فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

از هر ۴ رساله ۳ مورد بر اساس تقاضا تعریف شود /ضرورت ملی شدن جریان ارتباط دانشگاه با صنعت

  • مهر ۱۴, ۱۴۰۰

 عبدالحسین رحیمی در وبینار ماموریت محوری و پاسخگویی به نیازهای کشور در حوزه صنایع غذایی با بیان اینکه در حال حاضر کشور بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته قرار گرفته است، افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۰ هزار سند علمی از سوی محققان ایرانی در پایگاه‌های علمی دنیا منتشر شده است و چندین سال است که ایران در میان کشورهای منطقه رتبه اول را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: دانشجویان ایرانی در همه مقاطع از دوره کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی مقالات کیفی را منتشر می کنند که متاسفانه این دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیلات از دانشگاه هایی چون امریکا، کانادا و ژاپن پذیرش بگیرند.

رحیمی با اشاره به تحصیل ۲۵ هزار دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های کشور، یادآور شد: یکی از دانشگاه هایی که بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را پذیرش کرده است، دانشگاه مشهد است که ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، خاطر نشان کرد: علی رغم این موفقیت در تولید مقالات و پذیرش دانشجو، در زمینه پیوند دانشگاه با بخش صنعت ضعف‌هایی داریم، به گونه ای که در این زمینه وضعیت ما هر چند که از سال های ۸۰ و ۹۰ بهتر شده است، ولی به گونه‌ای نیست که منجر به یک جریان ملی شده باشد و یا بتواند پشتوانه توسعه فناوری قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت ملی شدن جریان ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.

رحیمی به وضعیت اجرای پایان نامه ها اشاره کرد و یادآور شد: ۱۵۰ هزار دانشجوی دوره دکتری در کشور مشغول به تحصیل هستند که حدود ۵۰ هزار نفر از آنها در مرحله انجام رساله قرار دارند و این سوال مطرح است که چند درصد از پروپوزال‌ رساله های دکتری بر اساس نیازهای کشور است. ما نیاز داریم که از هر ۴ رساله، ۳ رساله بر اساس تقاضاها شکل بگیرند و معطوف به نیازهای کاربردی کشور باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *