فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ورود اساتید ممتاز دانشگاه به پژوهش درباره ۳طرح کلان ملی

  • آبان ۱۳, ۱۴۰۰

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات ۳ طرح کلان ملی که در چند ماه اخیر به تصویب رسیده است را تشریح و اسامی دانشگاههای منتخب برای اجرای این طرح ها را اعلام کرد.

غلامحسین رحیمی درباره جزئیات ۳ طرح کلان ملی که در ۶ ماه اخیر در کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است، اظهار داشت: طرح نخست مربوط می‌شود به تولید مواد اولیه دارویی، موثره و کیت‌های آزمایشگاهی تشخیصی که این طرح را با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلو می‌بریم.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این طرح خوشبختانه به مقدار زیادی جلو رفته است، گفت: نامه‌ای را به دانشگاه‌هایی که به طور مثال رشته شیمی دارند، ارسال کردم تا اساتیدی که آمادگی مشارکت در این کار تحقیقاتی و تولید در مقیاس آزمایشگاهی روی داروهایی که وزارت بهداشت مشخص کرده را دارند، به ما اعلام کنند.

رحیمی ادامه داد: تاکنون قریب به ۹۰ استاد ممتاز دانشگاه‌های مختلف کشور برای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند؛ هیچ محدودیتی در خصوص تعداد اساتیدی که می‌خواهند بر روی این طرح کار کنند، وجود ندارد مگر اینکه پیشنهادات از سوی وزارت بهداشت توجیه پذیر نباشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماده اولیه و یا واسط برخی از داروها در کشور از خارج از کشور وارد می‌شود و ما از این لحاظ وابستگی داریم، گفت: مواد اولیه و واسط در واقع شالوده و زمینه اصلی تولید دارو در کشور است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۹۰ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود منتها تعدادی از داروهایی که تولید می‌کنیم، مواد اولیه و واسط آن از خارج وارد می‌شود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این مواد اولیه و واسط ارزبری خیلی بالایی ندارند و مهمترین موضوع مورد ملاحظه برای ما، پیوند بین نهادهای علمی و نیازهای جامعه است؛ یعنی اساتید ما پژوهش‌های خود را معطوف به آن چیزی که جامعه نیاز دارد، کنند و این موضوع برای وزارت علوم خصوصاً در دوره جدید بسیار حائز اهمیت است.

رحیمی تصریح کرد: طرح دوم طرح دستیابی به فناوری‌های کلیدی حوزه دریایی است که سبدی از طرح‌های مختلف است و ما آن را با وزارت دفاع جلو می‌بریم؛ دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به عنوان دانشگاه کانونی از نظر ما انتخاب شده است.

وی بیان کرد: این طرح در واقع طرح احیا شده یک دهه قبل است اما فعال نبوده و از آنجا که وزارت دفاع به صورت جدی وارد شده، اصلاحیه طرح مجدداً در کمیسیون دائمی شورای عالی عتف به تصویب رسیده است. طرح اولیه فناوری‌های کلیدی زیرسطحی بود که ما آن را عام تر کردیم و تبدیل شد به فناوری‌های زیر سطحی. بخش‌هایی از این طرح هم جلو رفته است ولی از نظر انعکاس به دانشگاه‌ها عقب تر هستیم و قرار است به زودی به دانشگاه‌ها اعلام شود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: طرح بعدی که بسیار حیاتی است طرح «نظام مالی عمومی هوشمند دولت» است که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه متقاضیان طرح هستند و البته وزارت علوم مجری علمی خواهد بود.

وی در تشریح جزییات این طرح گفت: در حال حاضر ارتباط سیستمی بین سازمان برنامه، خزانه و دستگاه‌ها وجود ندارد و مشخص نیست پولی که به دستگاه‌ها تخصیص داده می‌شود، چگونه هزینه می‌شود و در واقع هیچ گزارشی در دست نیست. بنابراین قرار است با اجرای این طرح در راستای یکپارچه سازی نظام اطلاعاتی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص این طرح بحث‌های مدیریتی حسابداری و نرم افزاری باید دیده شود و قرار است اساتید دانشگاه‌های تهران، شریف، شهید بهشتی و تربیت مدرس بر روی آن کار کنند.

رحیمی در پایان گفت: برای طرح‌های کلان ملی ۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و امیدواریم این مبلغ تخصیص داده شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *