فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

فرهنگ سازمانی دانشگاه اسلامی مرجع از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی (ره) بررسی شد

  • مهر ۲۸, ۱۴۰۰

 

فرهنگ سازمانی دانشگاه اسلامی مرجع از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی (ره) بررسی شدبه مناسبت بزرگداشت هفتمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره)، نشست علمی با عنوان فرهنگ سازمانی دانشگاه اسلامی مرجع برگزار شد و این مقوله از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی(ره) مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

دکتر نادر جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست، مقوله فرهنگ سازمانی را در دو بخش چارچوب علمی و تطبیق و سیره و سلوک حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) بر آن چارچوب را مورد بررسی و تبیین قرار داد.

وی در ادامه ضمن اشاره به رویکرد تقدم تربیت و تعلیم و نگاه رشدپروری حاج آقا مهدوی کنی (ره) که امروز شاهد اثرگذاری و اثربخشی این نوع نگاه در دانشگاه امام صادق(ع) هستیم به تشریح مفاهیم پایه‌ای شامل فرهنگ سازمانی، مدل‌های فرهنگ سازمانی و مدل برگزیده این پژوهش با نام مدل دنیسون پرداخت.

دکتر جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه سازمان را به جلو می‌برد ویژگی‌های موجود در سازمان تحت عنوان فرهنگ سازمانی است که این فرهنگ سازمانی درواقع مجموعه‌ای از ارزش‌های سازمان، باورهای افراد و شیوه‌های کاری عوامل دانشگاه است. آنچه تحت عنوان ادب صادق که متعدد از زبان استاد گرانقدر شنیده می‌شد، مصداق بارز این نوع فرهنگ سازمانی در این مجموعه علمی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه ضمن اشاره به اینکه اگر دانشگاه امام صادق(ع) به موفقیت‌هایی رسیده، اینها ناشی از فرهنگ سازمانی است که به تدریج در این دانشگاه شکل گرفته به نقش مدیریتی آیت الله مهدوی کنی(ره) در شکل‌گیری چنین فرهنگ سازمانی اشاره کرد و تصریح نمود: فرهنگ سازمانی باعث شکل‌گیری رفتار کارکنان در سازمان می‌شود و می‌تواند توانایی یک سازمان را در جهت‌گیری راهبردی‌اش تحت تاثیر قرار دهد و مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: اثربخشی، کارایی و بهره‌وری سازمان و همچنین تقویت ساختار ارتباطی و هماهنگی سازمان و بهبود کیفیت مستمر عملکرد از کارکردهای فرهنگ سازمانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) سپس ضمن لزوم توجه و سنجش فرهنگ سازمانی تصریح نمود: این توجه و سنجش مقدمات تقویت فرهنگ سازمانی و برنامه‌ریزی جهت ارتقاء ابعاد و مولفه‌های نسبتا مشخص و معین آن را فراهم می‌گرداند.

دکتر جعفری در ادامه به مدل دنیسون به عنوان یکی از پر ارجاع‌ترین و مقبول‌ترین مدل‎‌های فرهنگ سازمانی اشاره کرد و به تشریح ابعاد و شاخص‌های این مدل شامل درگیر شدن در کار، سازگاری، ثبات و یکپارچگی، انطباق‌پذیری و رسالت و ماموریت پرداخت و ضمن اشاره به مولفه‌های مدل نیکسون شامل توانمندسازی افراد، تیم‌سازی، توسعه قابلیت‌های فردی، ارزش بنیادین، توافق، هماهنگی و انسجام، به صورت مصداقی و با ذکر مثال‌هایی عملی و تجربی، سیره و سلوک آیت الله مهدوی کنی(ره) را در هر یک از این مولفه‌ها مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

وی در پایان به نمونه های تطبیقی در دانشگاه امام صادق(ع) پرداخت و تصریح نمود: آموزش و تربیت نیروهای کارشناس و مدیران ارشد دانشگاه از طریق انتصاب دانش‌آموختگان جوان و فرصت‌آفرینی برای مشارکت و ایفای نقش در تصمیم‌گیری‌ها از نمونه تطبیقی بخش توانمندسازی و توسعه قابلیت‌های افراد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *