فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

ایجاد رشته های «مدیریت سلامت» و «داروسازی سنتی» در دانشگاه ایران

  • شهریور ۲, ۱۴۰۰

شورای گسترش دانشگاه­ های علوم پزشکی با راه اندازی کارشناسی ارشد رشته مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و دکتری تخصصی داروسازی سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران موافقت کرد.

شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی در دویست و هشتاد و سومین جلسه خود با راه اندازی رشته مدیریت سلامت، ایمنی ومحیط زیست (HSE) در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و راه اندازی رشته داروسازی سنتی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی موافقت کرد.

رشته مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست، بخشی از سیستم مدیریت جامع و یکپارچه است که سازمان ازطریق فرآیندهای مدیریت کنترل، پیشگیری، مهندسی مخاطرات و ریسک ها براساس آخرین استاندارهای بین المللی و ملی و نیز روش متداول درزمینه ی تخصص های مربوطه مدیریت می کند.

این رشته تلفیقی از علوم مختلف ازجمله مدیریت، مهندسی و علوم پایه است. درحال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان صنایع و معادن، شهرداری و… اهداف و برنامه های HSE را اجرا و پیاده سازی کرده اند.

دانش آموختگان این رشته با فراگیری آموزش های لازم در زمینه های اصول و مبانی مدیریت محیط زیست، اصول و مبانی بهداشت، محیط و کنترل آلاینده های محیطی، اصول و مبانی بهداشت حرفه ای واصول ایمنی و تلفیق این علوم ، خدمات خود رابه جامعه ارائه می کنند.

رشته مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت پذیرش ۴ دانشجو برای یک دوره از سال تحصیلی ۱۴۰۰ در دانشکده بهداشت ایجاد شده است.

همچنین رشته داروسازی سنتی به منظور استفاده از گیاهان دارویی در ایران با پیشینه چند صد ساله، ظرفیت فوق العاده در زمینه پیشگیری و درمان بیماریها ایجاد شده است.

با توجه به گسترش و مصرف انواع داروهای گیاهی در دنیا، و با گسترش استفاده از طب سنتی به صورت علمی درسراسر ایران و جهان، نیاز مبرمی به متخصصان تامین داروهای مورد نیاز این رشته در مراکز آموزشی، پژوهشی، صنایع مختلف و سازمان های مربوطه وجود دارد.

با توجه به منابع سرشار گیاهان دارویی کشور و سیاست دولت جمهوری اسلامی درجهت ترویج استفاده از داروسازی و طب سنتی و گیاهان دارویی، این دوره به منظور تامین نیروی انسانی ماهر در جامعه و دانشگاهها تاسیس شده است.

رشته داروسازی سنتی در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) در دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت پذیرش۲ دانشجو برای یک دوره از سال تحصیلی ۱۴۰۰ در دانشکده طب سنتی راه اندازی شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *