فروردین ۹, ۱۴۰۳
غیردولتی نیوز

تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی مسئله اصلی ما نیست

  • تیر ۸, ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی مسئله اصلی ما نیست

فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  درباره استفاده از آموزش‌های مجازی در دوران پساکرونا اظهار کرد: دانشگاه کایست کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دنیا با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همکاری می‌کند و رتبه بسیار بزرگی در جهان و در حوزه فناوری دارد.

 

او افزود: این دانشگاه از چند سال گذشته شروع کرده تا با تعداد دوربین ها، فضا‌های درکی، فضای مجازی (پدیده‌ای که از نظر علمی در حال رشد است) و هوش مصنوعی بتواند کلاسی را طراحی کند تا افرادی که به صورت غیرحضوری در کلاس حاضر می‌شوند یک کلاس زنده فعال را تصور کنند.

 

یزدان دوست تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی در برگزاری کلاس‌های ترکیبی یعنی به صورت حضوری و مجازی به سراغ ما می‌آید و با استفاده از فناوری می‌توانیم حتی شیوه نامه‌های بهداشتی را در زمان پسا کرونا در کلاس، خوابگاه و … رعایت کنیم.

 

او با بیان اینکه اگر در دانشگاه الگوی درستی برای پیشرفت در نظر گرفته نشود، از جامعه نمی‌توان چنین چیزی را انتظار داشت، تاکید کرد: باید فضا را به سمتی ببریم تا بتوانیم از آموزش‌های الکترونیکی و کامپیوتر در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و به اینصورت خطا را به حداقل کاهش دهیم و منفعت را تا حداکثر بالا ببریم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره زیرساخت‌های دانشگاه برای برگزاری امتحانات مجازی گفت: بحث امتحان یک مسئله فرهنگی است و در کشور ما هم فرهنگ خاصی برای برگزاری امتحانات وجود دارد، در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که یک دانشگاه صنعتی است بحث ارزشیابی مستمر از قدیم مدنظر بوده و روش‌های متفاوتی برای سنجش میان استاد و دانشجو انجام می‌شود تا در صورت مسائل حاشیه‌ای مانند قطعی برق و قطعی اینترنت و … جامعه دانشگاهی ما دچار خسران نشود.

 

کسب مهارت کافی استادان در برگزاری امتحانات مجازی

 

یزدان دوست بیان کرد: استادان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در طراحی و انجام آزمون‌های پایان ترم مهارت کافی کسب کرده اند و بعضی‌ها با کاهش فشار به دانشجو از روش‌های شفاهی و کتبی و … استفاده می‌کنند تا بتوانند به صورت‌های گوناگون نمره پایان ترم دانشجو را از طریق ارزشیابی مستمر بارگذاری کنند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد: در حال حاضر امتحانات نیم سال را به خوبی برگزار کرده ایم، فضای مجازی حال و هوای متفاوتی به نسبت حضوری دارد، اما با این حال می‌توانیم از این نوع آموزش‌های مدرن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم و جلوی خسران را بگیریم.

او اضافه کرد: در فضای مجازی ممکن است برخی از دانشجویان با اختلالاتی مانند قطعی برق و قطعی اینترنت مواجه شوند که در اینصورت استادان به علت اینکه در طول ترم ارزشیابی مستمر را ملاک قرار داده اند دیگر نباید نگران امتحان پایان ترم باشند، بلکه در صورت مواجهه با هر یک از این مشکلات به راحتی می‌توانند از دانشجو مجدد امتحان مورد نظر را بگیرند و با این روش چالش‌ها را کاهش دهند.

یزدان دوست تاکید کرد: در گذشته اگر دانشجویان نمی‌توانستند در امتحانات پایان ترم شرکت کنند از طریق معاونت آموزشی این مشکل حل می‌شد و هم اکنون هم معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به روش‌های گوناگون حتی در فضای الکترونیکی توانسته این معضل را رفع کند.

او با اشاره به تقلب‌های دانشجویان در امتحانات مجازی اظهار کرد: فرض می‌کنیم که دانشجویان به هیچ عنوان در امتحانات مجازی تقلب نمی‌کنند، اما در صورت بروز هر گونه مشکلی در این زمینه از طریق کمیته‌های انضباطی دانشگاه موضوعات پیش آمده را پیگیری خواهیم کرد، اما زیاد روی این مسئله به علت اعتمادی که به استادان و دانشجویان داریم متمرکز نمی‌شویم و پارامتر‌های اصلی ما این معضل نیست و با استفاده از ارزیابی‌های مستمر شناخت کافی را از دانشجویان به دست می‌آوریم تا در پایان ترم یا مشکل مواجه نشویم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *