فروردین ۹, ۱۴۰۳

نوآوری‌های تفسیری حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره)

  • مهر ۲۹, ۱۴۰۰

نشست علمی با عنوان نوآری‌های تفسیری حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با سخنرانی دکتر محمد عترت دوست، استادیار گروه الهیات دانشگاه شهید رجایی با حضور بیت محترم آن عالم وارسته، اساتید، پژوهشگران، شاگردان و علاقه‌مندان آن عالم ربانی در روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه در فضای مجازی برگزار شد.
دکتر عترت دوست در ابتدای جلسه بیان کرد: حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) به عنوان عالمی زمان‌شناس، سیاستمداری صادق، متفکر و اندیشمندی برجسته در حوزه معارف اسلامی و تفسیر قرآن در سال‌های حیات پر خیر و برکت خود تلاش نمودند تا دانشجویان مکتب امان صادق (ع) را با تفسیر قرآن کریم آشنا نموده و زمینه‌های فهم و تدبر در آن را برای علاقه‌مندان به معارف قرآنی فراهم آورند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه یکی از توفیقات ایشان در دوران دانشجویی علاقه‌مندی‌شان جهت شرکت در کلاس‌های درس عالم ربانی، حاج آقا مهدوی کنی(ره) بوده است، خاطرنشان کرد: به سبب این علاقه‌مندی بعد از رحلت ایشان اولین کاری که با کمک و یاری دوستداران و علاقه مندان استاد انجام دادم جمع‌آوری آثار تفسیری استاد بزرگوار و تلاش برای تدوین آن به کمک دکتر نادر جعفری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بود که به فضل الهی این تلاش‌ها به بار نشست و این آثار در ۱۱ جلد به انتشار رسید  تا مورد استفاده علاقه‌مندان به مباحث تفسیری قرآن قرار گیرد.
دکتر عترت دوست در ادامه به هدف نشست حاضر اشاره نمود و خاطرنشان کرد: هدف از این نشست پیشنهاد موضوعاتی با نگاه تفسیری به آیات قرآن کریم در جهت مطالعه کامل‌تر آثار تفسیری و اخلاقی استاد برای انجام سلسله پژوهش‌های روش‌مند و استخراج ایده‌های نو و بکر حاج آقا مهدوی کنی(ره) به ویژه در حوزه‌های تفسیر آیات قرآنی است.
استادیار گروه الهیات دانشگاه شهید رجایی سپس به طرح اندیشه‌های نظری و بنیادین ضروری برای فهم قرآن کریم اشاره کرد و مواردی چون وجه تسمیه سور قرآنی، چینش سور قرآنی و توجه ویژه به ترجمه صحیح واژگان را با توجه به بیانات ارزشمند حاج آقا مهدوی کنی(ره) بیان کرد.
وی در ادامه به تاکید آیت الله مهدوی کنی(ره) بر آموزش روش صحیح تفسیر قرآن کریم اشاره کرد و به معرفی روش تفسیری آیت الله مهدوی کنی(ره) اشاره کرد و افزود: ایشان همواره در کلاس‌های تفسیری عرض می‌کردند که تفسیر قرآن روش دارد و یک کار تخصصی است و می‌بایست بر طبق اصول و مبنای قرآنی باشد. سبک ایشان در تدریس، طرح سوال و نقد و تحلیل بود و این سبک را برای هدایت افراد بسیار موثر می‌دانستند. همچنین سبک ایشان در تفسیر آن بود که فقط به یک آیه و آنچه مفسرین می‌گفتند اکتفا نمی‌کردند و در همین راستا به دیگر اقوال مفسرین و نظرات مختلف مراجعه می‌کردند و آن نظرات را با قرآن می‌سنجیدند و نقد می‌کردند.
دکتر عترت دوست به دیدگاه‌های استاد ربانی در ضرورت استفاده از قرآن به عنوان الگو و معلم و همچنین معرفی روش صحیح آموزش مبتنی بر آموزه‌های قرآنی پرداخت و تصریح نمود: روش صحیح آموزش بر اساس آنچه از قرآن کریم برداشت می‌شود تداوم و تدریج است. لذا نظام آموزشی نیز باید به گونه‌ای دقیق تداوم و تدریج در ارائه محتوای آموزشی را رعایت کند. در همین راستا اساتید هم باید تلاش کنند دائما با ارائه مباحث جدید شور و انگیزه دانش‌آموزان و دانشجویان را برای حضور در کلاس و مطالعه و طلب علم افزایش دهند.
وی در ادامه به برداشت‌های اجتماعی و کاربردی از آیات قرآن کریم با توجه به نظرات آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخت و این نظرات را در مقولاتی چون مشکلات اجتماعی و خانوادگی در مباحث تفسیری ، شروع اصلاحات اجتماعی از خانه و دانشگاه، معرفی بزرگترین خطرات جامعه اسلامی و تبیین جایگاه موضوعات قرآنی در ساختار حکومت اسلامی ارائه داد.
وی در پایان ضمن پاسخ به سوالات حضار به نقد استدلالی اندیشه‌های غلط و انحرافی از دیدگاه حاج آقا مهدوی (ره) پرداخت و در این راستا به تبیین مواردی چون ضرورت پاسخگویی مستند به سوالات به ویژه در مسائل دینی، نقد نظریه قبض و بسط شریعت، نقد نظریه قرآن بسندگی، نقد نظریه شکل‌گیری ادیان در طول تاریخ، نقد نظریه فلسفه وجود جهنم، نقد تفاسیر غلط از آیات قرآن کریم، نقد درک غلط از احادیث اهل بیت(ع) و همچنین نقد تفکرات انحرافی پیرامون معصومین(ع) پرداخت.
شایان ذکر است در پایان این مراسم نیز از کتاب الکترونیکی “جلوه‌های ماندگار” رونمایی شد. این کتاب به صورت علمی و هنرمندانه به سخن‌های آموزنده، نغز و آموزنده عالم ربانی با صفحه‌آرایی زیبا و تاثیرگذار  پرداخته و در همین راستا نکات اخلاقی و کاربردی استاد را در شیواترین قالب ارائه داده است.  کتاب مذبور توسط دکتر معصومه حاجی‌عموشا، عضو هیات علمی پردیس خواهران و خانم‌ها الهام آقاسی و حسنیه صالح‌بیگی به عنوان طراحان و همکاران طرح تهیه و تنظیم شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *