اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

یک دانشجوی زن افغان: طالبان رویاهای تحصیلی ما را نابود کرد طالبان رویاهای تحصیلی ما را نابود کرد

  • شهریور ۲, ۱۴۰۰

یکی از دانشجویان زن دانشگاه کابل شرایط فعلی تحصیل در افغانستان را نابسامان عنوان کرد و گفت: با تسلط طالبان، آثار و مدارک دانشگاهی خود را نابود کردیم.

به نقل از بی‌بی‌سی،‌ زمانی نمانده که سال تحصیلی جدید در کشورهای مختلف آغاز شود. از این رو دانشگاه‌های دنیا در حال تدارک برای شروع ترم جدید هستند. این در حالی است که یک ترم کرونایی دیگر در راه است و آموزش عالی مجددا با چالش‌های مربوط با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

اما در افغانستان، علاوه بر مسائل ذکر شده، تصرف کشور به دست طالبان به مشکلات دانشجویان این کشور اضافه کرده است و سبب شده دانشجویان به ویژه دانشجویان زن با نگرانی‌های متعددی روبه‌رو شوند.

در پایتخت افغانستان، کابل، در حالی دانشجویان باید برای آغاز ترم جدید آماده شوند،‌ بسیاری از آنها مدارک آموزشی خود در دوران زندگی پیش از تسلط طالبان را از بین می‌برند تا از گشت‌زنی‌های طالبان در امان باشند.

یکی از دانشجویان زن دانشگاه کابل که به دلیل مسائل امنیتی نام او ذکر نشده، گفت : رویاهایی که برای آینده در سر داشتم،‌ در عرض چند روز با ترس از زنده ماندن جایگزین شده است. این احساسی است که نمی‌توانم به زبان بیاورم. هم‌اکنون عزت من، افتخارات من و حتی وجود من به عنوان یک زن در خطر است.

وی ادامه داد: دو ماه پیش تنها تمرکز من روی زندگی، تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی بود. من در حال برنامه‌ریزی تحصیلی خود برای ترم پاییز بودم ولی طالبان رویاهای ما را از ما گرفت. زندگی من عادی بود تا زمانی‌که شنیدم مزارشریف به تصرف طالبان درآمده است. آن روز فهمیدم که کار ما تمام است تا اینکه طالبان به کابل رسید و ما شنیدیم همه محله‌ها مملو از اعضای طالبان است.

این دانشجو افزود: من تمام مدارک دانشگاهی و مقالاتم را سوزاندم و تمامی یادداشت‌هایی که از دستاوردهای علمی داشتم و گواهی‌های تحصیلی‌ام را نابود کردم. من حتی کتاب‌های زیادی که دارم را پنهان کرده‌ام. من اکانت‌های فضای مجازی‌ام را غیرفعال کرده‌ام چراکه به من گفته شده حضور در رسانه‌های اجتماعی بسیار خطرناک است. ظاهرا طالبان پست‌های صفحات مجازی را بررسی کرده و ما را از این طریق پیدا می‌کند.

این دانشجوی دانشگاه کابل خاطرنشان کرد: شنیده‌ام که طالبان بین دانشجویان دختر و پسر در کلاس یک پرده کشیده است. البته خانواده‌ها هنوز اجازه نمی‌دهند که دخترانشان به دانشگاه بازگردند چراکه طالبان هنوز چهره واقعی خود را نشان نداده است.ولی در آینده‌ای نزدیک چهره اصلی طالبان برای مردم نمایان خواهد شد.

وی در مورد دوران زندگی بدون تسلط طالبان گفت: من وقتی درس می‌خواندم،‌ در مورد برنامه‌ها و اهداف تحصیلی خودم رویاپردازی می‌کردم اما هم‌اکنون فکر میکنم باید کشورم را ترک کنم. زیرا من از اقوام هزاره هستم. طالبان پیش از این نیز به مدارس دختران هزاره حمله کرد و صدها نفر را کشت پس ما را هم خواهند کشت.

این دانشجو از دولت‌های جهان درخواست کرده که طالبان را به رسمیت نشناسند؛ چراکه معتقد است با به رسمیت شناختن طالبان،‌ مردم افغان سرنوشتی بدتر از مرگ خواهند داشت.

وی در پایان گفت: این بسیار ناراحت کننده است که تنها در چند روز ، همه رویاهای من از بین رفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *