فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

معاون وزیر علوم: روزنامه نگاری تحقیقی در نشریات دانشجویی وسعت می یابد

  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۰

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: بحث اصلی در سیاستگذاری جشنواره نشریات دانشجویی وسعت بخشیدن به روزنامه نگاری تحقیقی در میان نشریات دانشجویی است.

دکتر غلامرضا غفاری  در اختتامیه دوازدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور «تیتر ۱۲»، در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: امروز که اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی را داریم، وقتی به سابقه این رخداد فرهنگی در دانشگاه ها و نظام آموزش عالی کشور نگاه می کنیم هر چه جلوتر آمده ایم جشنواره غنای بیشتر پیدا کرده و پنجره های جدیدتری را گشوده است.

وی افزود: آنچه در عالم رسانه در باب تغییر و تحولات عظیم و گسترده ای که با آن مواجهه هستیم و در کلان مسئله هم این تغییر و تحولات را معنا بکنیم یکی از اثراتی که نمی توان از آن چشم پوشید و باید نسبت به آن ورود داشته باشیم عرصه مطبوعات و رسانه است.

غفاری یادآور شد: هرگز نمی توان تاریخ را بدون توجه به عرصه مطبوعات و رسانه قرائت کرد. درست است که رسانه رکن چهارم دموکراسی است اما اثرگذاری این مجموعه هرچه جلوتر آمده ایم بیشتر شده است و آن را به عین در جشنواره نشریات دانشجویی می بینیم.

وی افزود: از سوی دیگر می دانیم که عرصه مطبوعات و رسانه به عنوان یک داشته و دارایی باید شناخته شود در عین حال وظیفه مهم نگهداشت دارایی ها و ظرفیت های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی را برعهده دارد. این موضوع باعث می شود که ظرافت های این حرفه بیش از گذشته باشد.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: حرفه های مهم در جامعه یک ضوابط و قواعد و یک نظام هنجاری را برای خود تعریف می کنند و از آن صیانت می کنند. همچنین در بازتولید، حفظ آن نظام هنجاری می افزایند. این موضوع در مورد رسانه هم صدق می کند. در رسانه نیز شاهد این نگاه هستیم و اگر به نگاه هوشمندانه، نقادانه و از سر اخلاق و انصاف توصیه می شود، ناظر بر این است که هرچه بیشتر دستاوردهای کاراتری داشته باشیم.

وی گفت: در شورای سیاستگذاری جشنواره نشریات دانشجویی درباره این موضوع بحث شد که چگونه می توان وجه عینی و روزنامه نگاری تحقیقی را وسعت ببخشیم. دلیل این امر این است که به نظر می رسد امروز در دوره ای قرار داریم که ابزارهای خیلی زیادی برای تولید خبر وجود دارند ولی آنچه مهم است تحقیق و تحلیل است و برای ورود به این کار نیاز به مهارت های بیشتری است.

غفاری اظهار داشت: در دانشگاه ها و در مجموعه های نشریات دانشجویی این وجه روزنامه نگاری تحقیقی اهمیت زیادی دارد. وقتی بزرگان این عرصه ها را می بینیم متوجه می شویم که گذشته درخشانی در عرصه نشریات دانشجویی داشته اند.

وی گفت: اینجا است که این موضوع اهمیت می یابد که آنچه در جشنواره ها حاصل می شود به فضای کنشگری دانشگاه ها کمک می کند. تعداد نشریات دانشجویی پرشمار است اما در کنار کمیت، کیفیت نیز اهمیت دارد تا به رشد این جشنواره ها کمک کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: اهتمام و تلاش دانشگاه ها و مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت این بود که جشنواره را در این دوره برگزار کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *