اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

دلایل کاهش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید

  • شهریور ۱۵, ۱۴۰۰

ناصر مطیعی گفت: تقریباً بیش از ۱۰۰ خوابگاه در طرح ارتقای امسال قرار گرفتند و دانشگاه‌ها کارشان را انجام می‌دهند؛ منتهی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که اختیارات بازگشایی دانشگاه را به ستادهای مقابله با کرونا در استان محول کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه استان‌ها شرایط شأن با هم متفاوت است بعضی‌ها زردند بعضی‌ها نارنجی و بعضی‌ها قرمزند؛ بنابراین ستادهای مقابله با کرونای استانی راجع به شروع فعالیت‌های آموزشی تصمیم می‌گیرند. به محض اینکه ستاد مقابله با کرونای استان مربوطه اعلام کند دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند و صندوق و وزارت علوم نمی‌تواند تصمیمی بگیرد چرا که شرایط دانشگاه‌ها یکسان نیست.

مطیعی در خصوص علت کاهش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در دفترچه انتخاب رشته گفت: یکی از دلایل آن این است که در این دو سال تعداد زیادی دانشجویان تحصیل شان آن طوری که باید پیشرفت نکرده، بعضی واحدهایشان را کم گرفتند یا خودشان به دلیل شرایط خاص کرونایی این کار را کردند یا دانشگاه به دلیل اینکه واحدهای عملیاتی داشته و نیاز به حضور دانشجو بوده نتوانسته ارائه دهد. مقداری تراکم دانشجو از قبل در دانشگاه‌ها داریم که این‌ها باید فارغ التحصیل شوند، چون کارهای علمی دارند طبیعتاً اول اولویت با آنهاست که در خوابگاه باشند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: از یک طرف دیگر هم به دلیل شرایط کرونایی خود سیستم‌های بهداشت درمان وزارت بهداشت تاکید می‌کنند که بحث فاصله گذاری و این‌ها به صورت جدی باید رعایت شود. قبلاً اگر یک اتاق چهار نفره را به دلیل کمبود ظرفیت به پنج نفر می‌دادند حالا همان چهار نفر را هم باید کاهش بدهند این‌ها مسائلی است که باعث شده که ظرفیت‌ها کاهش پیدا کند. هر دانشگاهی موقعی که ظرفیتش را به سازمان سنجش اعلام می‌کند امکان اینکه می‌تواند به دانشجویان جدید خوابگاه بدهد یا ندهد را خودش اعلام می‌کند و سازمان سنجش بر اساس اعلام دانشگاه‌ها دفترچه را تنظیم می‌کند.

مطیعی اضافه کرد: معمولاً ورودی‌های جدید، چون اکثراً درس‌هایشان تئوری است و بحث واکسیناسیون هم تازه شروع شده این نیم سال را هم احتمالاً باید مجازی باشند وقتی مجازی هستند طبیعتاً برای نیم سال اول خوابگاهی را نیاز ندارند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی جدید گفت: تعدادی خوابگاه جدید ساخته شده است. ۷ خوابگاه با کمک و مشارکت و حمایت بنیاد ۱۵ خرداد ساخته شده و به مرحله بهره برداری رسیده چند خوابگاه دیگر نیز در همین مرحله هستند. معمولاً دانشگاه‌ها اواخر شهریور ظرفیت جدید را اعلام می‌کنند و در سامانه‌های صندوق بارگذاری می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *