فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز به ۵۹ مورد افزایش یافت

  • شهریور ۱۱, ۱۴۰۰

رتبه ­بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام ­های رتبه­ بندی بین ­المللی دانشگاه­ ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیواس تحت عنوان رتبه ­بندی “تایمز- کیواس” و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد.

محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری اظهارداشت: در رتبه ­بندی سال ۲۰۱۶، این پایگاه جهت تامین اطلاعات مورد نیاز، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد.

وی افزود: تغییر منبع اطلاعاتی مورد استفاده پایگاه رتبه­ بندی تایمز بر روی نحوه حضور دانشگاه ها و رتبه آن­ها تاثیرگذار بود. پایگاه رتبه ­بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه ­ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه ­ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی­ ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می ­کند.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری تصریح کرد: در پایگاه رتبه بندی تایمز، در سال­ های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور یافته و در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه ها به ۸ مورد رسید.

دهقانی یادآور شد: تعداد دانشگاه ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۳ و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸ و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲۹، ۴۰ و ۴۷ دانشگاه افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۲ با ورود ۱۲ دانشگاه جدید، شاهد حضور ۵۹ دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع هزار و ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از۹۹ کشور هستیم و (نام ۴ دانشگاه نیز در این رتبه بندی به عنوان reporter آورده شده است) این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه­ های توانمند ایران در رتبه بندی­ های معتبر بین المللی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *