فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

صالحی عمران: اخرین وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای/۴۰درصد دانشجویان واکسینه شدند

  • آبان ۱۰, ۱۴۰۰

الحی عمرانی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص برنامه ریزی برای بازگشائی  دانشگاه گفت: کرونا اگر چه یک مشکل بود، اما مزیت‌هایی هم درعین حال داشت یکی از مهمترین مزیت هایش برای سیستم آموزشی این بود که آموزش ترکیبی را ایجاد کرد. راهکاری که سال‌ها سیستم آموزشی دنیا سراغش رفته بود که به عنوان مسیری در کنار آموزش سنتی باید وجود داشته باشد و ما آن را تحت عنوان آموزش ترکیبی می‌شناختیم. خیلی از کشور این مسیر آموزشی را آغاز کرده بودند و جهت گیری کرونا باعث شد یک فایل جدید و یک مسیر دیگری برای نظام‌های آموزشی علی الخصوص دانشگاه‌ها به نام آموزش الکترونیکی و مجازی ایجاد کنیم.

وی افزود: خیلی از آموزش‌ها نیاز به حضوری بودن ندارد. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مدل آموزش ترکیبی را پیش رو خواهیم داشت و کمیته‌های برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه روی آن کار می‌کنند. اگر حتی کرونا هم برود سیستم آموزش مان به صورت ترکیبی و هیبریدی بخشی به صورت سنتی وبخشی هم به صورت آموزش مجازی و الکترونیکی خواهد بود.  این مدل را پذیرفتیم، روی آن کار می‌کنیم. در گروه‌های برنامه ریزی درسی و آموزشی بخشی از آن انجام شده و به زودی نهایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: من به عنوان کارشناس معتقدم حتی اگر ویروس کرونا هم نباشد نباید آموزش مجازی را از دست بدهیم. این فضا مزیت‌هایی و شایستگی هایی  را در دانشجو ایجاد می‌کند. آموزش الکترونیکی در اقتصاد پلت فرم ایجاد می‌کند، اقتصاد‌ها پلت فرمی شدند و مهارت‌هایی را می طلبند . بنابراین آموزش الکترونیکی و مجازی بخشی از نیاز آموزش عالی کشور است که به هیچ وجه مدیران آموزش عالی ما نباید فراموش کنند به خاطر اینکه منجر به شایستگی می‌شود و می‌تواند فرد را در بازار کار موفق کند.

وی ادامه داد: بخشی از آموزش‌ها مخصوصا دروس عملی و کارگاهی در دانشگاه فنی و حرفه ای باید حضوری باشد. نیاز است دانشجو در محیط صنعتی و بیرون، کارورزی و کارآموزی را آموزش ببینند و آموزش در محیط واقعی باید صورت بگیرد. واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای درحال انجام است. اکثر دانشجویان واکسن دریافت کرده اند. سرعت واکسیناسیون نسبت به قبل افزایش یافته همچنین ما مصمم هستیم که تمام دانشجویان ۱۸۰ دانشکده فنی و حرفه‌ای هرچه سریعتر واکسن را تزریق کنند حتی تماس تلفنی نیز با دانشجویان برای تشویق واکسیناسیون گرفته می‌شود. اگر واکسیناسیون انجام شود دانشگاه فنی و حرفه‌ای آمادگی بازگشایی دروس عملی که نیاز دارد به صورت حضوری باشد را دارد. ولی در نهایت تابع سیاست‌های کلان کشور و ستاد کرونا هستیم که در هر استانی یا هر جایی که اعلام کند آمادگی داریم تطبیق بدهیم و انعطاف لازم در دانشگاه وجود دارد.

صالحی عمران خاطرنشان کرد: شاید بازگشایی سلف و خوابگاه با یک محدودیت‌هایی صورت بگیرد ودر مرحله اول همراه با بازگشایی سلف نباشد. سلامتی دانشجو برایمان مهم است دانشجو باید با اطمینان خاطر وارد دانشگاه شود.

وی یادآورشد:۱۸۰ خوابگاه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم قاعدتا با چارچوب‌ها و قوانینی که ستاد ملی کرونا تدوین کرده برای بازگشائی خوابگاه‌ها آمادگی داریم. مشکلی برای اختصاص خوابگاه به دانشجویان ورودی جدید نداریم بنابراین دانشجویانی که نیاز به خوابگاه دارند به آن‌ها خوابگاه اختصاص خواهیم داد.

صالحی عمران افزود: قطعا همه دانشجویان را نمی‌توانیم اسکان بدهیم ۳۰ یا ۴۰ درصد را شاید بتوانیم اسکان دهیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با کمبود ظرفیت خوابگاه مواجه هست بنابراین سعی می‌کنیم دانشجویانی که از مناطق دورتر هستند و درحقیقت نیاز به خوابگاه دارند مد نظر قرار بدهیم.

وی در خصوص حمایت از دانشجویان کم برخوردار گفت: اصولا دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از طبقات متوسط به پایین جامعه هستند به همین دلیل حتی روی گسترش دوره شبانه خیلی برنامه ریزی نکردیم. برای ۱۷ درصد دانشجویان نوبت دوم یا شبانه، آموزش رایگان است و شهریه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌شود. با اینکه هزینه آموزش در این دانشگاه بالاتر از سایر دانشگاه‌های نظری است و متاسفانه پولی که برای دانشگاه به عنوان سرانه دانشجو می‌دهند بسیار کمتر و گاهی اوقات نصف سایر دانشگاه هاست. مسئولان باید فکری به حال بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کنند اگر آموزش عالی مهارتی راهی برای اشتغال است باید سرمایه گذاری متناسب انجام شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشجویان بی بضاعت را تا جایی که ممکن است هم در خوابگاه و هم در سایر موارد مورد حمایت قرار می‌دهد. همچنین از سوی خیرین رسیدگی لازم را به این دانشجویان داریم. کمک‌های بلاعوض را به دانشجویان کم برخوردار هر سال داریم. اصولا اکثرا دانشجویان ما از طبقات متوسط به پایین و نیازمند حمایت هستند به همین دلیل بخش‌های آموزش عالی را رایگان ارایه می‌دهیم.

وی گفت: خوابگاه اولویت قرار می‌دهیم بدون تردید اولویت هستند آمارش را از کمیته امداد می‌گیریم که مورد حمایت باشند بسیاری از اساتید و کارکنان مواردی وجود دارد که جمع می‌شود کمک می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *