فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دانشگاه ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان جذب هیات علمی هستند

  • مهر ۱۱, ۱۴۰۰

محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیأت عالی جذب هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که نه‌تن‌ها قوانین موجود مشکلی را برای داوطلبان ایجاد نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها ملزم به پاسخگویی به داوطلبان نیز هستند.

کی‌نژاد با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها استقلال دارند و بر اساس آن، مراکز آموزش عالی در چارچوب قانون تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: «بر اساس قانون، دانشگاه‌ها افرادی که بیش از ۴۰ سال دارند را نمی‌توانند جذب هیات‌علمی کنند، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد و آن هم باید به تصویب هیأت اجرایی برسد و برای این کار نیز دلایل خود را ارائه کنند. چنین کار‌هایی از اختیارات دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و هر دانشگاه می‌تواند شرایط خود را ارائه کند.»

وی با تشریح وضعیت جذب فارغ‌التحصیلان اظهار داشت: «بعد از اعلام نیاز دانشگاه‌ها، مرکز نهایی جذب سقفی را برای دانشگاه‌ها اعلام می‌کند. تعداد مجوز‌هایی که امسال برای فراخوان آبان‌ماه اعلام شده، ۹۵۰ نفر است که بعد از بررسی‌ها به هر دانشگاه سهمی تعلق می‌گیرد و هر کدام از مراکز طی فراخوانی، در کنار شرایط عمومی، شرایط اختصاصی‌شان را نیز اعلام می‌کنند. قطعاً دانشگاه‌ها باید دلایل خود را برای انتخاب شرایط اختصاصی‌شان اعلام کنند. از سوی دیگر وقتی افرادی در مرحله اول به هر دلیلی رد می‌شوند، باید دلیل این کار به داوطلب اعلام شود. بعد از آن پرونده‌هایی که واجد شرایط هستند، وارد پروسه اصلی می‌شوند که طی آن توانایی علمی و اجرایی فرد توسط هیأت‌های اجرایی که شامل ۸ تا ۹ نفر هستند، بررسی می‌شود.»

رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با رد اعمال سلیقه دانشگاه‌ها از طریق توسل به شرایط اختصاصی‌شان، گفت: «دانشگاه‌ها نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند. در هیأت‌های اجرایی ۸ تا ۹ نفر عضو هستند که از این تعداد ۲ شخصیت حقوقی و مابقی حقیقی هستند و امکان اعمال سلیقه وجود ندارد؛ چراکه وقتی فردی توسط این هیأت انتخاب می‌شود، مشخصات فرد موردنظر وارد سیستم می‌شود و بعد از آن نرم‌افزار اعلام می‌کند که مثلاً افراد دیگری نسبت به فرد انتخابی در اولویت بوده‌اند، در اینجا هیأت اجرایی باید درباره انتخاب خودشان توضیحات لازم را بدهند. از سوی دیگر در کارگروه علمی ۱۷ نمره و کارگروه عمومی هم ۱۷ نمره برای انتخاب فرد موردنظر، در نظر گرفته شده و بعد از توضیحات هیأت اجرایی، مرکز جذب با فرد معرفی شده موافقت می‌کند.»

کی‌نژاد بیان داشت: «فرد قبول‌شده هم باید به فرم خودارزیابی که نزدیک به ۱۵۰ سوال است، پاسخ دهد و تازه بعد از آن، فرد می‌تواند به‌عنوان هیات‌علمی حق‌التدریس وارد دانشگاه شده و بعد از گذشت یک ترم یا بیشتر بسته به تصمیم خود دانشگاه، مورد ارزیابی قرار گیرد.»

وی درباره ارائه گواهی فارغ‌التحصیلی گفت: «فردی نمی‌تواند بگوید فارغ‌التحصیل شده، اما هنوز با دانشگاه خود تسویه نکرده باشد. یعنی اگر فردی می‌خواهد در فراخوان آبان‌ماه شرکت کند، حتماً باید قبل از این بازه مدرک خود را گرفته باشد و این موضوعی نیست که بتوان آن را اصلاح کند؛ چراکه طبق قانون تنها افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در فراخوان‌ها شرکت کنند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *