فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون وزیر علوم خبر داد: آخرین وضعیت واکسیناسیون اساتید و دانشجویان

  • شهریور ۶, ۱۴۰۰

معاون وزیر علوم گفت: عمده واکسیناسیون اساتید به اتمام رسیده و تعداد محدودی از دانشگاه‌های بزرگ که با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خود ارتباط دارند نیز واکسیناسیون دانشجویان را آغاز کرده‌اند.

علی خاکی صدیق با اشاره به آخرین واکسیناسیون دانشگاهیان گفت: عمده واکسیناسیون اعضای هیأت علمی به اتمام رسیده و تعدادی محدودی از دانشگاه‌های بزرگ که با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خود ارتباط دارند نیز واکسیناسیون دانشجویان را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: ولی اخیراً یک نامه‌ای توسط وزارت بهداشت ارسال شده است که واکسیناسیون در دانشگاه انجام نشود.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص واکسیناسیون اساتید گفت: دانشگاه‌ها در هر استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان بر اساس امکانات، تسهیلات، تعداد عضو هیأت علمی، و نظایر اینها برای واکسیناسیون برنامه ریزی و اقدام کرده اند.

وی درباره تمدید زمان واکسیناسیون اساتید افزود: به طور منطقی اگر یک عضو هیأت علمی نتوانسته باشد به دلیل موجه در مهلت مقرر قبلی واکسینه شود با هماهنگی دانشگاه امکان اینکه بعداً واکسینه شود وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره تعداد اعضای هیأت علمی که واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: در این زمینه اطلاعات دقیقی در اختیار وزارت علوم قرار ندارد به دلیل اینکه مرجع پاسخگویی به این سوال، وزارت بهداشت است البته با وزارت بهداشت در این خصوص مکاتبه‌ای انجام گرفته، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: اجرای واکسیناسیون و ارائه آمار و اطلاعات در محدوده کاری ستاد وزارت علوم نیست برای این موضوع منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم.

خاکی صدیق درباره اینکه آیا تا اول مهر ماه واکسیناسیون دانشجویان به اتمام خواهد رسید یا خیر افزود: سند ملی واکسیناسیون که در عالی‌ترین سطوح ملی تصویب شده نیز انجام واکسیناسیون را منوط به تأمین به موقع واکسن کرده است، وزارت علوم مرجع تأمین واکسن نیست، طبیعتاً اگر واکسن به میزان کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد حتماً اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت روز خاصی را برای شروع واکسیناسیون دانشجویان اعلام نکرده است تنها متعهد شده است که در شهریور ماه واکسیناسیون دانشجویان آغاز خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره نوع واکسن دانشجویان و اینکه آیا حق انتخاب واکسن دارند، افزود: دانشجویان نیز مانند بقیه مردم تابع سیاست‌های کلان بهداشت و درمان کشور هستند تنها تفاوت واکسیناسیون دانشجویان با سایر مردم این است که بر اساس گروه سنی تنظیم نشده است. یعنی بدون در نظر گرفتن شرط سنی انجام می‌شود و واکسیناسیون بر اساس هر واکسنی که در دسترس باشد، انجام می‌گیرد.

وی درباره اینکه روزانه چند دانشجو قرار است واکسینه شوند یاد آور شد: تعداد دانشجویان واکسینه شده هنوز مشخص نیست و این موضوع به میزان تأمین واکسن و مراجعه به موقع دانشجویان به مراکز واکسیناسیون بستگی دارد.

خاکی صدیق همچنین درباره اینکه چند درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در این زمینه هم آمار دقیقی در دسترس نیست ضمن اینکه واکسیناسیون دانشجویان طبق برنامه باید شهریور ماه انجام شود و اوایل شهریور آماری از واکسیناسیون دانشجویان در دست نیست.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید از دانشجویان کارت واکسیناسیون دریافت خواهند کرد و یا اینکه به چه صورت استعلام می‌شود که دانشجویی واکسینه شده یا خیر افزود: به صورت کلی بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، دانشجویانی که واکسینه می‌شوند می‌توانند سر کلاس حضور یابند، نحوه استعلام اینکه کدام یک از دانشجویان واکسینه شده‌اند بر عهده خود دانشگاه‌ها است.

خاکی صدیق درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها در نحوه آموزش با توجه به میزان واکسینه شدن شهرها هم مختار هستند تصمیم بگیرند یا خیر افزود: بله شرایط ممکن است شهر به شهر متفاوت باشد، شرایط دانشگاه‌ها نیز با هم متفاوت است لذا دانشگاه‌ها تصمیمات خود را به صورت محلی و با مشاوره ستاد کرونا، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در آن استان خواهند گرفت و می‌تواند سیاست متفاوت باشد.

خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که قبلاً در نشست خبری اعلام کرده بودید، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و دانشجویانی که کلاس عملی دارند به ترتیب اولویت در دانشگاه حضور خواهند داشت و دانشجویان نو ورود به صورت الکترونیکی، آیا با توجه به موجب پنج کرونا هنوز روال مانند قبل است افزود: اصل بر رعایت اصول پروتکل بهداشتی است اولویت بندی سر جای خود است ولی اینکه تا آخر شهریورماه و اوایل ترم جاری چه تعدادی از دانشجویان و در چه شهرهایی شامل آن می‌شوند، مورد به مورد متفاوت خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم اعلام کنیم در چه مناطقی دانشجویان می‌توانند در کلاس حاضر شوند و در کجا نمی‌توانند این بستگی دارد به اینکه چه تعداد دانشجو واکسینه شده‌اند و به شرایط دانشگاه بستگی دارد.

وی ادامه داد: ممکن است دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی داشته باشیم که بسیاری دانشجویان در کلاس چند نفره بومی خودشان باشند و آنها با توجه به اینکه می‌توانند پروتکل‌ها را به راحتی رعایت کنند کلاس حضوری داشته باشند البته باز این مورد با مجوز ستاد ملی کرونا خواهد بود لذا نمی‌توانیم بیان کلی برای همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داشته باشم.

خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنانش دوباره تاکید کرد: وزارت علوم مجری واکسیناسیون نیست، مجری واکسیناسیون وزارت بهداشت است در نتیجه اینکه کجاها باید واکسیناسیون صورت گیرد و چه واکسنی زده شود چه زمانی اعلام می‌کنند چه تعدادی را شامل می‌شود و چه تعدادی بعد اعلام باید مراجعه کنند، این اطلاعات در وزارت بهداشت است وزارت علوم این اطلاعات را ندارد.

وی ادامه داد: وزارت علوم مجری طرح واکسیناسیون نیست در واقع بهره بردار است ما تعداد دانشجویان و اساتید واکسینه شده را نمی‌دانیم از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم تعداد را بدهند، هنوز اطلاعات داده نشده است. اینکه آیا درست اجرا شود یا خیر بستگی به شرایط کشور دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *