فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

برنامه دانشگاه فنی وحرفه ای برای جذب ۳۰۰ عضو هیات علمی

  • شهریور ۱, ۱۴۰۰

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در سال جاری در صورت اخذ مجوزهای لازم عدد جذب هیات علمی به ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حسین سلمانی گفت: نزدیک به دو میلیون دانشجو از این دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات آماری از فارغ‌التحصیلان سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ بیش از ۶۰ درصد از دانش آموختگان در اغلب رشته‌ها و در تعدادی از آنها نظیر طراحی دوخت تا ۸۰ درصد جذب بازار کار در بخش غیر دولتی شده‌اند در حال حاضر نیز ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۷۹ واحد آموزشی فعال در ۱۱۱ شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: با توجه به ماهیت عملی بودن دو سوم از سرفصل‌های درسی در ۳۰۰۰ کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از ۶۸۰ عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی) و ۲۸۶ مدرس رسمی و ۱۶۰۰۰ مدرس مدعو تدریس می‌شود.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ماه مهر ۱۳۹۹ تعداد جذب اعضای هیئت علمی ۴۷ مورد به بیش از ۲۲۰ نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد که رشد ۶ برابری داشته است.

وی ادامه داد: کادر آموزشی در مؤسسات آموزش عالی کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیئت علمی تأمین می‌شود.

سلمانی افزود: در سال‌های اخیر با وجود رشد ۶ برابری جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه از طریق فراخوان‌های جذب متمرکز و بورسیه‌های معرفی شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاه‌ها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تأمین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیت‌هایی را برای این روش ایجاد کرده است.

سلمانی خاطر نشان کرد: تجربه انتقال از سایر دانشگاه‌ها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحدهای آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل مواجه شده است.

وی ادامه داد: در این میان راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیئت علمی به عضو هیئت علمی در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه مکمل روش‌های دیگراست. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر مؤسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، سبب توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیئت علمی به دانشجو، کاهش هزینه حق التدریس شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: بدون تردید از میان بیش از ۵۷۰۰ عضو غیر هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افراد نخبه و توانمندی بر اساس رشته، مقطع تحصیلی، سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی و فعالیت گسترده در صنایع مختلف کشور وجود دارند که حائز شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیئت علمی هستند.

وی ادامه داد: بدون شک حمایت از جذب این افراد به همراه اصلاح مصوبات موجود برای تطبیق باقیمانده کادر آموزشی (مدرس، دبیر و هنر آموز) توسط هیئت امنا و مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم علاوه بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی آموزشی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه از سرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی منجر خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *