فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

در نامه به وزیر علوم مطرح شد؛ مشکلات رفاهی دانشجویان در بدو بازگشایی دانشگاه‌ها

  • مهر ۷, ۱۴۰۰

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از ارسال نامه به وزیر علوم درباره ظرفیت‌های رفاهی دانشگاه‌ها و چالش‌های پیش رو در آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.

 ناصر مطیعی در شصت و هشتمین نشست سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که به منظور هماهنگی و برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ برگزار شده بود، گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهم خدمات رفاه دانشجویی تغذیه دانشجویی و دیگری امور مربوط به اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی است که برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت چالش‌های پیش رو را می‌طلبد.

افزایش قیمت‌ها و کسری اعتبار تغذیه

وی افزود: در حوزه تغذیه دانشجویی، موضوعی که جای نگرانی دارد در صورت بازگشت همه دانشجویان مقاطع تحصیلی سه گانه بحث افزایش قیمت‌ها و کسری اعتبار تغذیه است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: عدم دسترسی به اقلام مواد غذایی اصلی در بعضی از مقاطع زمانی از معضلات اجتماعی بخش تغذیه دانشجویی است. علاوه بر آن محدودیت در ظرفیت سالن‌های غذاخوری دانشجویی که با الزام فاصله گذاری اجتماعی اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا تشدید می‌شود به این محدودیت اضافه کرده است.

کسری ظرفیت‌های خوابگاه در صورت برگشت تعداد قابل توجهی از دانشجویان

مطیعی ادامه داد: در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی اگر قرار باشد دانشگاه‌ها حسب تاکید کارشناسان دفتر مشاوره و سلامت و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی “هر اتاق یک دانشجو” را در دستور کار خود قرار دهند، معنایش این است که شاید ما بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت متعارف و اسمی خوابگاه دانشجویی را نتوانیم در آغاز مهر ماه در اختیار داشته باشیم و این در شرایطی است که قبل از دوره شیوع بیماری کرونا گاهی دانشگاه‌ها به ناچار به دلیل محدودیت‌ها مازاد بر این ظرفیت اسمی، دانشجوی ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی داشتند. بر این اساس کسری ظرفیت‌های خوابگاه در صورت برگشت تعداد قابل توجهی از دانشجویان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی معضل دیگری خواهد بود که فراروی دانشگاه‌ها قرار دارد.

مطیعی در ادامه در خصوص بحث خوابگاه‌ها اشاره کرد: استفاده از خوابگاه‌های خودگردان برای دانشگاه‌هایی است که خوابگاه ملکی ندارند و یا با کمبود فضای خوابگاهی مواجه هستند که در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی خوابگاه‌ها اکثر مالکین این نوع خوابگاه‌ها مبادرت به تغییر کاربری نموده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع بر معضلات شورای نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان در شهرستان‌ها اضافه شده است که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی ویژه است در صورتی که دانشگاه‌ها بخواهند از ساختمان‌های استیجاری به صورت رهن و اجاره برای رفع کمبود ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند در تأمین منابع مربوط به این بخش نیازمند کمک و حمایت خواهند بود.

مطیعی به بحث ملزومات بهداشتی نیز ورود نموده و گفت: ملزومات بهداشتی و تأمین اقلام بهداشتی در خوابگاه‌ها، رستوران‌ها و در محیط‌های تجمع دانشجویی در دانشگاه‌ها مورد نیاز هست و اعتبار مربوط به آن موضوع دیگری است که در جلسه‌ی دبیران مناطق به آن توجه شد و در همین ارتباط و بر همین اساس گزارش مفصلی در خصوص ظرفیت‌های رفاهی دانشگاه‌ها و چالش‌های پیش رو در آغاز سال تحصیلی جدید به صورت تفصیلی تنظیم و برای مقام عالی وزارت ارسال شد و متعاقب آن موضوع به دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع و اعتبارات لازم منعکس گردیده است.

واگذاری بخشی از تصمیم گیری درباره حضوری شدن آموزش توسط ستاد مقابله با کرونای استانی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: بخشی از برنامه ریزی ها و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص بازگشایی و حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها با توجه به رنگ بندی متفاوت استان‌ها در گستره‌ی شیوع بیماری کرونا به ستادهای مقابله با کرونای استانی دانشگاه‌ها محول خواهد شد و لذا به نظر می‌آید دانشگاه‌ها با توجه به مقتضیات خود و در چارچوب امکاناتی که دارند باید برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

فراخوان بازگشت دانشجویان باید با هماهنگی معاونان دانشجویی و آموزشی باشد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: لزوم موفقیت و مدیریت این چالش‌ها اولین شرطش این است که معاونت آموزشی دانشگاه‌ها بدون هماهنگی با معاونان دانشجویی اقدام به فراخوان و بازگرداندن دانشجویان به دانشگاه‌ها ننمایند و حتماً بر اساس ظرفیت‌های رفاهی اعلامی از سوی معاونت‌های دانشجویی برنامه بازگشت دانشجویان را تنظیم نمایند و لازم است معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها در جلسات هیأت رئیسه با جدیت این موضوع را مطرح و پیگیری نمایند و همچنین معاونت آموزشی در حوزه ستادی وزارت علوم ابلاغیه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها ارسال کنند و بر لزوم همکاری نزدیک این دو مجموعه تاکید کنند.

هیچ دانشجوی وام گیرنده واجد شرایط نباید از وام محروم شود

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: بخشنامه مربوط به وام‌های دانشجویی به موقع ارسال خواهد شد و تصمیم داریم هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود و در حوزه طرح‌های ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی و آشپزخانه‌ها آماده پرداخت مرحله دوم هزینه‌ها از سوی صندوق هستیم اگرچه می‌دانیم به واسطه‌ی افزایش قیمت مصالح در پروژه‌های ارتقا بار مالی بیشتری برای دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: لیکن باید بپذیریم که مسئولیت اصلی تعمیر و تجهیز و بازسازی خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها بر عهده دانشگاه هاست و بودجه آن در ردیف تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها دیده شده و در این ارتباط از معاونان دانشجویی می‌خواهیم با معاونان اداره مالی تعامل نزدیک تر و جدی‌تری داشته باشند، صندوق نیز اگر اعتبارات جدیدتر و تخصیص‌های بهتری دریافت نماید با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌های جدی طی دو سال اخیر حتماً با تمام توان از حوزه‌ی رفاه دانشجویی حمایت خواهد کرد و این خود از وظایف ذاتی صندوق رفاه دانشجویان است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *