اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

انتقاد دانشجویان از عدم مدیریت در اولویت‌بندی برخی دانشگاه‌ها در تزریق واکسن/ واکسن کی به دانشجو می‌رسد؟

  • شهریور ۳, ۱۴۰۰

مدتی می‌شود که دانشگاه‌ها اقدام به آغاز واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان خود کرده اند؛ اما به گفته دانشجویان، برخی دانشگاه‌ها در این میان دچار تخلفاتی شده‌اند که به بررسی آن می‌پردازیم.
منتشر نشود// اعتراض دانشجویان به لابی گری دانشگاه‌ها در واکسیناسیون بالا گرفت

حدود ۳۰ ماه و به عبارتی دو سال و نیم از زمان اعلام اولین تست مثبت کرونا در کشور می‌گذرد. شیوع بلایی که نه تنها ارکان مختلف جامعه بلکه آموزش عالی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. به همین منظور دانشگاه‌ها و مراکز علمی از همان ابتدای امر یعنی اسفند ۹۸ با تغییر قوانین آموزشی خود و روی آوردن به سبک «آموزش آنلاین» که تا پیش از این تنها در برنامه بلند مدت دانشگاه‌ها دیده می‌شد و با تمام کم و کاستی‌هایی که داشت؛ به فعالیت خود ادامه دادند.

واکسیناسیون راهی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها
آغاز آزمایشات بالینی واکسن کرونای ایرانی در دی ماه ۱۳۹۹موجب شد تا امید به بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه ۱۴۰۰ افزایش یابد گویا با این هجمه ویروس کرونا، واکسیناسیون دانشجویان تنها راه بازگشایی دانشگاه ها باشد. در این میان وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که از تابستان ۱۴۰۰ واکسن ایرانی وارد بازار می‌شود و افراد با توجه به گروه‌های سنی و شغلی در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

آغاز واکسیناسیون و در اولویت قرار گرفتن کادر درمان و دانشجویان علوم پزشکی سبب شد تا وزارت علوم نیز با ارسال نامه‌های متعدد به وزارت بهداشت آغاز واکسیناسیون اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویان را طلب کند.

پس از برگزاری جلسات متعدد میان وزارت بهداشت و وزارت علوم سرانجام علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، کارکنان و کارشناسان دانشگاه‌ها از مردادماه و واکسیناسیون دانشجویان از شهریور ماه آغاز می‌شود. بر این اساس وزارت علوم ۱۳ مرداد ماه خبر فعال شدن سامانه واکسیناسیون کارکنان ستادی و تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور را بدون درنظرگرفتن محدودیت سنی منتشر کرد. با انتشار این خبر دانشگاه‌ها یک به یک با ایجاد مراکز واکسینایون به واکسینه کردن اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها پرداختند.

با آغاز واکسیناسیون اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، وزارت علوم طی جداولی اولویت‌بندی واکسیناسیون دانشجویان را بر اساس سال ورود به دانشگاه و مقطع تحصیلی اعلام کرد.

اولویت واکسیناسیون دانشجویان در فاز یک – شهریور ۱۴۰۰

اولویت واکسیناسیون دانشجویان در فاز دو – مهر ۱۴۰۰

اولویت واکیناسیون دانشجویان در فاز- سه – آبان ۱۴۰۰

اولویت واکسیناسیون دانشجویان در فاز چهار – آذر ۱۴۰۰

در حالی که واکسیناسیون دانشجویان طبق اعلام وزارت علوم و ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار بود از شهریور ماه آغاز شود؛ اما برخی دانشگاه‌ها با اعلام اینکه مجوزهای لازم برای در اولویت قرار دادن دانشجویان دکتری ساکن در خوابگاه و فعال در آزمایشگاه را دریافت کرده اند به واکسیناسیون دانشجویان واجد شرایط پرداختند و پس از چندی خبر از تعداد دانشجویان واکسینه شده خود دادند به عنوان مثال طبق اعلام دانشگاه علم و صنعت ۸۶۲ نفر، دانشگاه تربیت مدرس۲۹۵۲ نفر از دانشجویان خود را واکسینه کرده‌اند. دانشگاه‌های دیگر نیز همچون دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده اند که در حال رایزنی برای دریافت مجوز واکسیناسیون دانشجویان دکتری و فعال در آزمایشگاه هستند. در این میان محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران طی نشستی گفت: واکسیناسیون اساتید و کارمندان را آغاز کردیم و واکسیناسیون دانشجویان دکتری مستقر در خوابگاه را نیز در هفته جاری انجام می‌دهیم.

اعتراض دانشجویان به لابی گری دانشگاه‌ها در واکسیناسیون بالا گرفت

اعتراض دانشجویان به واکسیناسیون بر سرچه بود؟
پس از آغاز واکسیناسیون صدای اعتراض برخی دانشجویان بلند شد. دانشجویان معترض اعلام کردند که برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران در میان واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری ساکن در خوابگاه و فعال در آزمایشگاه که مجوز واکسیناسیون آن‌ها را دریافت کرده‌اند؛ به واکسیناسیون تعدادی از دانشجو‌یان معمولی خارج از اولویت بندی واکیسناسیون ستاد ملی مبارزه با کرونا، پرداخته‌اند. این در حالی است که با مراجعه سایر دانشجویان به مراکز واکسیناسیون مستقر در دانشگاه، مسئولین با نشان دادن نامه‌ای که وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کرده است از واکسینه کردن سایر دانشجویان دانشگاه خودداری می‌کنند.

در نامه وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی آمده است که بر اساس موجودی واکسن، واکسیناسیون گروه‌های شغلی حساس و گروه‌های سنی، واکسیناسیون دانشجویان به تدریج از اواخر شهریورماه آغاز می شود، بنابراین لازم است دانشگاه ها قبل از ابلاغ رسمی وزارت بهداشت از انجام واکسیناسیون دانشجویان پرهیز کنند و در صورت هرگونه برنامه ریزی، اعلام و اجرا آن را متوقف کنند.

ارسال نامه از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها این مسئله را در ذهن متبادر می‌کند که گویا دانشگاه‌هایی خارج از نوبت و بدون در نظر گرفتن اولویت بندی ستاد ملی مبارزه با کرونا به واکسیناسیون دانشجو‌ها پرداخته‌اند که اگر غیر از این بود دلیلی برای ارسال نامه کتبی به دانشگاه‌ها وجود نداشت.

گمانه‌زنی‌ها بر آن است که برخی از دانشگاه‌ها با وجود اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که دانشجویان باید از شهریور ماه واکسینه شوند؛ علاوه بر دانشجویان دکتری ساکن در خوابگاه و فعال در آزمایشگاه‌ها که مدعی هستند مجوز واکسیناسیون آن‎‌ها را دریافت کرده‌اند، دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف را نیز بدون در نظر گرفتن اولویت بندی واکسیناسیون ستاد ملی مبارزه با کرونا، واکسینه کرده اند.

این در حالی است که به گفته برخی دانشجویان تعدادی از مراکز واکسیناسیون در کشور نیز بدون درنظر گرفتن اولویت بندی‌های ستاد کرونا در دریافت واکسن، با ارائه کارت دانشجویی به واکسیناسیون دانشجویان می‌پردازند.

آنچه که مشهود است، اعتراض برخی دانشجویان به عدم رعایت دستورات ستاد کرونا در رعایت اولویت‌بندی واکسیناسیون در دانشگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون در کشور است؛ که با توجه به اعداد و ارقامی که دانشگاه‌ها در خصوص تعداد دانشجویان واکسینه شده خود اعلام می‌کنند گویا پر بی‌راه نیز نگفته اند. واکسیناسیون عمومی دانشجویان از شهریورماه آغاز می‌شود. امیدواریم با تمهیدات وزارت بهداشت و وزارت علوم از هرگونه تخلف جلوگیری شود و فرایند واکسیناسیون دانشجویان با سرعت انجام شود تا دانشجویان یکی پس از دیگری واکسینه شوند و شرایط هرچه سریع‌تر برای آموزش حضوری دانشجویان فراهم شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *