فروردین ۹, ۱۴۰۳

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: امروزه هنرهای دیجیتال، فرصت‌های بیشماری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند

  • مرداد ۱۱, ۱۴۰۰
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری هنر، اظهار داشت: امروزه هنرهای دیجیتال، فرصت‌های بیشماری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند.
امروزه هنرهای دیجیتال، فرصت‌های بیشماری برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند

آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال (یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰) با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهندس عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و جمعی از برگزیدگان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این آیین دکتر غفاری با بیان اینکه استفاده از زبان هنر و جلوه‌های هنری به ویژه در قالب هنرهای دیجیتال فرصت‌های بیشماری را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند، اظهار داشت: استفاده از زبان هنر، امری است که همفکری و فعالیت‌های چندرشته‌ای و بینا‌رشته‌ای را در نزد عالمان رشته‌های مختلف در پی داشته و نیز پیوند و همگرایی با سیاست‌گزاران و مدیران اجرایی برای نیل به سیاست و برنامه‌های کارساز و مؤثر را موجب می‌شود.

وی افزود: شیوه‌ها و ساز و کارهای نوین مبتنی بر دستاوردهای حاصل از فناوری‌های دیجیتال که مبتنی بر رسانه‌های جدید و استفاده از فضای مجازی و رسانه دیجیتال است، بی‌گمان فرصت‌های تازه‌ای را در عرصه‌های مختلف در اختیار کنشگران اجتماعی و مخاطبان خود قرار می‌دهد. تا جایی که عنوان می‌شود رسانه‌های اجتماعی نوین نه تنها جهان اجتماعی کنشگران اجتماعی را نشان می‌دهند؛ بلکه بیش از پیش جهان اجتماعی آنها را تعریف می‌کنند.

دکتر غفاری همچنین اظهار داشت: این حضور و اثر در نسل‌های جدید و در جمعیت جوان نمایی بیشتری دارد و ابژه‌های مربوط به آن، به دلیل نفوذ و قدرت تسخیر بیشتر آن در زندگی روزمره جوانان، شهود بیشتری دارند. به طوری که زندگی روزمره نسل جدید را متفاوت از نسل‌های قبل ساخته است. علاوه بر این فرایند ادغام انواع رسانه‌ها و فناوری‌های نوین جهان تازه‌ای را پیشِ روی مخاطبان قرار داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: فناوری دیجیتال رفتار و کنش را سویه‌های تازه‌ای می‌بخشد و مستلزم هنجارهای جدیدی است و برای عرصه‌های اثرگذار ظرفیت‌های تازه‌ای را خلق و قدرت جدیدی را موجب می شود.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: هنرهای دیجیتال، یکی از قلمروهای مهم عرصه هنر بوده و بر این مبنا است که هنر دیجیتال به رغم عمر کم آن به سرعت فراگیر و نگاه عالمان و سیاستگزاران حوزه های اجتماعی و فرهنگی را معطوف خود ساخته است.

وی افزود: در شاخه علمی آسیب‌های اجتماعی شاهد دیدگاه‌های متنوعی هستیم که با توجه به متغیرها و سازه‌های کانونی آنها می‌توان دلالت‌ها لازم را در باب سهم هنرهای دیجیتال در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه داد. فرصت‌ستانی و فرصت‌دهی دو روی یک سکه در تعیین نوع کنش‌های کنشگران هستند که از این حیث هنرهای دیجیتال با توجه به مخاطب‌های به نسبت گسترده‌ای که می‌توانند داشته باشند اثرگذار هستند. سازه کانونی دیگر، میزان و تراکم تعاملات و پیوستگی‌های اجتماعی است که از این جهت هم فناوری‌های نوین ارتباطی فرصت و ظرفیت‌هایی که فراهم می‌کنند بسیار محل اعتنا و تحلیل می تواند باشد.

وی افزود: سهم خرده فرهنگ‌ها و شکل‌گیری ابژه‌های برآمده از حضور و استفاده از فضای مجازی و دیجیتال را هم نمیتوان از نظر دور داشت ودر مجموع هر کدام از موارد مطرح شده مستعد بحث و تحلیل در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و هنرهای دیجیتال هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت با حمایت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به مثابه یک دستگاه سیاستی و اجرایی و همراهی دانشگاه‌هایی که در حوزه هنر و رسانه دانش و فعالیت‌های علمی درخور توجهی دارند سه دوره جشنواره هنر دیجیتال برگزار شد که عرصه تازه ای را پیش روی سیاستگزاران اجتماعی و فرهنگی برای استفاده از زبان و امکان هنرهای دیجیتال در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار داده و نیز به تقویت دانش و پژوهش و باز شدن پنجره‌های تازه در حوزه هنرهای دیجیتال کمک کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *