فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

ارتباط دانشگاه علامه با ۶۰ کشور دنیا/تعیین چشم انداز تحول دانشگاه

  • مهر ۲۳, ۱۴۰۰

حسین سلیمی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه که امروز با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی امروز پایگاه نظریه پردازی در علوم انسانی است و ۲۵۰ کرسی ترویجی نظریه پردازی در طول چند سال گذشته برگزار شده است.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: فرق انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگر این است که ما به دنبال تکمیل عقلایی بشر هستیم و یکی از مواردی که سبب تکامل عقلایی می شود، علوم انسانی است و ما به اتکا به این علوم می توانیم این آرمان بزرگ را تبدیل به واقعیت در درون جامعه کنیم.

ثبات مدیریتی در دانشگاه علامه طباطبایی

سلیمی ادامه داد: ما از ابتدا به این فکر بودیم که هویت دانشگاه علامه را که مخلوق انقلاب اسلامی است به سرانجام برسانیم. این دانشگاه جزو دانشگاه هایی بوده که ثبات مدیریت داشته است به طوری که از ابتدا تاکنون ۵ رئیس دانشگاه داشته است و الان دکتر معتمدی رئیس جدید این دانشگاه هستند این در حالی است که دانشگاه هایی مثل دانشگاه تهران روسای مختلفی را به خود دیده است.

وقتی آمدم روح نگرانی و ناامنی در دانشگاه حاکم بود

وی خاطرنشان کرد: تاریخ دانشگاه علامه تاریخ بسیار پرفراز و نشیبی است و دغدغه همه روسای قبل این بوده که چگونه روح جمعی درست کنیم و نیازهای اولیه را فراهم و وارد مرحله تعالی دانشگاه شویم. هر کدام از روسا چند قدم بلند برداشتند و به من که رسید متوجه شدم که کار یک نفر نیست. بیش از ۲۴۰ نفر از استادان دانشگاه از بنده ابلاغ دارند و در کارها به من کمک کردند.

سلیمی گفت: زمانی که من آمدم روح نگرانی و ناامنی در بین همه اجزای دانشگاه وجود داشت و مجبور بودم بخشی از دوستان کمک بگیرم.

نزدیک به ۷۰ هزار مترمربع فضای ساختمانی به دانشگاه اضافه شد

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در طول چندین سال گذشته نزدیک به ۷۰ هزار مترمربع فضا ساخته شد و ۳۵ هزار متر مربع محوطه سازی کردیم. دولت فقط ۱۵ میلیارد تومان در قالب اوراق کمک کرد و بقیه را طبق قانون بودجه از بعضی جا به جایی دارایی های دانشگاه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های من در ابتدا این بود که ۶۰ درصد دانشگاه را به مجتمع تبدیل کنم که انجام شد؛ همچنین لازم بود نهادهای نصفه و نیمه را به نتیجه برسانیم و ما ۴ دانشکده تربیت بدنی، الهیات، ریاضی و ارتباطات که تنها روی کاغذ بودند و باید برای آن ها ساختمان پیدا می کردیم، به سرانجام رسید.

ارتباط دانشگاه علامه با ۶۰ کشور دنیا/ در ۴ دانشگاه دنیا دفتر داریم

سلیمی با اشاره به اینکه امروز خوشبختانه تمام مبانی اصلی و نیازهای اولیه دانشگاه را داریم و بزرگترین کتابخانه دیجیتال کشور در این دانشگاه راه اندازی شده است، گفت: یکی دیگر از برنامه های ما ایجاد نهادهای تازه در دانشگاه بود به طوری که در حال حاضر ۲ مرکز رشد داریم که جزو موفق ترین مراکز رشد در میان دانشگاه ها محسوب می شود. همچین اقدام به بازطراحی واحدهای پژوهشی کردیم و واحد امور بین الملل را تشکیل دادیم.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در حال حاضر با حدود ۶۰ کشور دنیا ارتباط دانشگاهی داریم و در ۴ دانشگاه دنیا دفتر داریم که کشورهای اسپانیا، قزاقستان چین و افغانستان از جمله این کشورها هستند.

کاهش شاخص نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه علامه

وی با بیان اینکه سال گذشته به عنوان دانشگاه برتر بین المللی معرفی شدیم، گفت: زمانی که کرونا آمد، ما از قبل چیزی به عنوان آموزش مجازی نداشتیم اما ظرف یک ماه ۹۸ درصد آموزش ما مجازی برگزار می شد. نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه علامه از یک به ۴۱ به ۱ به ۲۶ رسیده است. همچنین تعداد مقالات فارسی ما به نسبت به ۸ سال پیش سالانه دو برابر و مقالات خارجی ما ۴ برابر شده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: امروز یک خوابگاه سطح سه و یا چهار نداریم و همه خوابگاه های ما سطح یک و دو هستند؛ در حال حاضر یک خوابگاه ما در سعادت آباد بالای هزار میلیارد تومان قیمت دارد.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این دانشگاه امروز بنیانگذار آموزش های مهارتی است، تصریح کرد: امروز ۵ هزار و ۲۰۰ نفر علاوه بر دوره رسمی یک دوره مهارتی می بینند و مدرک می گیرند.

در شاخص آزاداندیشی عقب هستیم

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر در شاخص آزاداندیشی عقب هستیم و ما شرمنده ایم که نتوانستیم آزاداندیشی را به اندازه کافی گسترش دهیم، گفت: ما برای رشد عقلایی و دانشگاهی مان احتیاج به آرامش، محبت، احساس و دوستی داریم.

نگذارید در دانشگاه جو متضاد رویارویی شکل بگیرد

سلیمی در پایان خطاب به معتمدی سرپرست دانشگاه گفت: از شما می خواهم که نگذارید در دانشگاه جو متضاد رویارویی شکل بگیرد که در این شرایط، هیج اندیشه ای بارور نخواهد شد و خواهش من این است که کمک کنید این جو پایدار بماند و همه دانشگاه را متعلق به خودشان بدانند. اجازه بدهید این فضای آرامش که در دانشگاه ما وجود دارد همچنان باقی بماند.

در ادامه این مراسم عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اینطور مطرح می شود که نسل اول در دانشگاه ها، انتقال آموزش به نسل جوان است، نسل دوم بحث پژوهش هم مطرح می شود و در نسل سوم گفته می شود آموزش و پژوهش باید در خدمت فناوری و تجاری سازی علم باشد.

وی با اشاره به اینکه در ایران تغییر نام وزارت فرهنگ به وزارت علوم اتفاقی بود که در واقع در فرایند تکامل دانشگاه ها رخ داد، افزود: در نسل چهارم گفته شد دانشگاه ها نباید صرفا به عنوان بنگاه اقتصادی فعالیت کنند و اهداف دیگری مطرح شد.

معتمدی افزود: مثل اینکه دانشگاه ها فعالانه باید تلاش کنند که محیط اقتصادی و اجتماعی خود را مد نظر قرار دهند و هدف ایجاد جامعه بهتر و مشارکت فعال در شکل دهی به اجتماع باشد و نسبت به بهداشت، محیط زیست و اخلاق فعال و نقش آفرین باشند. حال این سوال پیش می آید که رابطه ما با این نسل بندی ها چیست؟ دانشگاه های ما در قالب کدام نسل باید جهت گیری داشته باشند و آیا اساسا باید در این قالب ها وارد شویم یا خیر؟

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد؛ نخست اینکه این حرف ها و تجربیات غرب و مربوط به دانشگاه های غربی است و مسیر حرکت دانشگاه های ما با غرب متفاوت است و نگاهی دیگر این است که علم، ایرانی و غیرایرانی ندارد. در مقابل این دو دیدگاه امام راحل و مقام معطم رهبری تعریفی از دانشگاه ارائه داده اند که ما به عنوان کسی که پرورش یافته نظام هستیم، نمی تواینم نسبت به این ارزش ها بی تفاوت باشیم.

معتمدی گفت: رهبری معتقدند دانشگاه باید محل تربیت جوانانی متدین، انقلابی، برخوردار از غیرت ملی، سختکوش و امیدوار باشد؛ این ها شعار نیستند بلکه افق هایی هستند که ما حتما ملزم هستیم نسبت به آن ها حساس باشیم. در عین حال اینکه معتقدیم مبانی خودمان را حفظ کنیم در مقابل این نگاهی که به جریان علمی داریم یک نگاه گزینشی باید باشد.

نیاز داریم چشم انداز تحولی در دانشگاه را مشخص کنیم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارادایم های علمی مختلفی وجود دارد اما ما معتقدیم انسان ساحت های مختلفی دارد و برخی ساحت ها براساس این پارادایم ها قابل فهم است و برخی دیگر نیاز به پارادایم های جدیدی دارد؛ بنابرین این به معنای پشت کردن به علوم بشری نیست. می خواهیم مشخص کنیم که دانشگاه ما در چه مسیری باید حرکت کند.

معتمدی تاکید کرد: ما نیاز داریم که چشم انداز تحولی را مشخص کنیم و بدانیم در یک افق زمانی معین قرار است از چه نقطه ای به چه نقطه ای حرکت خواهیم کرد؟ چشم انداز ما براساس اسناد بالادستی مشخص می شود و مشی حرکت ما به سوی تحول را همین اسناد مشخص می کند.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تحول راهبردی هستیم که براساس آن چشم انداز خود را در یک افق زمانی مشخص کنیم، افزود: اگر راهبری دانشگاه در حوزه استادان مدنظر است باید با مشارکت تمامی استادان انجام شود و یا در خصوص کارمندان هم همینطور و باید از خود کارمندان کمک گرفت.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از دل این راهبردهای دانشگاه ما متوجه می شویم که به سمت چه ماموریت هایی باید حرکت کند. بنابراین اقدامات، فعالیت ها و راهبردها با مشارکت دانشگاهیان مشخص خواهیم کرد و البته برخی از این ماموریت ها مشخص شده و ممکن است برخی ها نیاز به فکر بیشتری داشته باشد.

تعدد دانشکده های علوم انسانی در خدمت نظام اجتماعی

معتمدی اضافه کرد: از دل این ماموریت ها ما نظام مسائل و موضوعات را پیدا می کنیم و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما می توانند از زمانی که برای رساله خود می گذارند به بهترین نحو استفاده کنند.

وی گفت: یکی از مشکلات جدی ما در حوزه فعالیت های مربوط به رساله ها و پایان نامه هاست. به تعبیر رهبری در هیچ زمانی از تاریخ حیات دانشگاهی در ایران دانشگاه های ایران در این حد از اقتدار و توانمندی و تخصص نبوده اند. امروز همان نسلی که پای جنگ ایستاد بخشی از آن نیروها در دانشگاه ها در کسوت هیات علمی مشغول به فعالیت هستند. ما در حوزه علوم انسانی با تعدد دانشکده ها مواجه هستیم و از این پتانسیل می توان برای خدمت نظام اجتماعی استفاده کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *