فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود

  • آبان ۱۱, ۱۴۰۰

براساس سخنان مدیر حوزه های علمیه کشور، یزد به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود.

آیت الله علیرضا اعرافی در نشست با فعالان گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری مقوله ای است که اسلام در برابر آن نظر و موضع دارد، اظهار کرد: از جنبه های فلسفی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی اسلام در برابر گردشگری نظریه دارد و منظومه فکری در اسلام در ارتباط با گردشگری است.

وی با بیان اینکه در جامعه المصطفی فقه گردشگری به عنوان رشته پایه ریزی شده، گفت: الان در درختواره حوزه شاخه های مختلفی در ارتباط با گردشگری وجود دارد و به شکل روشن و تخصصی معارف دینی در ارتباط با این مقوله مهم باید تبیین شده و به صورت رشته در متن حرکت های حوزوی به آن توجه شود.

وی افزود: گردشگری را به شکل روشن و تخصصی دنبال می کنیم پس باید مباحث به صورت مهم ترسیم شود البته در دانشگاه ها نیز این رشته وجود دارد اما امروز علوم گردشگری در حد یک فن و مهارت نیست و از حالت تک رشته ای هم بیرون آمده و به سمت علوم حرکت می کند در این حین، زیارت و سیاحت هم نیز در ادبیات دین ویژه است و با آن ها هم ارتباط دارد.

رئیس حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که گنجینه فقهی و معرفتی گردشگری به سمت توسعه دانشی و بینشی حرکت می کند، گفت: این گنجینه غنی در حوزه دانش، علوم و مباحث متعدد طیفی گسترده دارد به طوری که در همه علوم اجتماعی ردپایی از آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه جایگاه این پدیده انسانی در علوم و دانشگاه اسلامی به طور خاص رفیع و بلند است و باید بیشتر به آن پرداخته شود، تصریح کرد: یزد هم می تواند در حوزه دانشی وجنات بیشتری داشته باشد و به قطب علوم گردشگری دانشگاهی و حوزوی تبدیل شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه گردشگری در اقتصاد کشور نقش بالایی دارد که هنوز ایفا نکرده، گفت: پیش بینی های برنامه ششم و پنجم در خصوص این صنعت، هنوز کامل محقق نشده و تنها بخشی از آن محقق شده است.

وی افزود: از یک دهه گذشته بیان کردم که برای تحقق عدد برنامه ششم در این خصوص با توجه به فعالیت در جامعه المصطفی در ۱۰۰ کشور پایگاه ایجاد می کنم و در هر کشور چند کانون درست کنیم و گردشگری را توسعه دهیم با این وجود، مدیریت های قبلی پای کار نیامدند.

اعرافی با بیان اینکه در دیدار با استاندار یزد (مهران فاطمی) محور کلان استان و توجه ویژه به بخش خصوصی و گردشگری را به عنوان محورهای کلان مطرح کردم، تصریح کرد: به نظر می آید که امکان افزایش ارتقای گردشگری سازگار با فرهنگ ما وجود دارد و باید این مسئله را تحت عنوان برنامه هفتم به مجلس ببریم در عین حال، در برش استانی آماده کمک هستم.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی و گردشگری نیز جزو موارد مطرح شده و در دستور کار استاندار است، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی باید جرات و جسارت و توانمندی داشته باشیم که با تقویت فرهنگ خود اثرگذار باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که توانمندی و اثرگذاری ما با وجود آثار متنوع تاریخی و اجتماعی در سطح دنیا امکان پذیر است، گفت: واقعا ایران حرف زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد و با توجه به ظرفیت های متنوع مانند گردشگری، فرهنگی، مذهبی، دینی و توریسم درمانی باید با برنامه ریزی و رعایت ضوابط با آن روبرو شویم.

وی با بیان اینکه باید بخش خصوصی برای خودش برنامه کوتاه و بلند مدت نوشته و دولت را همراه کند، به ظرفیت یزد در این خصوص اشاره کرد و گفت: این اقدام در یزد قابلیت محقق شدن دارد در عین حال دانشگاه و حوزه یزد باید به قطب مرتبط با گردشگری تبدیل شوند از طرفی باید پیوست فرهنگی را محکم کنیم و به اجماع نسبی اصحاب فرهنگ و علما برسیم تا بتوانیم راه را برای توسعه و آینده اشتغال و فعالیت در این بستر باز کنیم.

اعرافی با تاکید بر این که باید در سطح کشور دامنه این افق روشن امتداد پیدا کند، گفت: دبیرخانه صادرات صنایع دستی و گردشگری را با تکیه بر ظرفیت موجود از طریق حوزه و جامعه المصطفی ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه محور برنامه ها باید مشاغل آسیب دیده و ساقط شده باشد، تصریح کرد: در این حین، ضمن پیگیری و مکتوب کردن مطالبات باید بر پیوست فرهنگی هم کار کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *