فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تحلیل آماری از ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی کشور

  • شهریور ۳۰, ۱۴۰۰

?️ظرفیت پذیرش (با آزمون و بدون آزمون) دانشگاه های غیرانتفاعی کشور در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۵۵ هزار دانشجو است.

?️در سال جاری ظرفیت پذیرش با آزمون (با کنکور) کارشناسی و کاردانی دانشگاه های غیرانتفاعی کشور ۱۷ درصد (۲۶۰۵۸ نفر) و ظرفیت پذیرش با سوابق تحصیلی (بدون کنکور) ۸۳ درصد (۱۲۹۶۰۶ نفر) است.

?️ظرفیت پذیرش بدون کنکور کل دانشگاه های کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰، بیش از ۷۸۵ هزار دانشجو است که از این تعداد حدود ۳۳۰ هزار نفر مربوط به دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی و بیش از ۴۵۸ هزار نفر مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

?️بر اساس اعلام سازمان سنجش، در سال جاری کمتر از ۱۱۲ هزار داوطلب برای پذیرش در رشته های بدون کنکور مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی ثبت نام کرده اند. به عبارتی اگر همه متقاضیان بدون‌کنکور پذیرفته شوند، احتمالا حدود ۳۰ درصد از ظرفیت دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی تکمیل خواهد شد که این درصد با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه، متغییر خواهد بود.

?️تجربه انتخاب رشته سالهای گذشته نشان داده است که عموما داوطلبان کنکور، رشته های دارای بازار کار مانند گروه پزشکی، حقوق، روانشناسی، زبان انگلیسی، گروه هنر و یا رشته های مهارتی را انتخاب می کنند.

?️ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ برای رشته های با کنکور (گروه پزشکی) ۱۶۳۲ نفر و برای رشته های بدون کنکور بیش از ۴۵۶ هزار نفر است. به علت آنکه دانشگاه آزاد اسلامی سامانه مجزایی برای ثبت نام‌ از داوطلبان پذیرش بدون کنکور دارد، آمار دقیقی از تعداد علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته های بدون کنکور این دانشگاه در دست نیست. در عین حال، تمدید ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد اسلامی تا آخرین روزهای شهریور، نشانگر عدم تکمیل ظرفیت رشته های بدون آزمون این دانشگاه است.

?️با توجه به عدم استقبال داوطلبان از رشته های بدون کنکور دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای مهر ماه ۱۴۰۰، به احتمال زیاد سازمان سنجش برای تکمیل ظرفیت دانشگاه ها در نیمسال اول و یا نیمسال دوم، اقدام‌ به ثبت نام مجدد خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *