فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

جلسه معرفی و نقد کتاب حدیث با او بودن به مناسبت هفتمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) برگزار شد

  • مهر ۲۶, ۱۴۰۰

 

میز گرد ادبی معرفی و نقد کتاب حدیث با او بودن با حضور مریم قربانزاده، نویسنده و پژوهشگر، دکتر یحیی نیازی، نویسنده و پژوهشگر، رسول مختاریان، نویسنده کتاب مذبور و دکتر مهدیه مهدوی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران و ناظر اثر در روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه به صورت مجازی برگزار شد. شایان ذکر است این اثر ارزشمند به ذکر خاطره‌هایی از فقید عالیقدر، حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) پرداخته و مخاطبان را با گوشه‌هایی از زندگی پربار آن مرحوم آشنا می‌گرداند.
در ابتدای این میزگرد مریم قربانزاده به اصول و فنون نگارش ادبی زندگی علما و فضلا و میزان ورود نویسنده به تدوین و نگارش چنین آثاری اشاره کرد و به عامل زمان و مکان را به عنوان اصول‌های مهم نگارش آثار ادبی عنوان کرد و تصریح نمود: در خاطره نویسی زمان و مکان جزو اهم موضوعات است. اگر به هر دلیلی راوی این عوامل را به خاطر نیاورد، فرد نویسنده باید در یافتن زمان‌ها و مکان‎‌های دقیق با توجه آثار و گفته‌های دیگران تلاش کند، در نتیجه ما به عنوان نویسنده در نگارش یک اثر ادبی فاخر نیاز به شبکه‌ای از راویان داریم تا بتوانیم با پرداختن به جزئیات دقیق‌تر، به خواندنی شدن کار کمک کنیم.
وی در ادامه به زندگی علما در جامعه ما و درهم تنیدگی زندگی آنان با عامه مردم اشاره کرد و خاطر نشان نمود: در هم تنیدگی زندگی علما با اقشار جامعه بسیار زیاد است؛ اما متاسفانه دراین زمنیه حق مطلب ادا نشده است و چنین آثار فاخری از علما، همسران و خانواده‌های آنان کم دیده می‌شود؛ در حالیکه چنین آثاری علاوه بر خواندنی بودن حاوی درس‌های بسیار بزرگی است که می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر مخاطبان بگذارد.
مریم قربانزاده در ادامه تصریح نمود: در مسیر تولید ادبی چنین آثاری، دو طیف نگاه یا دیدگاه می‌تواند خطرناک و آسیب زننده باشد؛ یکی دام رسمی بودن و مستند نگاری و تحریرهای اسنادی که به دلیل خشک و رسمی بودن ممکن است مورد اقبال عامه مردم قرار نگیرد و دیگری تولید آثاری به نام صمیمیت به طوریکه به دلیل مورد توجه قرار گرفتن به سمت قلم‌هایی برویم که برازنده آن بزرگواران نیست و به عبارتی به هر قیمتی حاضر باشیم جذب مخاطب کنیم و هر دوی این نگاه ها آسیب جدی به آثار ادبی وارد می‌کند.
در ادامه دکتر یحیی نیازی، ضمن تبریک به نویسنده کتاب تصریح نمود: این اثر ادبی به لحاظ شکلی دارای اشکالاتی است؛ اما به لحاظ محتوایی نقاط قوت بسیار خوبی دارد. مانند گزینش ماجراهای جذاب زندگی آیت الله مهدوی کنی (ره)، باز روایی بخش‌هایی از خاطرات ایشان، استفاده از منابع متعدد، قلم روان و سلیس که سبب ارتباط بیشتر خواننده با این اثر می‌گردد.
وی به ظرفیت‌های موجود در انقلاب اسلامی و لزوم پردازش به چنین ظرفیت‌هایی بیان کرد: افزایش ثروت ملی و زنده نگه داشتن تاریخ انقلاب اسلامی و تقویت دینی از مسیر ادبیات جذاب و قابل بهره‌برداری می‌گذرد و این سوال مهم را مطرح می‌کند که جوان امروز تا چه میزان با بنیانگذاران انقلاب اسلامی از طریق ادبیات آشنا شده‌اند؟ و آیا ادبیات توانسته آثاری را که نوید آینده و افتخار به گذشته را تقویت می‌کند تولید نماید؟
دکتر نیازی در ادامه ضمن اشاره به اینکه چنین اثری آغاز راه است خاطر نشان نمود: مصداق‌های متعددی در زندگی حاج آقا مهدوی کنی(ره) وجود دارد که می‌تواند آثار درخوری را رقم بزند. مواردی چون هجرت ایشان برای دستیابی به هدف، مرارت‌ها و سختی‌های وی در دوران نوجوانی و جوانی، زندان‌های متعدد، تبعید ایشان به بوکان و مواردی از این دست می‌تواند مورد توجه و نگارش قرار گیرد.
سپس دکتر مهدیه مهدوی به ذکر خاطراتی از پدر بزرگوارشان پرداخت و خاطرنشان کرد: نگارش این کتاب برای بنده که از نزدیک با زندگی حاج آقا آشنایی داشتم بسیار خوشحال کننده بود اما با خواندن کتاب می‌توانستم نکاتی را بیابم که نیاز به توضیحات بیشتر داشته باشد و زوایای بیشتری از زندگی پربار ایشان را به تصویر بکشد.
در پایان رسول مختاریان نویسنده کتاب مذبور ضمن تشکر از ناقدان محترم، از بیت حاج آقا مهدوی کنی(ره) قدردانی ویژه نمود و خاطر نشان کرد: بیت این عالم وارسته در نگارش این کتاب کمک بسیاری به بنده نمودند و با وجود مشغله‌های کاری فراوانی که داشتند؛ اما با دقت همه موارد را مطالعه کردند و نکات بسیار ازرشمندی را مطرح نمودند که بنده با رعایت آن نکات توانستم اثر کامل‌تری را ارائه کنم.
وی در ادامه ضمن اشاره به زمان نگارش کتاب و دسترسی کم‌تر به منابع اشاره کرد و تصریح نمود: در زمان نگارش کتاب به یکسری منابع از جمله مصاحبه‌ها دسترسی نداشتم و الان چنین منابعی برای نگارش چنین آثاری متنوع‌تر است. به نطرم نگارش آثاری در مورد نقاط تمایز حاج آقا و دیدگاه‌های ایشان در مباحث فقهی و سیاسی می‌تواند بسیار آموزنده و خواندنی و اثرگذار باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *