فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

۱۰ دانشگاه در اجرای “قراردادهای پژوهشی” اول شدند

  • آبان ۹, ۱۴۰۰

مهدی پاکزاد با اشاره به آخرین وضعیت ثبت و اجرای قراردادهای پژوهشی در سامانه ساتع گفت: هدف از راه اندازی سامانه ساتع یا همان سامانه عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری این بود که محیطی فراهم کند که همه پژوهشگران و محققانی که در حوزه های مختلف دانشی به کار پژوهشی می پردازند، بتوانند از فرصت های این حوزه مطلع شوند.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف ادامه داد: امسال ورژن جدید سامانه ساتع را راه اندازی کردیم و دستگاه ها، شرکت ها و دانشگاه ها با سرعت عمل بیشتری می توانند تقاضاهای خود را در سامانه ثبت کنند و امورات مرتبط را نیز پیگیری کنند.

وی با اعلام اینکه از سال ۹۷ تا ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق این سامانه قرارداد پژوهشی بین شرکت های دولتی و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ثبت شده است، خاطرنشان کرد: از این مبلغ نزدیک ۳۵۰ میلیارد تومان را به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها پرداخت کردیم و مابقی با توجه به پیشرفت پروژه ها امسال و سال آینده واریز خواهد شد.

۶۰ درصد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها منعقد شد

پاکزاد افزود: در این مدت دانشگاه های دولتی بیشترین فعالیت را از طریق سامانه ساتع داشتند و حدود ۶۰ درصد قراردادهایمان مربوط به این دانشگاه ها بوده است.

انعقاد ۲۵ درصد قراردادهای پژوهشی با شرکت های دانش بنیان

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به ورود شرکت های دانش بنیان به سامانه ساتع از سال گذشته، گفت: بر همین اساس سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد قراردادها به شرکت های دانش بنیان رسیده است و ۱۱ درصد مربوط به پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری بوده است. این آمار نشان می دهد شرکت های دانش بنیان در سال اول فعالیت خود به خوبی عمل کردند و ورود خوبی داشتند.

تمایل دستگاه ها و شرکت ها برای کار با شرکت های دانش بنیان

وی با بیان اینکه شرکت ها و دستگاه ها بیشتر به دنبال محصول مشخص، فناوری و حل مشکلات خود هستند، تصریح کرد: به همین خاطر دستگاه ها و شرکت های وابسته بیشتر تمایل دارند به سمت شرکت های دانش بنیان بروند تا دانشگاه ها.

انعقاد ۶۲ قرارداد پژوهشی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰

پاکزاد در ادامه به آمار قراردادهای ثبت شده پژوهشی در ۶ ماهه امسال در این سامانه اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۶۲ قرارداد به ارزش ۸۰ میلیارد تومان تنظیم شده که ۶۰ میلیارد آن مربوط به شرکت های دانش بنیان است و این آمار نشان از توجه و درخواست دستگاه ها به شرکت های دانش بنیان دارد و این احتمال حتی وجود دارد که امسال با افزایش رجوع دستگاه ها، شرکت های دانش بنیان در رتبه اول و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در رتبه های بعدی قرار بگیرند.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به اینکه با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان روی محصول و فناوری کار می کنند، به راحتی امکان اقناع سازی کارفرما را دارند و کارفرما هم به خوبی اعتماد می کند، گفت: شرکت های صنایع دریایی، هوایی و الکترونیک وزارت دفاع، شرکت ملی گاز، سازمان بنادر دریانوردی، شرکت فرودگاه ها و ناوبری و شرکت مادر تخصصی برق حرارتی جزو ۱۰ شرکت فعال در سامانه ساتع بوده اند.

کدام دانشگاه ها بیشترین قراردادهای پژوهشی را اجرا کردند

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، دانشگاه های امیرکبیر، تهران، پژوهشگاه هواشناسی، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه تربیت مدرس، علم و صنعت، دانشگاه شهید چمران و دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۰ دانشگاه فعال در سامانه ساتع بوده اند.

پاکزاد اضافه کرد: معمولا ۶ ماهه اول هر سال، شرکت ها قراردادهای قبلی خود را سر و سامان می دهند و خیلی قرارداد جدیدی تنظیم نمی شود و معمولا ۶ ماهه دوم عملکرد شرکت ها بهتر می شود.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد و در ۶ ماهه اول سال ۸۰ میلیارد تومان آن واریز شده و ما نیز ۵۰ میلیارد تومان را به دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان پرداخت کرده ایم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *