فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

استاد دانشگاه: دولت سیزدهم از نخبگان برای حل مشکلات یاری بگیرد

  • مرداد ۱۱, ۱۴۰۰

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: دولتمردان سیزدهم در گام نخست، می بایست به شناسایی و ارزیابی چالش ها و مشکلات کشور بپردازند و با بهره گرفتن از نظر اکثریت نخبگان، اقدام به برطرف شدن این مشکلات کنند.

سید علی‌اکبر صفوی ظهار کرد: ممکن است افراد متخصص راهکارهای متعدد و متفاوتی را برای برطرف شدن مشکلات کشور ارائه بدهند و اولویت های مختلفی داشته باشند، در چنین شرایطی باید نظر و راهکارهایی که از سوی اکثریت نخبگان ارائه می شود، مورد توجه قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: امکان دارد کسی که بر صندلی وزارت تکیه می زند همه توانمندی ها و پتانسیل های لازم را برای حل مشکلات نداشته باشد اما اگر مشورت پذیر باشد و نگاه علمی داشته باشد به راحتی می تواند از نظرات و تجارب متخصصین در زمینه های مختلف بهره ببرد و با جمع آوری این پیشنهادات و اجرای آنها در مسیر حل معضلات کشور گام های اساسی بردارد.

توسعه پایدار بدون تعامل با کشورهای دیگر محقق نمی‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه اظهار داشت: توسعه پایدار بدون تعامل با کشورهای دیگر محقق نمی شود و انزوا و خودکفایی مطلق رویکردی عقلانی نیست و هزینه سرسام آوری دارد.
وی گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در آغاز فعالیت های هر دولت رخ می دهد این است که دولتمردان در زمان شروع فعالیت هایشان سعی می کنند از افراد متخصص مشورت بگیرند تا بتوانند با بهره‌گیری از تجارب و پیشنهادات افراد مجرب و با در نظر گرفتن اولویت های کاری خود اقدام به حل مشکلات کشور کنند.
صفوی افزود: همه دولت های گذشته در ابتدا مدعی شده بودند که هدف آنها رعایت اصول حکمروایی شایسته و به کارگیری افراد متخصص به منظور ارتقا و تعالی کشور است اما پس از چندین ماه از آغاز فعالیت های دولت می توان تشخیص داد که دولتمردان تا چه اندازه به شعارها و حرف هایی که زده اند اعتقاد داشته و برای تحقق وعده های خود تلاش کرده اند.

رفع مشکلات اقتصادی کشور در گرو روابط خارجی ایران
این استاد دانشگاه با اعتقاد به اینکه جایگاه ایران در روابط بین الملل نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دولت دارد، گفت: برخی به غلط و یا با شعارهایی که مبتنی بر رفتارهای عوام فریبانه است، اعلام می کنند که مشکلات و شرایط نابسامان کشور ارتباطی با روابط بین المللی ایران ندارد و کشور ما بدون وابستگی به سایر کشورها می تواند مشکلات خود را برطرف کند، این در حالی است که بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور ریشه در تحریم هایی دارد که علیه ایران اعمال شده است.
صفوی بیان داشت: توسعه پایدار بدون تعامل با کشورهای دیگر محقق نمی شود، در حقیقت توسعه به این معناست که کشورهای دیگر به ما نیازمند شوند و ما هم برخی از نیازهای خود را از طریق تعامل با سایر کشورها تأمین کنیم اما وابستگی چندانی به این کشورها نداشته باشیم.
وی عنوان کرد: انزوا و خودکفایی مطلق و سرمایه گذاری بر روی همه چیز عقلانی نیست و هزینه سرسام آوری دارد، اگر ایران تعاملی منطقی با فضای بین المللی نداشته باشد، با چالش ها و بحران های بزرگی رو به رو خواهد شد که رویارویی با این مشکلات حق مردم کشور ما نیست.

مداخله افراد غیرمتخصص در امور کشور زمینه ساز کاهش اعتماد عمومی به تصمیمات دولتمردان
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه رییس جمهور بالاترین مقام کشور بعد از مقام معظم رهبری است که مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده دارد، گفت: البته دخالت برخی از افراد که در امور اداری کشور نقشی دارند و از دانش کافی برای حل مشکلات برخوردار نیستند هم موجب عدم انسجام کشور و کاهش اعتماد مردم نسبت به تصمیمات و سخنان سران کشور خواهد شد.
به گفته صفوی هرچند پیشنهادات و انتقاداتی که از سوی اقشار مختلف جامعه ارائه می شود می تواند کمک شایانی به حل مشکلات کشور کند اما دولت نباید اجازه بدهد که هر فردی این امکان را داشته باشد تا از تریبون های مختلف به صورت دستوری در امور مهم کشور اظهار نظر و دخالت کند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت ها باید مشکلات اساسی کشور را با مردم در میان بگذارند تا با بیان واقعیت ها و شفاف سازی مسائلی که کشور را تحت فشار قرار داده بتوانند از توان و پتانسیل مردم برای رفع مشکلات کمک بگیرند.
صفوی به تشریح مهمترین مشکلات کشور پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه به دلیل واگذاری های نامناسب به بخش خصوصی در حوزه های مختلف دچار معضلات بسیاری شده ایم. در حوزه انرژی نیز مشکلات فراوانی داریم و در بحث تولید، مصرف‌ و توزیع برق با چالش های زیادی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: طبق خبری که اخیرا منتشر شده، ایران ۵۰ برابر کره جنوبی کارخانه فولاد دارد اما میزان تولید کشور ما یک سوم کره جنوبی است. چنین مسائلی باید مورد توجه قرار بگیرند و آسیب شناسی شوند.
صفوی اضافه کرد: همان طور که گفتم یکی از اشتباهات فاحش ما در سیاست های کلان کشور این است که اغلب سیاستگذاران معتقد هستند اگر کشور ما به خودکفایی مطلق برسد اکثر مشکلاتش حل خواهد شد. در صورتی که تعامل با سایر کشورها می تواند کمک شایانی به رشد و توسعه همه جانبه کشور کند.
وی بر ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تأکید کرد و گفت: به منظور افزایش سرمایه گذاری داخلی باید اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنیم تا سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند که با وجود همه مشکلات ناشی از نوسانات ارز، بی ثباتی ها و بی دقتی هایی که در سیستم های اداری و قضایی وجود دارد، حقوق آنها ضایع نخواهد شد.
صفوی بیان داشت: در اکثر کشورهای توسعه یافته بخش بزرگی از سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی صورت می گیرد. هرچند در کشور ما هم بحث حمایت از سرمایه گذاران خارجی مطرح می شود و قانون هایی نیز برای تحقق این امر وجود دارد اما متأسفانه هنوز هم سیاست های کلان برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته نشده است.
وی با اعتقاد به اینکه اشتغالزایی نیاز به سرمایه گذاری دارد، گفت: برای اشتغال یک فرد باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شود، بنابراین اگر بخواهیم بحران اشتغال در کشور را حل کنیم نیاز به افزایش سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی داریم.
صفوی بیان داشت: برخی از سیاست های کلان کشور نیاز به بازسازی دارد و اگر اقدام مناسبی در زمینه بازسازی این سیاست ها صورت نگیرد، اعتماد و باور عمومی مردم کاهش پیدا می کند.

پیش از این، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفته بود: مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب ساعت ۱۷ پنجشنبه ۱۴ مردادماه با حضور میهمانانی از ۵۰ کشور دنیا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می شود.
سیدمحسن دهنوی افزوده بود: پس از آن با ارائه لیست پیشنهادی کابینه توسط رئیس‌جمهوری منتخب، کمیسیون‌ها به مدت یک هفته تشکیل جلسه خواهند داد و سپس جلسات رأی اعتماد برگزار خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *