فروردین ۹, ۱۴۰۳

نشست علمی با عنوان “ترسیم‌گر اندیشه‌ای پویا در نقش بانوی مسلمان” ویژه هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی (ره)

  • مهر ۲۵, ۱۴۰۰

دکتر مهدیه مهدوی: حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) همواره نگاه و عملکردی تسهیل گرایانه مقید به اصول و مبانی اسلامی و مناسب با شخصیت عاطفی بانوان در ابعاد تربیتی، عرصه علم‌آموزی و حجاب داشتند
نشست علمی با عنوان “ترسیم‌گر اندیشه‌ای پویا در نقش بانوی مسلمان” ویژه هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی (ره) در روز شنبه ۲۴ مهر در فضای مجازی برگزار شد. فاطمه کاظمپور و دکتر مهدیه مهدوی، از اعضای هیأت علمی پردیس خواهران، سخنرانان ویژه این نشست علمی بودند.

فاطمه کاظپور در ابتدای نشست به موضوع زن و جامعه و اهمیت آن پرداخت و توجه به این مسئله را از دیدگاه اندیشمندان توحیدی لازم و ضروری دانست.

وی در همین راستا به دیدگاه‌های آیه الله مهدوی کنی(ره)، یار دیرین امام و رهبری اشاره کرد و رویکرد این پژوهش که همانا مطالعه همه‌جانبه آثار این عالم فرزانه است را تشریح نمود و خاطر نشان کرد: در سیره ایشان در مورد خانواده، بانوان و دختران نکات بسیار ارزشمندی وجود دارد که نیاز به پژوهش و اندیشه ورزی دارد. به ویژه که ایشان این نظریات و اندیشه‌های ناب را با تاسیس یک مرکز آموزش عالی برای بانوان با نگاهی عالمانه و برگرفته از استاد خودشان حضرت امام خمینی(ره) به صورت عملی پیاده سازی نمودند و نگاه علمی و عملی ایشان بسیار ارزشمند است.

عضو هیأت علمی پردیس خواهران در ادامه به تشریح و توصیف الگوی رفتاری- تربیتی آیت الله مهدوی کنی (ره) در حیطه زنان و خانواده در قالب کار تحقیقی و پژوهشی پرداخت و ضرورت این کار را تعمق و بازخوانی اندیشه و سیره عملی فقیهان و عالمان دین و اخلاق به عنوان مرجع فهم و تبیین آموزه‌های اسلامی همچنین توجه به مسئله زن و خانواده به عنوان یکی از موضوعات پرچالش و مهم جامعه امروز دانست.

وی در این راستا به نقش و مبانی تربیتی زنان مبتنی بر نظرات و سیره آیت الله مهدوی کنی پرداخت و این نظرات را در بعد زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و اشتغال زن در آثار مکتوب، مجموعه خاطرات و کتب منتشر شده از مرحوم و مصاحبه‌های صورت گرفته با نزدیکان ایشان و با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی و تبیین قرار داد.

در ادامه دکتر مهدیه مهدوی، به تشریح و تبیین شاخص‌ها و مولفه‌های برآمده از این کار تحقیقی پرداخت و در همین راستا خاطر نشان کرد: از مولفه‌های استخراج شده در این کار پژوهشی، موضوع الگودهی از بانوان شایسته در جایگاه انسان کامل است. آیت الله مهدوی کنی همواره توسل به ساحت مقدس حضرت فاطمه (س) و حضرت معصومه (س) را سرلوحه کار خود قرار می‌دادند و دیگران را نیز به این امر مهم توصیه می‌کردند. ایشان هر سال اصرار به برگزاری مراسم فاطمیه و عزاداری برای بانوی دوعالم داشتند. همواره تاکید می‌کردند هرگز نباید نسبت به روزهای وفات و ولادت این بزرگواران بی تفاوت باشیم. زمانی که در قم درس می‌خواندند هر وقت به مشکل یا شبهه‌ای برمی‌خوردند به حضرت معصومه (سلام الله علیها) متوسل می‌شدند و از ایشان مدد می خواستند و دیگران را هم به این توسل‌ها رهنمون می‌کردند.

وی در ادامه به لزوم استقلال بانوان با تاکید بر حفظ حجاب و عفاف از دیدگاه آیت الله مهدوی کنی(ره) اشاره کرد و تصریح نمود: از مواردی که همواره مورد تائید و تاکید حاج آقا مهدوی کنی (ره ) بود حفط حجاب و عفاف بود و ایشان این موضوع را ضامن رشد معنوی و پاکدامنی بانوان، عامل رشد و امنیت جامعه می‌دانستند. ایشان با تاسیس دانشگاه ویژه بانوان، اجرای مسأله عدم اختلاط در دانشگاه‌ها را باعث رشد علمی، مدیریتی و شخصیتی بانوان دانسته و مقوله حجاب و عفاف را در مقابله با اشاعه بی بند و باری و جلوگیری از اهانت به شخصیت زن بسیار موثر می‌دانستند.

وی در ادامه به تشریح موضوع توجه به استقلال اجتماعی و اقتصادی بانوان پرداخت و حضور و بروز اجتماعی بانوان را در عرصه‌های علم‌آموزی، تاکید بر ایفای نقش‌های همسری و مادری و همچنین تاکید بر حفط نهاد خانواده را به صورت مصداقی و با توجه به دیدگاه‌های ایشان تشریح نمود.

دکتر مهدوی در پایان به تبیین نتایج این کار پژوهش پرداخت و تصریح نمود: ایشان همواره نگاه و عملکردی تسهیل گرایانه مقید به اصول و مبانی اسلامی و مناسب با شخصیت عاطفی بانوان در ابعاد تربیتی، عرصه علم‌آموزی و حجاب داشتند و معتقد بودند حضور فیزیکی و معنوی بانوان مسلمان با رعایت اصول و احکام شرعی عامل شکوه و جلال جامعه اسلامی است.

گفتنی است این نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید. شایان ذکر است سلسله نشست‌های ویژه هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی(ره) در هفته جاری، همه روزه از ۲۴ تا ۲۸ مهر از ساعت۶:۳۰ تا ۸ در فضای مجازی به آدرس https://vc.isuw.ac.ir/ch/webinarmhdv4 برگزار می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *