اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

در مراسم ترحیم پدر علم کویرشناسی تاکید شد وجود ظرافت‎‌های رفتاری در کنار اشتیاق برای فعالیت های اجتماعی در دکتر کردوانی

  • شهریور ۲, ۱۴۰۰

همسر مرحوم پروفسور کردوانی با اشاره به زوایای شخصتی وی گفت: ایشان آنقدر با شور و اشتیاق فعالیت می‌کرد و بر نظریه‌ پردازی‌های علمی و اجتماعی توجه داشت که فرصتی برای سایر امور نداشت، ولی در کنار آن ظرافت‌های رفتاری داشت که این دین بر من است که این نکات را بازگو کنم.

فریده گلبو همسر مرحوم پروفسور کردوانی در مراسم ترحیم وی که به صورت آنلاین در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم از شان علمی ایشان سخن بگویم، زیاد گفته شد و سخن نویی نیست و اگر بخواهم از شان اجتماعی، مسیری که وی برای مدارج علمی طی کرده و بعد از آن فعالیت فرهنگی اعم از تدریس، تحقیق و تالیف مقالات و کتاب‌های وی بگویم، باز سخن تازه‌ای ندارم.

وی ادامه داد: از این رو من از جایگاه همسرم بهتر است در عرصه پشت جبهه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی ایشان و در چارچوب خانواده بگویم.

گلبو اضافه کرد: انسان با شکوه است، به دلیل اینکه هر انسانی منحصر به فرد است و مکمل رفتار اجتماعی و شان علمی، رفتاری است که هر انسانی در محیط خصوصی زندگی‌اش دارد.

همسر مرحوم پروفسور کردوانی خاطر نشان کرد: اگر بخواهم به صورت کلیشه‌ای بگویم که ایشان انسان شریف و مهربانی بود، ادای مقصود نخواهد شد و برای آنکه بتوام از زوایای شخصتی وی حرف دیگری بزنم که دیگران نگفته‌اند، به عنوان تمثیل باید از رفتارهای ایشان در محیط خانه سخن بگویم که مکمل شخصیت اجتماعی وی است.

وی ادامه داد: من یک رمان نویس هستم و بارها پیش آمده که من در اتاق در پشت میز کارم سرگرم نوشتن رمان بودم و دکتر کردوانی در اتاق دیگری در پشت میز کارش از چند زبان زنده دنیا “فرانسه”، “انگلیسی”، “آلمانی” و “فارسی” مشغول استخراج مطالب و تحقیق بود، زمانی که وی خستگی در شانه احساس می‌کردند، از پشت میزش بلند می‌شد، برای من میوه می‌آورد و به من می‌گفت که “نوشتن رمان تمرکز بیشتری لازم دارد تا نوشتن کتاب علمی”.

گلبو با بیان اینکه ایشان همواره این گونه به من کمک می‌کرد، اظهار کرد: اگر من در جلسه‌ای بودم و دیر به منزل می‌رسیدم، وی در تماس تلفنی به من می‌گفت که سوپی را آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه از این مثال‌ها از شخصیت دکتر کردوانی بسیار است، گفت: من با این گفته‌ها خواستم نسبت به روح ایشان ادای دین کنم و بگویم که آنقدر با شور و اشتیاق فعالیت می‌کرد و بر نظریه‌ پردازی‌های علمی و اجتماعی توجه داشت که فرصتی برای سایر امور باقی نمی‌ماند، ولی چنین رفتارهای ریز و ظرافت‌هایی داشت و این دین بر من هست که این نکات را بازگو کنم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *