فروردین ۹, ۱۴۰۳

وزیر علوم در مراسم آغاز سال تحصیلی: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور باید اجرا شود

  • مهر ۳, ۱۴۰۰

وزیر علوم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور مصوباتی دارد که باید اجرایی شود و ما با همکاران کمیسیون آموزش مجلس سعی بر پیگیری ساماندهی آموزش عالی را داریم.

 محمدعلی زلفی گل صبح امروز با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه صنعتی شریف و ادای دین به مقام شامخ این شهدا مراسم سال تحصیلی را در این دانشگاه آغاز کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود اظهار داشت: امیدواریم روح شهدا ناظر بر فعالیت دانشگاه‌ها باشد. ادب حکم می‌کند یاد و خاطره شهدای سلامت کشور را گرامی بداریم، عزیزانی که جان خود را در راه سلامت شهروندان تقدیم کردند به خانواده‌های آنان تسلیت می‌گوییم. همچنین هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و از خداوند می‌خواهیم کمک کند رهرو راه شهیدان باشیم. آغاز سال تحصیلی را خدمت جامعه دانشگاهی و علمی کشور تبریک می‌گویم.

وزیر علوم افزود: سال تحصیلی جدید را در کنار شهدای گمنام دانشگاه شریف آغاز کردیم. امیدوارم بتوانیم از طریق علم و دانش دین خود را به میهن ادا و در شرایط کرونا از این تجربه برای دوران پسا کرونا استفاده کنیم.

زلفی گل با اشاره به بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر شیوه حضور دانشجویان ما در دانشگاه‌ها تلفیقی است. دانشجویان کارشناسی ارشد که به مرحله پایان نامه رسیدند و امکانات خوابگاهی و کارگاهی دارند، حضور خواهند داشت. علاوه بر این، دانشجویان کارشناسی و ورودی‌های کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت آموزشی دارند فعلاً در فضای مجازی تحصیل می‌کنند و مابقی جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها به شکل حضوری تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

وزیر علوم در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان گفت: خدا را شکر می‌کنیم با ورود واکسن در کشور شرایطی ایجاد شده که واکسیناسیون برای بیشتر اعضای هیات علمی ما با سرعت در حال انجام است و امیدواریم برای تزریق دوز دوم دانشجویان به شکل حضوری در خدمتشان باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه با حضور دانشجو معنا و مفهوم پیدا می‌کند، گفت: در این راستا مسئولین سعی بر فراهم کردن شرایط کنند که امکانات لازم برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که به صورت آموزشی هستند، در اختیار قرار گیرد.

وی افزود: تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است زیرا جمعیت دانشجویی رو به کاهش است و حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو خواهیم داشت.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیاست جدیدی برای تغییر و تحولات در سال تحصیلی دارید، گفت: ما در وزارت علوم ضمن صیانت از دستاوردهای علمی کشور سعی می‌کنیم کمبودها و چالش‌هایی که در این وزارتخانه وجود دارد را بر طرف کنیم.

زلفی گل درباره مصوبات کنکور اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی دارد که باید اجرایی شود. ما با کار کارشناسان و همکاران کمیسیون آموزش مجلس سعی بر پیگیری ساماندهی آموزش عالی داریم به گونه‌ای که مشکلی برای رشد تحصیلی در مناطق محروم ایجاد نشود.

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص کنکور دو قانون داریم که یک مورد را مجلس و یک مورد را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است. ما با برنامه‌ریزی و بر اساس قوانین موجود سعی داریم این قانون را اجرایی کنیم.

وی درباره سهمیه فرزندان هیات علمی گفت: سال‌های گذشته این سهمیه مشخص شده و طبق آن هر عضو هیات علمی می‌تواند فرزندش را به محل زندگی خودش منتقل کند و باید یک درصد قابل توجهی نسبت به نفر ماقبل آخر رتبه داشته باشد.

وزیر علوم از نادیده گرفتن نقش دانشگاه ها در توسعه و حل مشکلات کشور از سوی برخی از جمله سیاسیون انتقاد کرد و گفت: بارها می شنویم که در مجامع مختلف صحبت می شود که دانشگاه های ما نقش شان در عرصه مدیریت جامعه کشور کمرنگ است و وزارتخانه های متولی علم و آموزش و پژوهش در کشور ما مصرفی هستند در نتیجه نقش دانشگاه های ما کمرنگ دیده می شود که من این نوع نگاه را بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهیان می دانم.

وی خاطر نشان کرد: تمامی مدیران ما کسانی هستند که مجوز حضور و فعالیت های در عرصه های مختلف را از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به دست آورده اند و تمامی توفیقاتی که امروز در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، نظامی، تأسیساتی، نانو، بایو و… به دست آوردیم محصول دستاوردهای دانشگاهیان و دانش آموختگان ما است.

زلفی گل همچنین به نقش مدیریتی دانش آموختگان دانشگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه توفیقات نظام ما از سوی برخی از جمله سیاسیون نادیده گرفته می شود و رونق و موفقیت دانشگاه ها در عرصه بین المللی، داخلی و حتی توفیقات مختلف کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانشگاه باید به گونه ای باشد که روسای دانشگاهی ما نگران تأمین هزینه های رفاهی و خوابگاهی دانشجویان نباشند.

وی در پایان از تمامی دانشگاهیان از جمله اساتید، دانشمندان و پژوهشگران خواست که در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت فعال داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *