق پیدا کند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: این ایده به صورت خودجوش توسط دانشجویان علاقه‌مند مانند شما و برخی فارغ‌التحصیلان و اساتید جوان کشور تحقق پیدا کرد و جهاد دانشگاهی تشکیل شد.

وی افزود: ایده اصلی این تفکر این بود تا اثبات کنیم توانایی انجام کارهای بزرگ علمی فناورانه و فرهنگی را به عنوان عناصر اصلی پیشرفت و توسعه کشور داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در اساسنامه‌ای که نوشته شد این دو عنصر (پیشرفت و توسعه کشور) ذکر شد، اما هیچگاه مأموریتی به طور رسمی از طرف نظام برای الگو سازی در توسعه علمی و فناورانه برای ما قرار داده نشد، گفت: بلکه خود ما به عنوان دانشجویان وقت تشخیص دادیم کشور در حوزه‌های مختلف چه نیازهایی دارد و تا به امروز نیز همین گونه بوده و برای جهاد دانشگاهی از طرف نظام هیچ مأموریتی قرار داده نشده بود.

وی با بیان اینکه همین تلاش و کار خوب باعث حمایت از جهاد دانشگاهی شده است، ادامه داد: در جهاد دانشگاهی دو کار را به موازات هم پیش می‌بردیم یکی اینکه بر اساس نیازهای کشور در حوزه‌های علمی و فناورانه پروژه تعریف کنیم و بعدی هم اینکه رصدی بر فعالیت‌های علمی و فناوری دنیا داشته باشیم که بیشتر در حوزه پزشکی (رویان) اتفاق افتاد.

رئیس جهاد دانشگاهی  با تاکید بر اینکه هنوز کشور تصمیم نگرفته است مساله پیشرفت مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد تا این اقتصاد دانش‌بنیان بتواند کارآمدی خود را حفظ کند، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های توسعه در جهاد دانشگاهی باید بر مبنای شناخت خودمان باشد، اما در کشوری که شدت وابستگی زیاد است اثبات این کار بین سه تا دوازده سال طول می‌کشد و برای اینکه کار به نتیجه برسد باید قرارداد حرفه‌ای بسته شود و با بودجه‌های محدود خودمان نمی‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.

طیبی با ذکر مثالی در این رابطه بیان کرد: بحث جداسازی آب و نمک از نفت از سال ۸۶ آغاز شد و امسال تبدیل به یک قرارداد حرفه‌ای شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات این بود که چگونه منابع بهتری از کشور بگیریم، در دو مقطع یعنی سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و خواستیم به ما مأموریت داده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه باید در حوزه‌های فعالیتی خودمان به دنبال برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی باشیم، زیرا ما نمی‌توانیم نماینده تمامی حوزه‌ها باشیم، گفت: نیاز است برای دانشجویان سال اول و دوم توضیح دهیم که در چه حوزه‌هایی می‌توانیم فعالیت کنیم و طبیعی است که تعداد محدودی می‌توانند با ما همکاری کنند، ما از این ارتباط استقبال می‌کنیم و در حد توان با این انجمن‌ها همکاری می‌کنیم.

وی افزود: در نظر بگیرید زمانی که کشور را دانش بنیان اداره کنید به سمت صاحب‌نظران می‌روید و انجمن‌های علمی و اساتید می‌توانند از منابعی باشند که نیروی انسانی را تأمین کنند.

طیبی اظهار کرد: اگر می‌خواهید محصولات شما در دنیا جایگاهی برای خود داشته باشد باید به لحاظ کیفیت و قیمت قابلیت رقابت داشته باشد و این نیاز به نیروی انسانی نخبه دارد. اگر مبنای کشور و اقتصاد کشور تولید ملی باشد تولید ملی ای که نیازهای کشور را تأمین و بتواند بازارهای جهان را تسخیر کند نیاز به نیروی انسانی توانمند دارد و آنها هستند که با انجمن‌های علمی ارتباط برقرار می‌کنند و مجموعه جلساتی را می‌گذارند یا مسابقاتی را برنامه ریزی می‌کنند که این افراد جذب شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *