اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

در نامه ای به وزیر علوم مطرح شد؛ انتقاد از واگذاری پژوهشگاهها به دانشگاهها

  • مرداد ۱۷, ۱۴۰۰

اعضای هیات علمی برخی از پژوهشگاه های کشور از تصمیم ‌این وزارتخانه درباره واگذاری برخی پژوهشگاه ها به دانشگاه ها انتقاد کردند.

جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه های کشور در نامه ای به وزیر علوم نسبت به برخی تصمیمات این وزارتخانه درباره پژوهشگاه ها نکاتی را متذکر شدند.

بخشی از متن این نامه به شرح زیر است؛

جناب آقای دکتر غلامی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام

اخباری در خصوص برخی تصمیمات پشت پرده مدیران فعلی وزارت متبوع حضرتعالی درباره پژوهشگاه‌ها به گوش می‌رسد که موجبات نگرانی پژوهشگران، کارکنان و اعضای هیئت علمی را فراهم ساخته است.

متأسفانه باید گفت که پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی طی ۸ سال اخیر تبدیل به حیاط‌خلوت مدیران سیاسی وزارت علوم شده است. انتخاب افرادی غیرمرتبط و ناآشنا از دانشگاه برای مدیریت این مؤسسات طی سال‌های متمادی مؤید این پیام مهم می‌باشد که سیاست مدیران وزارت علوم با عملکرد واقعی آنها فرسنگ‌ها فاصله دارد و شعار ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی با انتخاب این «مدیران اجاره‌ای» اجرایی نخواهد شد.

عملکرد این افراد دانشگاهی در مراکز پژوهشی سبب بی‌هویتی و تخریب چهره پژوهشگاه و ایجاد یأس و ناامیدی در فضای پژوهشگاه‌ها شده است. هدف از تأسیس مؤسسات پژوهشی درواقع ایجاد حلقه ارتباطی بین دانش و صنعت می‌باشد که در این فرآیند مدیریتی اشتباه فراموش شده است.

تصمیمات وزارت علوم طی سال‌های اخیر مانند حذف دانشجو، کاهش اعتبارهای پژوهشی و … در خصوص مؤسسات پژوهشی، واقعیت‌های پشت پرده سال‌های اخیر را بیشتر نمایان کرده است که در وزارت علوم اعتقادی به مؤسسات پژوهشی وجود ندارد.

در این باره می‌توان به انتخاب مدیران ناکارآمدی اشاره کرد که بعضاً تاکنون سابقه فعالیت اجرایی در سطح کلان نداشته‌اند و تنها بر اساس روابط کاملاً سیاسی و سهم‌خواهی‌های جریان سیاسی اصلاح‌طلب و صرفاً برای کارآموزی، امرارمعاش روزانه و رزومه‌سازی در این مؤسسات در این موقعیت قرار گرفته‌اند.

بسیاری از این مدیران سبب نابودی مجموعه‌های تحت مسئولیت خود شده‌اند. متأسفانه این افراد در تضعیف پژوهشگاه‌ها خوب عمل کرده و ویرانی‌های امروز نتیجه سیاست‌های غلط معاونت پژوهشی وزارت علوم، دفتر نظارت و ارزیابی وزارت متبوع و دفتر هیئت امنا این وزارتخانه بوده است.

به عنوان یک هشدار باید گفت که پژوهشگاه‌ها به گوشت قربانی و سهم‌الارث دانشگاه‌ها تبدیل شده‌اند در معاونت پژوهشی جنابعالی باندهای سیاسی نقشه های شیطانی برای نابودی پژوهشگاه‌ها ترسیم کرده‌اند و هنوز درصد اجرایی نمودن تصمیمات غلط خود می‌باشند.

به عنوان مثال پژوهشگاه مواد و انرژی در واپسین لحظه‌های مدیریتی مسئولان فعلی وزارت علوم قرار است با عجله تمام (خودخواهی سیاسیون در رأس آنها دکتر باقری قائم مقام جنابعالی) به دانشگاه علم و صنعت، پژوهشگاه علوم انسانی به دانشگاه تربیت مدرس، مرکز سیاست علمی کشور به دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه رنگ به دانشگاه امیرکبیر، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی و مرکز مطالعات و مدارک علمی ایران به دانشگاه تهران و … واگذار شود.

از حضرتعالی نیز درخواست داریم که در این چند روز باقی‌مانده از مسئولیت خود اجازه سوءاستفاده زیردستان و تخریب بنیان‌های علمی کشور را ندهید.

با احترام

جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه‌های کشور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *